poniedziałek, 3 listopada 2014

LOGIKA

O tym, że z przyjemnością gramy w "20 pytań"/ "Zgadnij co mam na myśli" wspominałam dwukrotnie: TU i TU.
Grę polecają też autorzy dawno wydanych już książek :
1.  "Proste gry i zabawy matematyczne w domu i na wakacjach"
oraz 
2. "Czy umiecie się dziwić?":
"W grze chodzi o to, żeby odgadnąć - zadając jak najmniej pytań, najwyżej dwadzieścia - przedmiot, osobę pomyślaną przez drugiego z grających. Pytania muszą być tak sformułowane, aby można odpowiedzieć na nie "tak" lub "nie".

Jeśli dzieci zgadują po raz pierwszy liczbę, warto mieć przed oczami zbiór tych liczb. Po każdym pytaniu niepotrzebne liczby dzieci mogą odłożyć, zakryć lub skreślić:
Ups - brakuje 0.
Czy ta liczba jest dwucyfrowa?
Tak.
Odrzucamy liczby jednocyfrowe.
Czy ta liczba jest parzysta?
Nie.
Zostaja  liczby dwucyfrowe nieparzyste.
Czy ta liczba jest większa od 13?
Nie.
Odrzucamy liczby większe od 13.
Ostatnie pytanie - strzelanie: Czy to jest 11?
Tak.
Nadszedł czas na nowe wyzwanie.
Ad1.
Zgadnij, co mam na myśli...
" ...Potrzebujemy 18 wyciętych z kartonu pokolorowanych figur.

Białe, czarne i zakreskowane figury.
Pierwszym zadaniem Rity było ułożenie figur wg. własnego uznania oraz policzenie, ile ich jest.

R: 9+9 = 18, bo 3,6,9; 19 to o jeden mniej od 20, czyli 18,19,20.
Następnie:
Kładziemy je na stole i pytamy: o którym klocku myślę, jeżeli powiem ci, że:
1. nie jest on biały lub zakreskowany,
2. jest kółkiem lub trójkątem,
3. nie jest mały,
4. jeżeli jest trójkątem, to jest zakreskowany.
Tu nastąpiło zdziwienie, ale po chwili czarny trójkąt został odrzucony.
Pozwalamy "wróżce" skupić się, pomyśleć, a na pewno już po chwili powie nam, że myślimy o czarnym dużym kółku. Jeżeli za pierwszym razem "wróżka" nie odgadnie naszych myśli, pocieszmy ją, że umiejętność odkrywania tajemnic nie jest wcale sztuką łatwą i pomóżmy w kolejnych etapach rozumowania. 
 A potem dajmy następną zagadkę: o którym klocku myślę, jeżeli powiem ci, że:
1. jest mały lub zakreskowany,
2. nie jest kółkiem lub kwadratem,
3. jeżeli jest mały to nie jest trójkątem.
Dziecko powinno więc wyeliminować klocki duże (prócz zakreskowanych), kółka i kwadraty oraz małe trójkąty. Pozostanie więc duży, zakreskowany trójkąt.
Po rozwiązaniu tej zagadki, córa zaczęła układać własne:
Pierwsza zagadka:
Jeśli to figura o której myślę, to nie jest ani czarna ani biała. To nie będzie mała figura, nie jest ani trójkątem ani kwadratem.
W drugiej zagadce pojawiło się takie zdanie: Ta figura nie ma 3 boków!
A czy dziecko potrafi wskazać klocek, gdy powiemy, że:
1. jeżeli jest duży, to jest niebieski; 
2. nie jest zakreskowany i nie jest kwadratem; 
3. nie jest czarny lub trójkątny
Tok rozumowania:
Ad1. Jeżeli jest duży, to jest niebieski.
Pozostaja klocki małe, żaden duży nie jest niebieski.
Ad2. On nie jest zakreskowany i nie jest kwadratem.
Pozostają:
Ad3. On nie jest czarny lub trójkątny.
Pozostaje małe białe kółko.
W oparciu o te same zasady można wymyślać wiele innych ciekawych zabaw. Na przykład: kładziemy na stole wiele drobnych przedmiotów:

Przykładowe zdania z w/w książki:
  • przedmiot nie jest plastikowy
  • jeżeli jest drewniany, to jest słodki
  • nie można go zjeść
  • nie jest okrągły
Rity zdanie - okazja do dyskusji:
  • to nam się bardzo przydaje - miała na myśli guzik:) 
Ad2.
 Odgadywanie pomyślanego wierzchołka sześcianu
" Do gry potrzebny jest rysunek sześcianu z widocznymi wszystkimi ośmioma wierzchołkami, które najlepiej jakoś oznaczyć, na przykład literami. Jeden z grajacych wybiera któryś wierzchołek i nie pokazując go drugiemu notuje na kartce odpowiednią literę. Drugi z grających, umiejętnie zadając pytanie musi odgadnąć wybrany wierzchołek"
Tę grę dedykuję Bubie z Bajdocji
Do CZYTELNIKÓW mam prośbą o podzielenie się przykładowym zestawem pytań.

5 komentarzy:

  1. Jeśli ta liczba nie jest większa od 13, to liczby 13 nie odrzucamy!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I nie odrzuciłam - na zdjęciu jest 11 i 13 . Córa lubi ryzyko i ostatnie pytanie to był strzał - muszę chyba to zaznaczyć - dziękuję za czujność.

      Usuń
  2. Ho, ho, to trudne. "Umiejętnie zadając pytanie" w sprawie wierzchołków sześcianu? Chyba nie umiem... ;-)

    OdpowiedzUsuń