czwartek, 23 maja 2013

OGRÓD

W ogrodzie Magdy Rita z Weroniką miały okazję "unurzać się w Naturze".
Wspólnie szukałyśmy kwiatów, które mają 5 płatków:

 

Na stronie Wrocławskiego Portalu Matematycznego znalazłam taką informację:
"Okazuje się, że rośliny o 5-płatkowych kwiatach dominują w przyrodzie (różnych gatunków takich kwiatów jest więcej niż tych o dowolnej innej liczbie płatków). Wszystkie mają tę własność, że odległość między co drugim płatkiem podzielona przez odległość między sąsiednimi płatkami jest liczbą złotą.".
To, czy rzeczywiście dominują w przyrodzie, sprawdzę wkrótce TUTAJ - czekamy tylko na ładną pogodę. Przygotowałam już mapę dla Rity, która bardzo lubi odnajdywać drogę do celu. Podczas gdy ja rysowałam mapę, Rita narysowała jedną dla mnie. Mimo skąpych wskazówek udało mi się znaleźć skarb. Zadaniem zaś Julii bedzie sprawdzenie "złotej proporcji".
Przy okazji podziwiania kwiatów warto poćwiczyć liczenie np. "co 5". U nas wyglądało to tak:
M: Ta niezapominajka ma 5 płatków, a ile płatków mają dwie niezapominajki?
R: 10.
W pokoju, w którym nie było kwiatów, liczyłyśmy dalej tak:
M: Ile to jest 10+5?
R: 15. Rita do 10 dodawała po kolei 5 paluszków.
M: Świetnie, to jeszcze 15+5?
R: 20.
M: Teraz do 20 dodaj 5!
R: O nie!
M: Licz, a ja ci pomogę. Teraz spróbuj 30+5?
R: 35.
Potem dodawałyśmy pięć do pełnych dziesiątek. Rita chętnie podawała wynik, gdyż odkryła, że nie wymaga to liczenia. Dobrze jej szło do 90. Z ciekawości spytałam, ile to jest 100+5? Usłyszałam, że 115. Gdy podałam poprawny wynik, córka się obraziła i tak zakończyłyśmy liczenie na 95.
Tutaj propozycja dla starszych dzieci - tabliczka mnożenia:


Z młodszymi warto zacząć już tak liczyć:


Od Magdy dostałam zdjęcie - zagadkę:
 Czy to kwiat, czy owoc?
 Po wskazówkę zapraszam TUTAJ

3 komentarze:

  1. Ani kwiat, ani owoc:) Jeśli to szyszka, to powstaje na miejscu kwiatostanu żeńskiego. A jakie jest zdanie Magdy?

    OdpowiedzUsuń
  2. To była taka podchwytliwa zagadka, gdyż szyszka nie jest owocem. Poproszę Magdę, aby zamieściła odpowiedź w komentarzu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dostałam od Magdy taką odpowiedź: "To są młodziutkie szyszki świerkowe, z tego co pamiętam to na świerku serbskim (ale brak 100% pewności, może też na pospolitym). Początkowo rosną skierowane do góry, z czasem zaczynają się "pokładać" i zwisać ku dołowi

    OdpowiedzUsuń