poniedziałek, 27 maja 2013

PUŁAPKA

W poprzednim poście zamieściłam zagadkę - pułapkę, w którą nie dała się złapać Frajda Przyrodnika:
"Ani kwiat, ani owoc:) Jeśli to szyszka, to powstaje na miejscu kwiatostanu żeńskiego. A jakie jest zdanie Magdy?"
Magda odpowiedziała: "To są młodziutkie szyszki świerkowe, z tego co pamiętam to na świerku serbskim (ale brak 100% pewności, może też na pospolitym). Początkowo rosną skierowane do góry, z czasem zaczynają się "pokładać" i zwisać ku dołowi"
W tym miejscu uczciwie się przyznaję, że do dnia dziesiejszego pojęcie kwiatostanu było mi obce. Wiedziałam (na 99%), że szyszka nie jest owocem.
Dziś namawiam czytelników na zadania, które są tak sformułowane, że pojawia się "sugestia" błędnej odpowiedzi. W genialnej książce  "Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów" czytam, że: 
  • "Zadaniem ucznia jest nie dać się złapać. Musi on pokonać bariery psychiczne i powstrzymać się od pierwszej narzucającej się odpowiedzi"
  • " Wyszukiwanie pułapki jest specyficzną czynnością w zakresie logicznego myślenia. Rozwija wnikliwość i krytycyzm wobec informacji. Wymaga dokonywania oglądu danych z rozmaitych perspektyw."
  • "Z chwilą, gdy uczniowie błędnie rozwiążą zadanie z tego rozdziału, nie należy im pokazywać pułapki, ale podać poprawną odpowiedź. Niech się wówczas zastanowią sami, gdzie popełnili pomyłkę"
Podczas spaceru z Ritą wykorzystałam zadania, które zapamiętałam z w/w książki:
M: Ile kij ma końców?
R: Dwa.
M: Dobrze, a ile końców ma trzy i pół kija?
R: Zaczekaj - odwrócona liczy na paluszkach - 8
M: Świetnie! Teraz mam dla Ciebie bardzo trudne zadanie, chcesz spróbować?
R: Tak.
M: W ilu miejscach trzeba przełamac kij, żeby otrzymać trzy małe kije?
R: W trzech.
M: Sprawdź sama, czy dobrze odpowiedziałaś - weź proszę ten kijek i łam go tyle razy, aż otrzymasz 3 kije.
R: Dwa! 
M: To było podchwytliwe zadanie.
Zadanie to "służy pogłębianiu rozumienia, czym jest jednostka długości i jak praktycznie się ją stosuje".
Na praktyczne wykorzystanie kijka (jako pomysł na Dzień Dziecka) - zapraszam TUTAJ i tu:


Z nastepnym zadaniem Rita sobie nie poradziła, gdyż: "wymaga ono rozumienia relacji pokrewieństwa w perspektywie poziomej (rodzeństwo) i pionowej (pokolenia)" 
M: W pewnej rodzinie są dwie siostry. Każda z nich ma brata. Ile dzieci jest w tej rodzinie?
R: 4.
M: Hmm, twoja koleżanka Kamilka ma siostrę. Bartek jest bratem Kamilki i Ewelinki. Czy jest to ich wspólny brat?
R: Tak.
M: Próbujemy jeszcze raz: W rodzinie są dwie siostry. Każda z nich ma brata. Ile dzieci jest w tej rodzinie?
R: 4.
Aby pomóc Ricie, tworzymy z nią wspólnie jej własne drzewo genealogiczne.
Źródło zdjęcia
I ćwiczymy: Bogusław jest nie tylko Twoim dziadkiem, jest też tatą Twojej mamy i jej brata, jest też synem Twojej prababci i pradziadka...
Pochwalę się, gdy Rita prawidłowo rozwiąże taką zagadkę:
W klubie odbyło się rodzinne spotkanie czterech osób. Przyszedł na nie jeden dziadek, dwóch ojców, dwóch braci i trzech synów. Jak to możliwe?

Dzięki  "family tree" Julia miała okazję poznać Pana Fibonacciego i jego liczby występujące w przyrodzie.


źródło zdjęcia

Na zakończenie dla czytelników wybrałam z w/w książki takie zadanie:
Gospodyni zbierała jabłka do skrzynki. Każdego dnia było ich dwa razy więcej niż poprzedniego. Po 12 dniach skrzynka była pełna. Którego dnia jabłka wypełniały połowę skrzynki?
Ostrzeżenie: proszę nie uruchamiać "mechanizmu bezrefleksyjnego kojarzenia czynności obliczeniowych ze słowem", cokolwiek to znaczy.
Do usłyszenia za 2,5 tygodnia. W międzyczasie będę wyglądała odpowiedzi w komentarzach.

10 komentarzy:

  1. Ciekawe zadania! Te z kijami i z rodziną wypróbuję na moich chłopakach:-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Skrzynia wypełniła się jabłkami do połowy po 3 dniach. Tak nam się wydaje. Zgadza się?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. O proszę pomyliliśmy się (chyba). Skrzynia wypełniona była w połowie po 4,8 dnia.

    OdpowiedzUsuń
  4. Prosze spróbować jeszcze raz. Wskazówką jest zdanie z zadania:"Każdego dnia było ich dwa razy więcej niż poprzedniego" Jeśli trzeciego dnia byłaby połowa skrzynki, to ... będzie cała skrzynka.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak zwykle świetne zadania :) WIdzę, że mam trochę do nadrobienia :) Jeśli chodzi o jabłka to ja myślę, że 11 dnia była połowa, aby drugie pół mogło zapełnić skrzynkę następnego dnia:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brawo Lasche! Całość to dwie połówki. Dwa razy pół skrzynki daje całą skrzynkę.

      Usuń
  6. mój synek też miał zagadke o kijkach w szkole,niestety pani nauczycielka skreśliła cyfrę 6 ipoprawiła na 2. gdy zapytałam skad ta odp.powiedziała,że autor miał na myśli połączone kijki. nie moge tego pojąc. chyba podam jej Twoją strone

    OdpowiedzUsuń
  7. Pani dała się złapać;)

    OdpowiedzUsuń
  8. z tymi jablami to 11 dnia bo podwajamy no to połowa i połowa to całość

    OdpowiedzUsuń