wtorek, 10 czerwca 2014

RYSUNEK

Pewnego dnia odbierając córę z przedszkola dostałam dokument/ informację (na podstawie zgromadzonych wyników obserwacji pedagogicznych) o gotowości Rity do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Dowiedziałam się o słabych i mocnych stronach mojego dziecka. Zwrócono uwagę na rysunek mojej córy i zalecano go rozwijać.  A wiadomo, że rysunek to sztuka i matematyka
W domu znalazłam książkę:
Autoportret:
Pastą do zębów po lustrze.
Jak rysować głowę: 
"Widziana z przodu głowa ma kształt jajka zwróconego ostrym końcem w dół. Poprowadź linię w dół poprzez środek głowy. W ten sposób ustalisz pozycję nosa oraz środka ust. Poprowadź linię poziomą przez środek głowy. Tutaj umieszczone zostaną oczy. Poprowadź jeszcze jedną linię poziomą w połowie dolnej części głowy. Tutaj znajdzie się koniec nosa. Narysuj kolejną linię w połowie odległości między końcem nosa a dolną krawędzią podbródka. Na niej znajdą się usta. Teraz możesz umieścić w odpowiednich miejscach oczy, nos i usta. Uszy znajdą się między linią brwi a końcem nosa."


Proporcje: 
" Im osoba młodsza, tym większą ma głowę w stosunku do pozostałych części ciała. U dzieci starszych głowa mieści się około 6 razy w długości całego ciała. U dorosłych ludzi głowa mieści się około 7 razy w długości całego ciała."


Wzór głowy Rity - jako szablon do wycięcia z gazet.
Kształt ciała Rity odrysowany kredą na balkonie.
Głowa - jednostka miary.


PUCEL 12: "Przekroje".
Julia przygotowywała się do klasówki z geometrii. Rita też chciała robić zadania. Zainspirowana zabawą, którą przypomniała Frajda Przyrodnika, postem z bloga e - matematyk wymyśliłam takie zadania:

RITA:
Różne kształty/figury geometryczne:

Przekrój jeden owoc jednym cięciem.
Zużyto 3 rzodkiewki, 2 jajka, 3 truskawki i 2 grejpfruty.
M: Czy znasz figurę , której przekrój jest zawsze kołem?
R: Tak, wypukłe koło.
M: Popatrz na kulę ziemską (globus). Gdzie musiałabyś ciąć, aby otrzymać największe koło?
R: Tutaj na środku.

I spy: Znajdź przedmioty, których przekrojem może być koło.

Do szklanki z wodą wrzuciłam majeranek - wyszło ładne koło.
JULIA: Przekroje sześcianu.

Na interaktywne krojenie sześcianu zapraszam TUTAJ.
A na recenzję książki (dzięki której mam ją w domu) "Flatlandia, czyli Kraina Płaszczaków - powieść o wielu wymiarach" zapraszam na blog O MATEMATYCE I NIE TYLKO ...

4 komentarze:

  1. Dzięki za link do Płaszczków. Obejrzałam też filmik o 10 wymiarze, bardzo ciekawy. Trochę ostatnio czytałam i oglądałam o zbliżonej tematyce (bardziej rola obserwatora w fizyce kwantowej, prawo przyciągania itp.), także to coś w moim klimacie:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. UHOHO. A ja mam kłopoty już z 4 wymiarem.

      Usuń
  2. :-)

    Już tylko krok od mierzenia obwodu i dzielenia przez średnicę ;-)

    OdpowiedzUsuń