wtorek, 21 października 2014

PROSTA TESSELACJA

Ha, Rita przeczytała (z nudów:) swoją pierwszą książkę z serii Czytam sobie: "Kłopoty z mlekiem dla kota". Nie może się doczekać, kiedy samodzielnie i po raz pierwszy wypożyczy z biblioteki szkolnej kolejną książkę z tej serii. 
Po usłyszeniu takich zdań:
  • Mamo, mam dylemat.
  • Tato, kontynuuj.
postanowiłam wzbogacić jej słownictwo o TESSELACJĘ. 
Obejrzałyśmy Metamorphose II:


Z kolorowego papieru technicznego, przy pomocy nożyczek, taśmy klejącej, ołówka i takich instrukcji:
  1.  http://www.wikihow.com/Make-a-Translation-Tessellation
  2.  

powstały koty, rybki, rakiety, kury, gołębie - niestety zdjęcie mam tylko jedno:

Jeszcze wrócimy do tesselacji.
Padał deszcz, liście były mokre. Zastąpiłam je figurami w czterech kolorach, wg. wskazówek z książki: "Proste gry i zabawy matematyczne w domu i na wakacjach" Jerzego Cwirko - Godryckiego, Janiny Karczmarczyk, Jolanty Makowskiej.

Na zdjęciu poniżej każdy następny "klocek" różni się od poprzedniego dokładnie dwiema cechami:

Dzieci potrafią zaskakiwać. Pewien chłopiec nie chciał układać pojedynczych figur. Zbudował kilka lokomotyw. Każda nastepna różniła się od poprzedniej  dwiema cechami. Zosi i Ricie zaproponowałam, żeby wykonały nawzajem dla siebie zagadki: iloma cechami różnią się dwa obrazki?



Na zakończenie zagadka dla chętnych z w/w książki: 
Uzupełnij tabelkę, w której "klocki" ustawione w rzędzie poziomym różnią się od siebie dwiema cechami, a w rzędzie pionowym - jedną cechą.

2 komentarze: