poniedziałek, 7 października 2013

Z CZASEM

Salvador Dali.
Czy wiecie, ile to jest 1 : 3 ? 
Łatwe? Pewnie, że tak - pokroić okrągły tort na równe części każdy potrafi.
A ile to jest 1: 1/3 ? 
Czy potraficie to wytłumaczyć sobie, dziecku? 
Tylko proszę nie tak:
Aby podzielić liczbę przez ułamek, mnożymy tę liczbę przez odwrotność tego ułamka.
Tak też nie:
Aby podzielić dwie liczby należy dzielną pomnożyć przez odwrotność dzielnika.
Dla Kasi i Moniki, które serdecznie witam na blogu - mam dwie podpowiedzi:

Dlaczego poruszam temat dzielenia liczby przez ułamek? Ponieważ oglądałam na zamkniętym już kursie on-line (dzięki m.in. pani Jo Boaler) świetną 10 minutową lekcję, którą prowadziła pani Cathy Humphreys.
Temat lekcji: Ile to jest 1: 2/3 ?
Wybrane fragmenty długiego dialogu:
N: Jak myślicie, ile to jest 1: 2/3 ?
U: 1 i 1/2
N: Dobrze, inne propozycje? 
U: 6 
N: Dlaczego 6?
U: Bo w 1 są trzy 1/3. A  2 x trzy = 6
N: Rozumiem, a dlaczego 1 1/2 ?
U: 1: 2/3 = 1 x 3/2 = 3/2 = 1 i 1/2
N: Nadal nie wiem, dlaczego. Widzę tu regułę i to, że działa. Ale to nie wystarczy. Zapominamy o regule. Kto wie, który wynik jest poprawny i dlaczego?
Tutaj nastąpiła praca w grupach. Każda miała opracować swoje uzasadnienie.
(połowa klasy była przekonana, że 6 jest wynikiem dobrym, a druga połowa, że 1 1/2). Po pewnym czasie nastąpiło przekonywanie do swojego wyniku różnymi sposobami. Uczniowie rysowali na tablicy kółka, osie liczbowe. Pojawiło sie też takie uzasadnienie:
1 : 2/3 = ?
? x 2/3 = 1
Osoby, które zmieniły zdanie musiały powiedzieć, dlaczego. Potem nauczyciel podał swój przykład i dopiero na końcu uczniowie zapisali algorytm, który będą stosować (dla ułatwienia) ze zrozumieniem. 
Ja nie miałam w szkole takiego wprowadzenia do dzielenia, Julia także nie. Z Ritą będzie inaczej. 
Nieoczekiwanie powrócił do nas temat odczytywania czasu. Rita kilka razy dziennie staje w kuchni, patrzy na zegar i mówi: 
  • jest piata, tak?
  • a teraz jest siódma?
  • wpół do szóstej?
Czasem ma rację, a czasem nie. 
Rano poganiam rodzinę mówiąc, która jest godzina. Rita słucha i patrzy - na zegar. Robimy też zdjęcia po drodze. Zwracamy uwagę na cyfry rzymskie.


źródło
Po więcej zdjęć zapraszam tutaj.
Znalazłam też dwie gry edukacyjne BBC ( TU i TU), które ćwiczą naukę zegara. Jeszcze córa ich nie testowała.
Na koniec dla wytrwałych filmik, który znalazłam dzięki Ziemkowi. Pomaga on zrozumieć, dlaczego nie wolno dzielić przez 0.


Julia go obejrzała i zamiast tłumaczyć - tym razem narysowała:



 

2 komentarze: