czwartek, 24 stycznia 2013

KRÓLOWA ŚNIEGU

Zasmarkana Rita nieustannie pyta: Mamo, kiedy mi zrobisz dalej przedstawienie?
Matka: Za chwilę, w tym czasie przygotuj: karocę, konie, rozbójnika i jego córę, renifera...
Gerda w karocy żegnana przez leśną wronę.
Na kolanach trzymam "Królową Śniegu" pana Jana Christiana Andersena, w dłoniach zmieniających się bohaterów, którzy przemawiają pięknymi (wybranymi przeze mnie) zdaniami z książki. Często przerywa mi śmiech córy - efekt uboczny przedstawienia - w czasie infekcji bardzo pożądany. Oprócz przedstawienia były doświadczenia: 
  •  Opowiadanie drugie: Chłopczyk i dziewczynka
"... Jego zabawy zmieniły sie teraz całkowicie; stały się takie mądre. Pewnego zimowego dnia, kiedy prószył snieg, przyniósł sobie wielkie powiększające szkło, rozpostarł połę swego granatowego płaszczyka i zgarnął na nią płatki śniegu.     - Spójrz no w szkło, Gerda! - powiedział. Każdy płatek śniegu powiększał się w szkle i wyglądał jak piękny kwiat lub sześciokątna gwiazda; był to wspaniały widok."
Rękawica na kiju od szczotki - do łapania przez okno płatków śniegu.
 Niestety doświadczenie nam nie wyszło - płatki w temperaturze pokojowej natychmiast się rozpuszczały. Oglądałyśmy je więc na blogu Z MATEMATYKĄ ZA PAN BRAT. Na pocieszenie znalazłam świetne doświadczenie u BUBY.
Było 12 kostek lodu, teraz jest o jedną mniej, czyli 11
Tym razem doświadczenie nam się udało.
"...Kay spojrzał na nią; była bardzo ładna; nie mógł sobie wyobrazić mądrzejszej i piękniejszej twarzy; teraz nie wydawała mu się już z lodu jak przedtem, kiedy ją widział za oknem; gdy kiwała do niego; w jego oczach byłą doskonałością, nie bał się wcale, opowiedział jej, że potrafi rachować z pamięci i nawet z ułamkami, że wie ile kwadratowych mil liczy kraj i ile ma kraj mieszkańców..."

Rita starała się liczyć w pamięci: 2+2+2 = 6
Pierwszy bałwan składa się z 2 "kul", każdy następny ma o 2 "kule" więcej.
3 bałwany i dwa razy więcej (czyli 6)  pingwinów w sumie daje 9 postaci odciśniętych palcem.
Ja starałam się pokazać córce jak dużą liczbą jest miliard. Natknęłyśmy się na nią odczytując zawartość małej kapsułki z bakteriami kwasu mlekowego. O bakteriach już było TUTAJ i TUTAJ. Załóżmy, że bakteria jest małą, grzeczną kropką, która ustawia się w rzędzie jedna obok drugiej - tak jak na tej kartce poniżej:
 50 rzędów, a w każdym 200 kropek to 10.000 kropek
Wtedy na jednej kartce mieści się 10 tysięcy kropek. Niech gruba książka ma tysiąc stron. Pomieści ona 10 milionów kropek. Potrzebujemy więc 100 takich grubych książek!
Bakterie mlekowe są dużo mniejsze niż kropka na papierze.
Mam wątpliwości, czy Rita to pojęła, ale Julia tak.  
  •   Opowiadanie piąte: Mała rozbójniczka
" ... Właśnie! Właśnie! Czy wiesz, gdzie leży Laponia? - spytała Rena.
-  Któż ma lepiej wiedzieć ode mnie? - powiedziało zwierzę, a oczy mu zabłysły. - Tam się urodziłem i wyrosłem, tam skakałem na polach..." 
3-2-1 Contact: Arctic / Antarctic
  • Opowiadanie siódme: Co się działo w pałacu Królowej Śniegu i co później się stało
"... Chodził i zbierał płaskie, ostre kawałki lodu, które składał w ten sposób, aby coś z nich wyszło, zupełnie tak samo jak my, kiedy z kawałków drzewa składamy figury, co się nazywa chińską grą..."

 A teraz chciałabym powitać dwie nowe członkinie Mamatyki:
******************************************************
Witam Cię, Asiami i Ciebie, Adriano, bardzo ciepło!
******************************************************
 Dla wszystkich czytelników znalazłam TUTAJ ciekawą odpowiedź na pytanie:  Ilu mamy przodków?

A dla kilkuletnich dzieci znalazłam (polecaną przez Panią Zorro) książkę, która  nam się spodobała, a przodków rozczuliła - "Zimowa wyprawa Ollego" - w której poznajemy Króla Zimy, Wuja Szrona, Ciotkę Odwilż i Księżniczkę Wiosnę.
Na zakończenie 4 zdjęcia Magdy z wyprawy w polskie góry:



2 komentarze:

  1. O, dziękuje za miłe powitanie :) Blog, jako fance matematyki, bardzo mi się spodobał!

    OdpowiedzUsuń
  2. Adriano - cieszę się i z przyjemnością oglądam Twoje pomysły - jesteśmy w trakcie tworzenia "Wojtkowej wieży"

    OdpowiedzUsuń