poniedziałek, 11 listopada 2013

PUCEL 1

Dostałam od Lidki torbę orzechów. Podczas śniadania (projekt PUCEL) ja łupałam, a rodzina rozwiązywała zadania, które miały zachęcić, a nie zniechęcić.
  •  Trzy wiewiórki: Hela, Mola i Tola znalazły łącznie 7 orzechów. Każda z nich znalazła inną liczbę orzechów, przy czym każda z nich znalazła co najmniej jeden. Hela znalazła najmniej, a Mela najwięcej. Ile orzechów znalazła Tola?  
Zanim Rita zaczęła rozwiązywać zadanie spytałam się, czy wszystko rozumie. Okazało sie, że niezrozumiałe są słowa "co najmniej jeden". Po wyjaśnieniach córa wyjęła z torby 7 orzechów i ułożyła je tak: 2, 2, 3. Ups - przeczytałam fragment zadania jeszcze raz: każda z dziewcząt znalazła inną liczbę orzechów. Po wysłuchaniu córa dokonała zmian: 1, 2, 4.  Świetnie! Jeszcze tylko  przyporządkowanie imion do liczby orzechów i zadanie rozwiązane. Przy okazji zadałam pytanie: czy każda z dziewcząt mogła znaleźć taką samą liczbę orzechów? Rita wiedziała, że nie i uzasadniiła to tak: 2, 2, 2 i przecież zostanie jeden.
Zadanie o trzech wiewiórkach pochodzi z tej strony.
Julia z Ojcem dostali zadanie z tej książki.
  • W fabryce czekolady coś poszło nie tak, jak trzeba. Wszystkie tabliczki czekolady znajdujące się na jednej z trzech palet nie ważą po 100 gramów, a po 102 gramy. Nikt nie wie, której z trzech palet to dotyczy. Masz do dyspozycji cyfrową wagę przenośną, której jednak wolno ci użyć tylko jeden, jedyny raz. Jak znajdziesz paletę, na której znajdują się ciężke tabliczki?
Pierwszy pomysł - wybrać (licząc na szczęście) paletę i ją zważyć.
Pomysł drugi - z każdej palety wziąć jedną tabliczkę czekolady i zważyć je razem - został odrzucony argumentem: nic to przecież nie da.
Pomysł trzeci okazał się trafiony: wziąć jedną tabliczkę z pierwszej palety, dwie tabliczki z drugiej i trzy tabliczki z trzeciej i razem je zważyć.
Wynik 602 g (100+100+100+100+100+102) oznacza, że cięższa tabliczka pochodzi z pierwszej palety.
Wynik 604 g (100+100+100+100+102+102) oznacza, że cięższa tabliczka pochodzi z drugiej palety.
Wynik 606 g (100+100+100+102+102+102) oznacza, że cięższa tabliczka pochodzi z trzeciej palety.

Autor książki podaje jeszcze inne rozwiązanie: można zważyć razem tylko jedną tabliczkę z pierwszej palety i dwie z drugiej.
302g: rozwiązanie to paleta 1
304g: rozwiązanie to paleta 2
300g: rozwiązanie to paleta 3.

Po rozwiązaniu tego zadania Ojciec wyciągnął czekoladę z orzechami i wagę.


Śniadanie się przeciągnęło.
  

4 komentarze:

  1. Rewelacja! Z zadaniem z wiewiórkami poradziłam sobie od razu, ale nie wiem czy wpadłabym na pomysł z czekoladą. Nie wpadłabym na to, żeby zważyć na raz więcej niż jedną tabliczkę..... Musze kupić tę książkę, żeby moi uczniowie i moje dzieci wpadały na takie rozwiązania.

    OdpowiedzUsuń
  2. Aneczko, to ja jeszcze namówię Cię na jedną rewelacyjną wg. mnie ksiażkę: "Rozwijanie myślenia matematycznegoo młodszych uczniów" " Doroty Klus - Stasińkiej, Aliny Kalinowskiej.

    OdpowiedzUsuń
  3. rewelacyjne zadanie z tabliczkami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, że to nie ja jestem jego autorem ;)

      Usuń