piątek, 21 lutego 2014

ORIGAMI I MATEMATYKA

Odwiedzajac blog Pani Elżbiety i Buby postanowiłam spróbować z córami origami. Zaczęłam od teorii. Z książki "Przygody Alexa w krainie liczb. Podróże po cudownym świecie matematyki" dowiedziałam się, że origami to nie tylko rozrywka. Tym razem nie będę cytowała - znalazłam genialny filmik (opcję z polskimi napisami najlepiej oglądać TUTAJ) z konferencji naukowej TED, na którym guru origami Robert Lang wyjaśnia m.in. związek origami z matematyką. 
Znalazłam też zabawy, dzięki którym dzieci uczą się geometrii*: odwzorowanie figur płaskich na papierze.  
I bardzo starą książkę po angielsku - tutaj.
Spróbujemy zrobić żurawia i sześcian - instrukcja modułu krok po kroku.

* Jan Zydler w książce "Geometria" tłumaczył tak:
"1. Przedmioty, czyli ciała materialne, które nas otaczają bądź to w pokoju, bądź na ulicach miasta, odznaczają się najróżnorodniejszymi cechami, wszystkie one jednak mają jedną cechę wspólną - zwaną rozciągłością - mianowicie, każde z nich zajmuje pewną część przestrzeni. Tę właśnie część przestrzeni, którą zajmuje przedmiot, nazywamy bryłą geometryczną.
Rozróżniamy trzy wymiary bryły: długość, szerokość i wysokość. Widzimy je bez trudu w pokoju, łatwo spostrzegamy wymiary pudełka, skrzyni itp.
Wysokość nosi niekiedy nazwę głębokości, np. głębokość studni; zamiast o szerokości mówimy o grubości muru.
2. Bryła jest oddzielona od innej bryły lub od otaczającej je przestrzeni powierzchniami. Sala, w której się znajdujemy, jest oddzielona od pozostałej części gmachu czterema ścianami, posadzką i sufitem. Budynek szkolny jest oddzielony, tj. ograniczony od otaczającej go przestrzeni, powierzchniami ścian zewnętrznych, powierzchnią ziemi oraz dachu.
Powierzchnia ma dwa wymiary: długość i szerokość.
3. Powierzchnię można ograniczyć lub oddzielić od innych powierzchni liniami.
Linia ma tylko jeden wymiar - długość.
4. Linię można ograniczyć punktem, który żadnego wymiaru nie posiada.
5. Bryły, powierzchnie, linie i punkty, nazywane są figurami geometrycznymi."

7 komentarzy:

  1. No tak, jak się nie znam angielskiego, to się nie zrozumie, co łączy matematykę i origami. To tłumaczenie jest do.. :-(
    A taka byłam ciekawa :-(

    OdpowiedzUsuń
  2. Bubo, spróbuj tuta włączyć tłumaczeniej: http://new.ted.com/talks/robert_lang_folds_way_new_origami

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za ten post . Origami to olbrzym ,z którym sama muszę się zmierzyć.

    OdpowiedzUsuń
  4. Podziwiam origami, ale raczej nie mam zupełnie do tego talentu. Kiedyś kupiłam taki zestaw z instrukcją, chciałam synkowi zrobić ptaki z papieru i o ile papuga j orzeł wyszły jakoś, to już na żurawiu i łabędziu poległam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też walczę. U Pani Zorro znalazłam świetną stronę EASY ORIGAMI: http://en.origami-club.com/easy/animal-face/index.html
      - proszę się nie poddawać!

      Usuń