piątek, 13 grudnia 2013

PUCEL 4

Córy dostały zadania związane z poprzednim postem: GEOBARD - GEOPLAN. Ojciec ćwiczył strzelanie gumkami recepturkami z ręki.
Zadanie dla Rity znalazłam w ulubionej książce: "Rozwijanie myślenia matematycznego uczniów":
Ile możesz otrzymać kwadratów, łącząc kropki za pomocą odcinków?

Stopniowanie trudności: jeden kwadrat, dwa kwadraty, 3 kwadraty + 1 leżący ukośnie (Rita tego czwartego kwadratu nie dostrzegła - poćwiczy na geoplanie), 6 kwadratów (4 małe, 1duży, 1 leżący ukośnie).

Julia rozwiązała zadanie, które znam dzięki Olenie:  
Obwód prostokąta wynosi 84 cm. Jakie wymiary ma prostokąt o największym polu.

Córa wykorzystała do tego znajomość funkcji kwadratowej (rozwiązanie na karteczce), a ja poprosiłam ją, żeby zadanie rozwiązała przy pomocy geoplanu - zmieniłam tylko wartość liczbową obwodu na 16 cm i zaznaczyłam, że boki mają być liczbami naturalnymi.
 
Na zdjęciu są wszystkie możliwe prostokąty (kwadrat jest szczególnym przypadkiem prostokąta) o tym samym obwodzie równym 16:
  • 1 + 1 + 7 + 7
  • 2 + 2 + 6 + 6
  • 3 + 3 + 5 + 5
  • 4 + 4 + 4 + 4
Pole powierzchni tych prostokątów można odczytać z geoplanu. Kwadrat ma największe pole!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz