czwartek, 17 stycznia 2013

ZAGADKI

Bardzo lubimy wymyślać zagadki - krótsza staje się wtedy droga do celu. Któregoś dnia po drodze z przedszkola:
Matka: Co ma dwa koła i jeszcze dwa małe kółka, i jest zielone?
Rita: Mój rower. Mamo, a ile to jest dwa dodać dwa dodać dwa, no trzy razy po dwa?
Matka - dumna, że Rita sama powiązała dodawanie z mnożeniem, sprawdza córę - mówi: 4.
Rita: Nie, to jest 6.
Matka: Masz rację, trzy razy biorę sobie po dwa orzeszki, czyli 6. A dwa razy dwa?
Rita: 4.
Matka: Świetnie, a jeden razy dwa?
Rita: 3.
Matka: Posłuchaj uważnie pytania: raz biorę sobie dwa orzeszki, to ile mam orzeszków?
Rita: 2.
Nadszedł czas na proste mnożenie:
3+3+3 = 3 *3 = 9
3 "paluszki" u jednej nóżki i 3 "paluszki" u drugiej nóżki to 2 razy 3 = 6. Obok odcisk kociej łapki.
Rita ma 5 + 5 + 5 + 5 paluszków (u rąk i u nóg,) czyli 4*5. Ile "paluszków" ma ptak, a kot, a pies?
Czy ptaki mają palce? Postanowiłam to sprawdzić w książce, którą poleca pan Wojciech Mikołuszko: "Moi skrzydlaci pacjenci", autor: Andrzej G. Kruszewicz.
Sherlock Rita wkracza do akcji.
Odciski...

Foremki, śnieg i matematyka
Zagadki to takie zadania z treścią. A zadania z treścią dzieciom sprawiają problemy. Jak temu zaradzić, jak to zmienić? 
  • Fajnie do tego podeszła Nina Natalia - trzeba kliknąć TUTAJ! 
"...Właśnie to wydarzenie było przełomem w kwestii zadań z treścią. Otworzyły mi się drzwi, za nimi kolejne, za nimi kolejne; poczułam się jak pomysłowy Dobromir z żarówką nad głową..."
  • Ośrodek Rozwoju Edukacji wydał  ciekawy poradnik pt. "Rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych uczniów klas I – III szkoły podstawowej. Poradnik dla nauczyciela" - warto przeczytać klikając TUTAJ!
Mnie zaciekawił rozdział II: Rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych uczniów na I etapie edukacyjnympraktyczne rozwiązania. A w nim:

1. Metoda MSB–Matematyczne Stacje Badawcze .
2. Metoda projektu – „Matematyka w obserwacjach pogody”.
3. „Fantasmagorie matematyczne” – program zajęć pozalekcyjnych .
4. Rodzinna matematyka w klasie szkolnej .
5. Matematyka w terenie. 
6. Rym, rytm, ruch w edukacji matematycznej.
7. Geometria dla najmłodszych.
8. Twórcze rozwiązywanie problemów.  
9. Gry i zabawy.
10. Zadania tekstowe.
11. E-matematyka

Na stronie 90 tego poradnika, pani Wiesława Odrobina wyjaśnia m.in.:
  • dlaczego warto rozwiązywać zadania tekstowe,
  • w jaki sposób uczyć dzieci rozwiązywać zadania - podane są strategie postępowania,
  • istnienie w dydaktyce matematyki różnych podziałów zadań,
  • jak przygotować dzieci do układania zadań z treścią, gdyż dzieci chętniej i lepiej rozwiązują zadania, które ułożyły samodzielnie, niż zadania gotowe.
Do ćwiczeń z Ritą wybrałam sobie taki przykład:  
"Układamy zadania tekstowe o domownikach”
Potrzebne materiały: pojemnik (pudełko) dla każdego ucznia, kartki z imionami domowników, drobne przedmioty przyniesione przez dzieci z domu (maskotka, krawat, książka, gazeta, szpulka nici, owoc itp.).
Uczniowie umieszczają w pojemniku karteczki z imionami domowników. Obok pudełka układają przyniesione z domu przedmioty. Zabawa polega na wybraniu jednego z przedmiotów, wylosowaniu imienia domownika i ułożeniu ciekawego zadania tekstowego. Zadaniem pozostałych uczestników zabawy jest rozwiązanie zadania.
Zapraszam do dzielenia się zadaniami tekstowymi o domownikach - chętnie je na blogu umieszczę. 
Dotychczas oficjalnie obserwowało mój blog 13 osób, od wczoraj to się zmieniło:
**********************************************************
Witam Cię serdecznie Aniu. Jesteś dla mnie zagadką.
**********************************************************
Na zakończenie  zapraszam - już po raz drugi  - na ulubioną piosenkę Rity: "3 is a magic number". Dzięki niej Rita zna wynik mnożenia 3 przez: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 , 9, 10. Tylko jeszcze o tym nie wie.


Ps. Czytając dziś gazetę, znalazłam taką informację:
Na podstawie nowych norm żywieniowych Zakład Żywienia Instytutu Matki i Dziecka opublikował praktyczny poradnik żywienia dzieci w wieku od 1. do 3. roku życia. Poradnik ten jest pierwszym kompleksowym źródłem informacji dla rodziców/opiekunów, który w przystępny, a zarazem merytoryczny sposób podaje zasady prawidłowego żywienia małego dziecka. Wyniki badań dotyczące sposobu żywienia dzieci pokazują, że zdecydowana większość rodziców popełnia wiele błędów w żywieniu swoich dzieci, stąd idea opracowania takiej publikacji. Poradnik można już bezpłatnie pobrać ze strony Instytutu.

2 komentarze:

  1. Czytałyśmy tego samego bloga :)) w tym samym czasie :))

    Bardzo fajny pomysł z zadaniami tekstowymi rodzinnymi. COś czuję, że u nas na blogu znów będzie matematycznie :)

    Pozdrawiamy ciepło

    OdpowiedzUsuń
  2. O jak miło! Jestem ciekawa jakie zadania wymyślą Twoi chłopcy?
    Moje córy ostatnio tylko o jedzeniu myślą!

    OdpowiedzUsuń