poniedziałek, 4 sierpnia 2014

99

Uff - gorąco. Przesiadujemy w chłodnym mieszkaniu i gramy. Największą popularnością cieszy się u nas gra w karty "99". Oto zasady spisane przez Julię, które poznała razem z pewnym Tajwańczykiem:
" Każdy gracz otrzymuje po cztery karty i tyle musi mieć przez cały czas na ręce - gdy zrzuca kartę, dobiera kolejną ze stosu.
Gracze po kolei dorzucają na środek po karcie, dodając wartości i podając na głos wyniki.
2-9 => wartości jak na kartach
10 => dodaje lub odejmuje 10
walet, dama=> nie zmieniają wartości (wartość 0)
król => podbija wartość do 99
as => zeruje wartość (zaczynamy od 0)
Gracz, który wykładając kolejną kartę, przekroczy wartość 99, przegrywa." 
Ja położyłam 5, Rita 9 i oblicza 5+9 = 14
Dobieramy karty ze stosu do czterech na ręku.
Ja kładę króla, czyli podbijam do 99.
Rita ratuje się asem, czyli zeruje wynik. Gramy dalej.
Aby ułatwić Ricie niektóre rachunki wyposażyłam ją w sprytne liczydło planszowe:
24 + 10 = 34
Córa odkryła drogę na skróty:
Zamiast przesuwać palec o 10 pól w prawo (25,26,27...), przesuwa go o jedno pole w dół.
Dzięki tej planszy córa:
  • poznaje i utrwala porządek liczb: 58, 59, 60, 61 ...
  • dodaje i odejmuje bez zapisywania liczb - biega palcem po planszy, tak jak pionkiem
  • sprawdza poprawność działania. Jeśli dodawała 5 (przesuwała palec w prawo), to, aby sprawdzić, czy nie popełniła błędu musi cofnąc sie o 5 pól w lewo.
65 + 5 = 70 ; 70 - 5  = 65
Więcej zabaw z planszą 100 - liczbową można znaleźć TUTAJ.


A my bawimy się/ćwiczymy jeszcze tak:
  • łączenie kolejnych liczb,
O jeden więcej: 29 + 1 = 30
    Gotowe do druku: Number dot to dot
    40 to 4 x 10

    M: Rita, ułóż proszę najwiekszą liczbę dwucyfrową.
    R: 100, nie 90
    M: A ile to jest 90 + 1?
    R: 91. Aha, to będzie 99. 
    Pokrywki ja ustawiłam do zdjęcia.
    •  dodawanie i odejmowanie pełnych dziesiątek:
      90 + 10 = 100; 100 - 10 = 90; 100 - 90 = 10
    •  dodawanie i odejmowanie pełnych dziesiątek od liczb dwucyfrowych
    15 + 10 = 10 + 15 = 25
    25 - 10 = 15
    • Jaka to liczba?
      Do  20 dodaj 15, potem odejmij 5, a następnie dodaj 11.
    Pomoc: zapałki

    Przed nami dopełnianie do 100 podpatrzone u Buby  oraz gry karciane znalezione na TEJ stronie.
    Na zakończenie zapraszam na Pucel 13*:
    Na stole leży pięć kart: dziesiątka, walet, dama, król i as. Tylko as jest odkryty. Spróbuj odgadnąć, gdzie leży dziesiatka, walet, dama i król wiedząc, że:
    - walet i as sa najbardziej od siebie oddalone,
    - dama ma po obu stronach tyle samo kart,
    - król nie leży koło waleta.
    * Zadanie pochodzi z mojej ulubionej książki "Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów".

    7 komentarzy:

    1. Inspirująco - jak zawsze :-)

      OdpowiedzUsuń
    2. Musze się dokładniej wczytać w zasady ale już widzę, że to super pomysły. U Was zawsze coś fajnego się dzieje. Gości u nas teraz kuzynka więc będziemy miały co robić. Dzięki.

      OdpowiedzUsuń
    3. Majko - u nas czasami coś fajnego się dzieje - samo życie. Mam nadzieję, że gra Wam się spodoba.

      OdpowiedzUsuń
    4. Ha, to zmienia postać rzeczy (miałyśmy błędne informacje o asie w grze "99"),
      robi się jeszcze ciekawiej! :-)

      OdpowiedzUsuń
    5. Gry i pomysły inspirujące, W reszcie stronka z pomysłami matematycznymi

      OdpowiedzUsuń