niedziela, 14 października 2012

SZTUKA


Z okazji czwartych urodzin Zosi, jej mama zaprosiła nas do Muzeum Rzeźby. Oglądałyśmy obrazy Sary Lipskiej, która lubiła malować ptaki.
Pejzaż z gołębiami












Jowita razem z dziewczynkami podziwiała obrazy z różnych odległości, a ja liczyłam z nimi m.in. ptaki i pióra. 
Jeśli ktoś jest ciekawy odpowiedzi na pytanie - czy matematyka może stać się natchnieniem dla artysty? - zapraszam na stronę Wrocławskiego Portalu Matematycznego.
Oglądałyśmy też rzeźby zwierząt. I tu czekała mnie miła niespodzianka -  Jowita zwracała uwagę na ich (nie)parzystokopytność!
Dziewczynki dostały zadanie: samodzielnie policzyć (od lewej do prawej) głowy stojące w jednym rzędzie. 
Głowy Wawelskie
Rita i Zosia zgodnie podały wynik: 10. Jowita (po raz drugi mnie zaskoczyła) zaproponowała liczenie w kierunku przeciwnym (od prawej  do lewej). Tym razem dziewczęta doliczyły się 8-miu głów. Nie zdziwił ich ten fakt, że raz mają 10 głów, a raz 8. Gdzie się podziała (warto kliknąć w ten niebieski link) równoliczność zbioru, niezbędna w edukacji szkolnej?

Na moje pytanie, czy przy drugim liczeniu otrzymały więcej tych głów, czy mniej usłyszałam:
  1. mniej
  2. więcej
Wspólnie ustaliłyśmy, że jeśli przy pierwszym liczeniu było 10 głów, a przy drugim 8 - to brakuje dwóch głów. Pomysł, że głowy wyszły w trakcie liczenia przypadł córom do gustu.

Na szczęście w warunkach domowych pojęcie stałości liczby elementów (niezależnie od kierunku liczenia) w zbiorze powróciło.
W kuchni zajmowałyśmy się sztuką - mięsa. Smażąc kotlety (dla  urozmaicenia przepis na bezmięsne kotlety wkrótce w zakładce Kuchnia i matematyka)  przypomniałam sobie zadanie:
Są dwie patelnie. Na każdej mieści się tylko jeden kotlet. Jedna strona kotleta smaży się w ciągu 1 minuty. W jak najkrótszym czasie usmażymy na tych patelniach trzy kotlety?

Robiłyśmy też zapasy na zimę: dwa równoliczne rzędy słoików lub osiem par lub 2,4,6,8,10,12,14,16 słoików

Liczba słoików z papryką jest taka sama jak liczba słoików ze śliwkami.

Sztuką jest zrobić takie zdjęcia:
Warto kliknąć na zdjęcie - zmiana skali
Autorką obu tych zdjęć jest : MAGDA


Poniżej dzieło sztuki Julii:
Komplementarne nici DNA: 4 zasady A-T; C-G
Pomysł nawlekania na nitkę (przy pomocy igły) podchwyciła Rita: guziki i makaron tworzą powtarzające się często wzory.

Na koniec zapraszam na:
  • rozwiązanie zadania logicznego: Wystarczą 3 minuty! W pierwszej minucie usmażymy po jednej stronie dwa kotlety, w drugiej jeden z nich po drugiej stronie i trzeci - po jednej stronie. W trzeciej minucie kończymy smażenie dwóch kotletów smażonych dotąd z jednej strony
  • piosenkę wybraną przez ojca dla Rity, która została wyróżniona w swoim pierwszym konkursie plastycznym.


1 komentarz:

  1. "Pomysł, że głowy wyszły w trakcie liczenia przypadł córom do gustu."

    :-D

    Rozumiem, że całe postaci, ale same głowy?
    A, nie same, raczej z tymi kolumnami ;-)

    OdpowiedzUsuń