czwartek, 7 czerwca 2012

Ciężar


Temat nasunął się sam: ciężar dowodu (czyli obowiązek udowodnienia stawianej przez lekarza tezy, że za choroby moich cór i ich ojca odpowiedzialna jest bakteria wywołująca krztusiec) wzięłam na siebie. Za 7 dni odbieram wyniki z laboratorium…
Przeglądając internet znalazłam BLOG , a na nim genialny w swej prostocie pomysł zbudowania wagi szalkowej. Oto efekt odwiedzin Dziadka:
Waga w równowadze: słomka pokrywa się ze sznurkiem obciążonym plasteliną
 Czas spędzamy na:
  • ocenianiu (zgadując "na oko", czując ciężar w ręku)

  • porównywaniu  - sprawdzaniu na wadze szalkowej (cięższy, lżejszy, taki sam = waga w równowadze)
  • szeregowaniu ciężaru (od najlżejszego do najcięższego) - ten etap zostawiamy na później. 

  • zabawek, warzyw i owoców...
    Mam nadzieję, że dzięki tej zabawie Rita zrozumie, że ciężar nie zależy tylko od wielkości przedmiotu, ale i od materiału, z jakiego został zrobiony.
    Uwaga: Rita wykorzystuje też wagę jako karuzelę dla lalek.

    Najpierw zapraszam na lekcję angielskiego Sesame Street ze słowami: ciężki, lekki, piórko, cegła.
    Gdy słyszę słowo cegła przypomina mi się znane pewnie wszystkim zadanie, które przysparza dużo kłopotów dzieciom i ich rodzicom. Czas to zmienić (mnie się udało), proszę spróbować: 
    Cegła waży kilo i pół cegły. Ile waży cała cegła? Podpowiedź: nie trzeba do tego układać równania z jedną niewiadomą, rysunek cegły wszystko odkrywa. Podobne zadanie: Mój ogon - mówi kot - mierzy 12cm i pół długości ogona. Jaka jest długość kociego ogona? 

    Nie mogło zabraknąć dziś ciężarówek. Pomysł, jak przy użyciu prostych kształtów (koło, prostokąt, kwadrat) narysować różne ich rodzaje znalazłam TUTAJ. Dołączam rysunki cór na zachętę. Ricie niektóre kontury pomogła narysować siostra.


    Przykłady zabaw z wagą:
    1. Wizyta na placyku - (huśtawka prawdę Ci powie) - jako wstęp do odczytywania wskazań wagi szalkowej. Ciężsi zostają na ziemi, lżejsi są wyżej od nich.
    huśtawka równoważna
    2. Zakupy w sklepie - do oddzielnych torebek wkładamy po jednym kilogramie dużych jabłek (liczyny wspólnie - 5 sztuk) i jednym kilogramie małych, zielonych ogórków (15 sztuk daje nam jeden kilogram)
    3. Zabawa w szkołę. Rita jest tym razem Hermioną Granger, która zna odpowiedzi na wszystkie pytania, zdobywając za nie punkty.
    Pytanie1.
    prof. McGonagall: Popatrz na te dwa jabłka (jedno duże, drugie małe). Jak myślisz, które jest cięższe?
    Hermiona: Duże.
    prof. McGonagall: Weź proszę duże jabłko do lewej ręki, a małe jabłko do prawej ręki. Czy nadal uważasz, że małe jabłko jest lżejsze od dużego?
    Hermiona: Tak.
    prof. McGonagall: Sprawdźmy to na wadze. Zgadza się, 10 punktów dla Gryffindoru!
    Pytanie2.
    prof. McGonagall: Co zrobić, aby waga była w równowadze, (pojęcie równowagi wcześniej przećwiczone na przykładach z klockami)
    Hermiona bierze małe jabłko i dokłada do jabłka lżejszego (ma szczęście, z ogórkami nie było tak prosto), waga jest w równowadze.
    prof. McGonagall: 50 punktów dla Gryffindoru. 

    Pytanie 3.
    prof. McGonagall: Popatrz na pluszowego pieska i małe jabłko. Jak myślisz, co jest cięższe? .
    Hermiona: Piesek jest cięższy.
    prof. McGonagall: Dlaczego tak myślisz?
    Hermiona: Bo jest większy.

    prof. McGonagall: Weź do jednej ręki pieska, do drugiej jabłko. Co jest cięższe?
    Hermiona: (chwila wahania) Piesek.
    prof. McGonagall: Sprawdź na wadze, proszę.
    Hermiona: (zdenerwowana) Jabłko jest cięższe, ale wiem co zrobić, żeby pies był cięższy. Wyjmuje jabłko i kładzie małego pieska z modeliny.
    prof. McGonagall: 100 punktów dla Gryffindoru. Tak przy okazji, liczyłam z Hermioną, ile płatków ma kwiat sto-krotki: 54.
    Takich zaskakujących Ritę przykładów na to, że większy przedmiot niekoniecznie jest cięższy od mniejszego, było więcej (np. mały, drewniany klocek  i paczka husteczek higienicznych). Tłumaczenie tego faktu na tym etapie jest trudne. Zamiast tego porównywałyśmy ciężar:
    • pustej plastikowej butelki i takich samych rozmiarów pełnej butelki (oraz pełnej w połowie)
    Hermiona też przygotowała dla mnie lekcję: wzięła cymbałki (Glockenspiel:)
    i centymetr krawiecki. Powiedziała, że teraz będziemy mierzyć. Wzruszające!
    Po tej lekcji była przerwa na obiad. Często bawimy się tak: Kto chce dokładkę klusek prawa ręka do dołu. Ostatnio Ojciec pyta nas: Kto nie chce nie dostać deseru lewa ręka w bok. Wszystkie dostałyśmy deser!

    Na zakończenie odpowiedź do zadań:
    • narysowaną cegłę proszę podzielić na pół - przeczytać teraz zadanie - wszak połówka waży 1 kg. Cała cegła waży więc 2 kg.
    • pół ogona ma długość 12cm, zatem cały mierzy 24cm.

    Brak komentarzy:

    Prześlij komentarz