czwartek, 7 lutego 2013

WALEC

Przez okno w kuchni Rita obserwowała łatanie dziur w jezdni. Pojawił się walec drogowy  -  doskonały temat do rozwinięcia. Wywiązał się taki dialog:
Matka: Jak myślisz, czy walec jest ciężki?

Walec Konstruktorów Kombinatorów

Rita: Tak.
Matka: Czy jest on cięższy od Ciebie?
Rita: Tak.
Matka: A od Taty?
Rita: Tak.
Matka: A od konia?
Rita po chwili zastanowienia: Tak.
Matka: A od słonia?
Rita: Nie.
Matka: Walec drogowy jest tak ciężki jak trzy słonie.
Rita: Co???

Zakupy, które czekały na uporządkowanie, wykorzystałyśmy do zabawy: 
Na początku Ricie trudno było znaleźć przedmioty, które miały kształt walca. Z czasem nabrała wprawy.
Poniżej cylinder i lekcja matematyki po angielsku:
Przygotowanie zupy to świetna okazja do:
  • poznawania przekrojów walca
Przekrój osiowy walca to prostokąt, przekrój poprzeczny to koło.
Krojąc walec w ten sposób, otrzymujemy dwa mniejsze walce
  • porównywania długości
Walce z plasteliny
Wałkowanie walca
  • szacowania: ile łyżek zmieści się w szklance?
Połówki grochu wsypywane do walca o konkretnej objętości
Rita w trakcie dosypywania zmieniała zdanie o liczbie łyżek, które wypełnią całą szklankę.
  • porównywania objętości walców
Walce są takie same - tyle samo grochu się w nich mieści.
Ciekawe, ile szklanek grochu zmieści się w tym dużym walcu?
Dwie szklanki to za mało, niestety więcej grochu nie było w domu
Do zabawy z porównywaniem objętości walców jeszcze wrócimy. Teraz proponuję zastanowić się nad taką łamigłówką:
Co to jest: pusty walec otoczony ponad setką kwadratów?
A ja w tym czasie odpowiem na pytanie, dlaczego warto bawić się bryłami obrotowymi z dziećmi. Pani Wiesława Janista w artykule: Dotknij, zobacz, wyobraź sobie  tak pisze:
"Z moich doświadczeń wynika, że stereometria to dział geometrii
niezbyt lubiany przez uczniów i sprawiający wiele trudności w realizacji nauczycielom. Jedną z przyczyn jest z pewnością słabo rozwinięta u dzieci intuicja i wyobraźnia przestrzenna. Wielu uczniów ma problemy

z wyobrażeniem sobie figury, o której mowa w zadaniu. Zauważyłam, że trudności łatwo przezwyciężyć, jeśli tylko uczniowie mają możliwość zapoznania się z modelami..."
Walce  Magdy
Wieczorem czytamy różne przygody Muminków, a w ciągu dnia budujemy ich dom, czerpiąc inspirację od MAMY DOMOWEJ.
Dom Muminków: walec, stożek...
Odpowiedź do łamigłówki, która pochodzi z tej strony:
Rolka papieru toaletowego albo papierowych ręczników, siatka ogrodzeniowa w rolce, ale może to być również np. studnia!
Na zakończenie przytoczę dialog, który jest dla mnie nagrodą:
Rysunek córki dla Matki
Matka: Czy w każdym rzędzie miało być tyle samo serc?
Rita: Tak.
Matka: A jest ich tyle samo?
Rita chętnie policzyła serca w każdym rzędzie. Nie w każdym było tyle samo serc. Niezrażona tym mówi: To jest złudzenie. Wygląda, że jest tyle samo!

2 komentarze: