czwartek, 21 listopada 2013

PUCEL 2

R: Mamo ja dam Ci trochę pieniędzy z mojej skarbonki (jest pełna groszy) na  "balerinki" dla mnie.
M: Dobrze, wezmę od Ciebie 100 groszy.
R: A ile to jest?
M: Poszukaj 5 monet 20 - groszowych
R: Znalazłam tylko 4.
Ojciec postanowił pomóc córce i mówi:
O: Weź te dwie 10 groszowe monety
R: Ale miało być 20 groszy
O: To jest 20 groszy
R: Nie jest.
O: Jest.
R: Nie!
O: Tak, policz.
Zadania dla Rity:
  • Przedstaw liczbę 10 na wiele różnych sposobów. Zadanie zaproponowała Lasche, a jej synowie sprytnie rozwiązali.
A Rita bawiła się tak:
Monety 5 zł, 2 zł, 1 zł.
  • Zadanie 31: Maciek wziął 9 monet 10-groszowych i ułożył z nich kwadrat bez żadnych pustych miejsc na monetę w środku. Potem brał jeszcze 4 monety, 7 monet, 12 monet, 16 monet i próbował układać kwadraty. Zbadaj z iloma monetami to mu się udało. Spróbuj ustalić, jak można rozpoznać liczby monet, z których da się ułożyć kwadrat.
    To zadanie "zbadaj i odkryj" pochodzi z książki "... Zadanie 31 jest ciekawym doświadczeniem propedeutycznym, poprzedzającym przyszłe poznawanie kwadratu liczby. Zaproponowane najmłodszym uczniom, nie tylko rozwija ich warsztat badawczy, ale stwarza szansę zapobieżenia w starszych klasach traktowania podnoszenia liczby do kwadratu wyłacznie jako uciążliwej, z niczym innym nie związanej techniki.
    Kwadrat tak układany, jak proponuje to Maciek, musi mieć taką samą liczbę "kolumn" co "wierszy" (np. 3 "kolumny" i 3 "wiersze") - co oznacza "tyle to a tyle monet" wziętych "tyle to a tyle razy". Kwadrat zatem można ułożyć tylko z takich liczb, które można przedstawić za pomocą iloczynu dwóch takich samych czynników np. z 4 monet (2x2) i z 16 monet (4x4). Część dzieci nie sformułuje reguły, ale ważne jest już to, że zbadają, iż nie z każdej liczby monet można ułożyć kwadrat..."
Zaczęłam to zadanie od pokazania Ricie kwadratu z 4 monet. 

2 x 2
Ten kwadrat córa ułożyła sama. Ile jest monet? R: 9, bo 6+3:)
Z 12 monet wyszedł prostokąt. Dobieranie monet, tak aby powstał kwadrat.
Zadania dla Julii:

Do jednej ręki weź monetę 5 - groszową, do drugiej 10 - groszową, ale tak, by nikt nie wiedział, który pieniądz masz w której dłoni. Teraz pomnóż przez trzy wartość monety w lewej ręce, w prawej zaś przez dwa. Dodaj oba wyniki i powiedz, czy otrzymałeś liczbę parzystą, czy nieparzystą. Czy można odgadnąć, jaką monetę masz w której ręce? 
Tak, można! 
  •  Zgubiony woreczek z pieniędzmi. Zadanie pochodzi z książki Lilavati, Szczepana Jeleńskiego. 
Pewna osoba zgubiła woreczek pełen dwudziestogroszówek. Nie wiedziała dokładnie, ile monet zawierał woreczek; pamiętała jedynie, że gdy przeliczyła monety po 2, po 3 i po 5, pozostawała jej zawsze jedna moneta, gdy zaś przeliczyła je po 7, nic jej nie zostawało. Ile pieniędzy było w woreczku? 

Julia jeszcze liczy.

 A Ojciec tym razem pokazywał nam jak wprawić monetę w ruch wirowy.
Na koniec sztuczka magiczna, która (mam taką nadzieję) zrobi duże wrażenie na trzech nowych członkiniach Mamatyki. Serdecznie witam Justynę Jankowską, Larę_Egaree oraz Szkołę wśród motyli.
 Ile można włożyć 10 - groszówek do szklanki wypełnionej wodą po brzegi, aby nie wylała się ani jedna kropla?
Rita wrzuca i liczy 10+10+10+10+10...

2 komentarze:

  1. Moi synowie zaskoczyli mnie (każdy z osobna) zaczynając układanie od kwadratu z jedną monetą.

    OdpowiedzUsuń
  2. O - to była chyba kwadratowa moneta ;)

    OdpowiedzUsuń