czwartek, 14 lutego 2013

KORELACJA a INTEGRACJA

Nauczyciel mojej starszej córy zrzucił ciężar nauki fizyki na jej barki. Na szczęście Julia ma Ojca - fizyka. Na początek znalazł on wykłady Pana profesora Waltera Lewina:
Potem było doświadczenie, w którym Rita dzielnie pomagała siostrze:
Odczyt długości wahadła
Liczba wahnięć wahadła
Zostało tylko podstawienie liczb do wzoru i narysowanie wykresu. Ja w tym czasie  poszukiwałam informacji o wahadle w internecie. Znalazłam:
Zatrzymam się na chwilę przy rozdziale ósmym (strona 196): 
 Asocjacje słowne - korelacja, integracja - czyli od chaosu do rozwoju wiedzy ucznia.

Jako temat do przemyślenia przytoczę zdania ze stron: 204; 205, 206, 208, na których opisywane jest zagadnienie przyrodnicze pt. WODA:
"... można spodziewać się w szkole następujących skorelowanych zagadnień:
- organizmy żyjące w wodzie - środowisko przyrodnicze,
- legenda o wodzie żywej - język polski
- zadania dotyczące pojemności naczyń - matematyka,
- pejzaże znad rzeki - plastyka,
- zasady bezpiecznej zabawy nad wodą - profilaktyka zagrożeń.
Tak zrealizowane zagadnienie nie poszerza w sposób istotny wiedzy o wodzie, ale rozwija liczne kompetencje przedmiotowe takie, jak: opanowanie nazewnictwa biologicznego, czytanie ze zrozumieniem, formułowanie wielozdaniowych wypowiedzi, opanowanie jednostek pojemności, umiejętności plastyczne, umiejętność bezpiecznej zabawy.
Natomiast interdyscyplinarne integrowanie tematu "Woda" polegałoby na wykorzystaniu takich tematów jak:
 - właściwości wody (ciśnienie wody, rozpuszczalność substancji w wodzie, napięcie powierzchniowe itp.) - chemia, fizyka,
 - zbiorniki wodne - geografia,
 - zanieczyszczenia wody - ekologia,
 - życie ludzi nad rzekami w dawnych wiekach - historia,
 - apel do uczniów o oszczędzanie wody - język polski,
 - zadania o zużyciu wody przy różnych czynnościach - matematyka.
Realizacja takich zagadnień znacznie rozszerzy wiadomości uczniów na temat wody, zjawisk i problemów z nią związanych. Przystosowane do dziecięcych możliwości, ale rzetelne pod względem naukowym informacje, nie będą powtórzeniem codziennych obserwacji i tego, o czym uczniowie słyszeli już wielokrotnie..."
Rita ma 5 lat - działamy więc chaotycznie. W przyszłości czekają nas jednak nieuniknione zmiany...
A na razie zdjęcia naszych działań podczas kolejnej wymiany wody w akwarium:
  •  gdy temperatura spada poniżej 0 stopni Celcjusza  woda zamarza w pojemniku na balkonie i zwiększa swoją objętość.
Pomiar wysokości dwóch gór lodowych. Różnica między nimi wynosi 2 centymetry

  • co się stanie, gdy wrzucimy lód (dużo lodu) do ciepłej wody? 
np: lód się topi, temperatura wody się zmienia (wskazujący palec zamieniłyśmy w termometr, a potem odczytywałyśmy wskazania termometru, który jest przymocowany na szybie akwarium)...
Góry lodowe pływają, większa ich część jest zanurzona.
Po wymianie 25 litrów wody, czyli 5 kubełków 5 litrowych czytamy po raz 20 książkę:
źródło

Do usłyszenia tym razem za 2 tygodnie!

2 komentarze:

  1. Niestety problem szkól to ciągle podział przedmiotowy. Żadnych powiązań, wspólnych projektów interdyscyplinarnych, tematów przekrojowych. Marzy mi się szkoła dla moich smyków, która opierałaby się na projektach :)

    OdpowiedzUsuń
  2. To prawda, ale nie do końca. Wiele zależy też od chęci nauczycieli. Tymczasem my rodzice musimy mieć świadomość jak uczyć i działać we własnym zakresie. I cisnąć nauczycieli!

    OdpowiedzUsuń