niedziela, 26 października 2014

GRAJMY!

Rita gra:
  •  na okrągło w Traffic lights/ Sygnalizację świetlną z genialnej strony nrich.maths
     3 x 3  = 9
    Do gry potrzebna jest plansza z dziewięcioma kwadratami, dwóch graczy, po 6 pionków/kół w trzech kolorach: czerwonym, żółtym i zielonym.
Na początku gry plansza jest pusta. Gracze (na zmianę) układają na niej koła, przestrzegając takich reguł::
Na puste pole można położyć tylko czerwone koło.
Pierwszy ruch pierwszego gracza przykładowej rozgrywki.
Zamiast połozyć koło, można zmienić kolor już znajdującego się koła na planszy: z czerwonego na żółty, a z żółtego na zielony.
Położenie czerwonego koła przez drugiego gracza to pewna przegrana, lepiej zmienić kolor na żółty.
Zwycięża osoba, która jako ostatnia położy trzecie koło w tym samym kolorze (nie ma znaczenia, kto położył poprzednie dwa koła) w prostej linii (poziomo, pionowo lub po przekątnej).

Kolejny ruch -pomyślmy - można zmienić kolor z zółtego na zielony, lub położyć czerwone koło na puste pole.
Gracz w kolejnym ruchu położył kółko czerwone.
Kolejny i jedyny dobry ruch : zmiana koloru z żółtego na zielony.
Gra/logiczne myślenie trwa dalej. Poniżej koniec rozgrywki.

Trzy kółka - tym razem czerwone -  w jednej linii.
  • z  dziećmi w dwuosobową grę, którą znalazłam w książce "Matematyka dla naszych dzieci" pana Marka Pisarskiego - dobry wstęp do kwadratu magicznego
"Dobierz do 15"
Karty ułożonoe po kolei od 1 (AS) do 9.
Gracze na zmianę biorą po jednej karcie. Celem gry jest zdobycie trójki kart, których suma wynosi 15. Zwycieża ta osoba, która najwięcej ułoży takich trójek.
Uprzedzam: dzieci wyrywają sobie karty, kłócą się zaciekle, ale przy okazji też ćwiczą dodawanie/rozkład liczby na składniki.

Jeden gracz uzbierał jedną trójkę, drugi dwie trójki.
Tutaj tylko jednemu graczowi udało się ułożyć 15 z trzech kart.
Remis.
Następnego dnia poprosiłam córę, aby z pamięci podała przykłady trzech różnych liczb (od1 do 9), których suma wynosi 15. Usłyszałam piękne rozumowanie:
6 + 4 + 5  i jeszcze 6 + 2 + 7, bo od 4 odjęłam dwa i to dodałam do 5.
Do takich obliczeń dziecko dochodzi samodzielnie - musi mieć jednak okazję liczyć, najlepiej przy okazji.
Na zakończenie zapraszam na PUCEL 16:
TRAFFIC JAM/KOREK , który znalazłam na stronie DOKTORA MIKE'A
"Pomóż czerwonej wyścigówce wydostać sie z korka"
Na planszy 6 x 6  samochody (różnej długości) mogą poruszać się tylko do przodu lub do tyłu. Nie mogą skręcać ani zawracać. W jaki sposób/w jakiej kolejności/w jak najmniejszej liczbie ruchów należy je przesunąć, aby czerwona wyścigówka mogła wyjechać na górze planszy. Trochę ostatnie zdanie jest dziwne, chodzi jednak o to, że wyścigówka ta ma nie wydostać się z boków i dołu planszy.
Oprócz tego zadania mam dla Rity jeszcze 600 przykładów. Plansza, kolorowe lecz płaskie samochody, kolejne zagadki są gotowe do druku tu  i TU.
Znalazłam też przewodnik dla nauczycieli - zamierzam iść z nim na najbliższe zebranie.
Joanna podzieliła się informacją, że jest do kupienia w Polsce podobna gra: "RUSH hour".

4 komentarze:

  1. Grę podobną to tej z samochodzikami kupiłam córce w zeszłym roku na festiwalu gier planszowych. Nazywa się "Rush hour" nie jest tania ale warta swojej ceny.

    OdpowiedzUsuń
  2. No własnie - różnią się ceną, nazwą i wykonaniem. Warto wiedzieć, że można w Polsce tę grę kupić - dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  3. A mnie ta gra z samochodami natychmiast skojarzyła się z "Antywirusem"
    http://bajdocja.blogspot.com/2013/01/gra-amigowka-antywirus.html

    OdpowiedzUsuń
  4. Cieszę się i zapraszam po więcej na stronę nrich.maths!

    OdpowiedzUsuń