sobota, 22 listopada 2014

WYPRAWKA SZKOLNA

Nie wytrzymałam, pomyślałam i poszłam do Pani Dyrektor, którą przekonałam do prowadzenia 2h tygodniowo matematyki wg. pomysłów Mamatyki wspólnie z Panią Wychowawczynią m.in. Rity.
Wieczorem z córami kleiłam i wycinałam*:


Tematem przewodnim pierwszej lekcji była liczba 6 oraz kwadrat. Wybrałam kilka różnych zabaw matematycznych - głównie ze znakomitej anglojęzycznej strony Uniwersytetu Oxfordzkiego -  na której są gotowe materiały do druku, wskazówki merytoryczne dla nauczyciela oraz odpowiedzi nadesłane przez dzieci.
Poniżej zamieszczam swój pomysł na lekcję z sześciolatkami - z nadzieją, że może ktoś się zachwyci i podchwyci oraz poda dalej. 
Lekcję zaczęłam od ustawienia ławek w klasie tak, aby dzieci mogły pracować w różnych grupach. Zostawiłam przestrzeń do przemieszczania się - w celu zamiany miejscami, oglądania prac kolegów/koleżanek, podchodzenia do tablicy.
Zaczęłam od prośby do całej klasy: podajcie najmniejszą liczbę jaką znacie.
U: 1
M: Dobrze, a czy ktoś zna mniejszą liczbę od 1?
U: -1
M: Ooo - świetnie. A skąd ją znasz?
U: W domu jest garaż na poziomie -1.

Potem wpólnie przeszliśmy do przedstawiania liczby 6 na różne sposoby oraz zapisywania przez dzieci działań na tablicy.
np. 3 palce i 3 palce to 6 ,
2 + 4 = 6 
3 + 2 + 1  =6
Dzieci, które znają odejmowanie, mnożenie, dzielenie mogą się wykazać.
np. 10 - 4 = 6
2 x 3  = 6 itp.
I wreszcie nadszedł czas na  gry, podczas których dzieci myślą, liczą i dobrze się bawią - przynajmniej takie jest założenie.
  • Gra dwuosobowa: DOTTY SIX  (proszę obejrzeć video przykładowej rozgrywki). Potrzebna jest kostka, plansza, ołówek. 
Wskazówka: Warto wcześniej pograć w klasie z dziećmi w kółko i krzyżyk - dzięki Pani Wychowawczyni, która wpadła na ten pomysł dzieci nie miały problemu ze zrozumieniem pionu, poziomu i skosu. Pierwszą rozgrywkę pokazałam wspólnie z dziewczynką na tablicy. Zanim zaczęłyśmy grać, wykorzystałam kwadratową planszę do zadania zagadki pułapki: ile widzisz kwadratów?
źródło
Tylko jedna dziewczynka dostrzegła 14 kwadratów;) Poradziłam dzieciom, żeby tę zagadkę dały rodzicom.
Przebieg gry:
dzieci rzucają naprzemian kostką i rysują/dorysowują wyrzuconą liczbę oczek w dowolnym kwadracie, pamietając, że maksymalna liczba oczek w tym kwadracie to 6. Wygrywa ta osoba, która skreśli w jednej linii (skos, pion, poziom) trzy szóstki.


Rozgrywka zakończyła się remisem - na szczęście.
Dzieciom gra się bardzo podobała. Można liczbę kropek zwiększyć do 10.
  • Gra dwuosobowa (warto zmienić grupę): Memory, ćwicząca "zmysł liczby"  Potrzebne: 12 kart z kropkami, składających się z sześciu par kart pokazujących dwa różne układy danej liczby kropek, od jednej do sześciu 
  • Przebieg gry: Rozłóż wszystkie karty twarzą w dół. Pierwszy gracz przewraca dowolne dwie karty. Jeśli są parą (tzn. mają taką samą liczbę kropek), gracz odkłada karty na bok i otrzymuje punkt. Jeśli nie są parą, obie karty zostają z powrotem obrócone i odłożone na swoje miejsca. Teraz drugi gracz odwraca wybrane dwie karty i tak dalej. Grę wygrywa gracz, który ma więcej par po zdjęciu wszystkich kart ze stołu.
Po tych grach dzieci rozwijały wyobraźnię geometryczną podczas manipulowania trójkątami - tak dobranymi, aby można było zbudować z nich kwadrat. Do rysowania trójkątów wykorzystałam świetny i darmowy program SKETCH UP.
  • zbuduj dowolny kształt - co Ci on przypomina? Dzieci chodziły i oglądały twórczość innych. 
  •  zbuduj kwadrat z dowolnej liczby trójkątów. 
Potem GENIALNA (tu można przeczytać dlaczego) gra dwuosobowa (proszę zagrać z komputerem - wszystko stanie się jasne) SQUARE IT.Wygrywa osoba, która jako pierwsza (pomimo blokad przeciwnika) zamknie kwadrat (dowolny rozmiar) ze swoich 4 kropek.

Spostrzeżenie: gra tym małym dzieciom sprawiała trudność (siedmiolatki i osmiolatki były nią zachwycone). Warto poćwiczyć rysowanie dowolnych kwadratów (prostych i przechylonych) na papierze w kropki, w kratkę.
Warto też zajrzeć na blog dzieciakiwdomu!

Na zakończenie miała być w nagrodę zabawa w sklep. Dzieci zdążyły tylko ze stosu monet wziąć samodzielnie  10 zł (dwuzłotówkami). Za tydzień będą kupowały książki.
A praca domowa (obiecałam Ricie, że nie będzie polecenia do znudzenia: pokoloruj) wyglądała tak:
  1. Naucz się liczyć wspak od 6  tzn. 6,5,4,3,2,1,0.  Jeśli chcesz, naucz się liczyć wspak zaczynając od większej liczby.
  2. Na kartce w kratkę, ale bez użycia linijki narysuj duży kwadrat składający się z małych kwadratów. Najlepiej wymyśl swój przykład. Mój przykład: tu był rysunek dużego kwadratu zbudowanego z 25 małych kwadratów. 
Dzieciom się zajęcia podobały -  i mnie też. Dawno nie pisałam kredą po tablicy.
* Niedawno dostałam zapytanie od Pani Kasi, czy chciałabym współpracować ze sklepem, który w ofercie ma zabawki edukacyjne. Chciałabym uniknąć reklamowania ze względu na współpracę, ale jestem gotowa umieścić baner na blogu (na rok szkolny 2014/15) sponsorom materiałów edukacyjnych, które przydadzą mi się w klasie 20 osobowej. Wycinanie trójkątów jest uspakajające, ale czasochłonne. Jeśli ktoś ma ochote obdarować mnie zestawami np. mozaiki - to się bardzo ucieszę.

15 komentarzy:

  1. lekcja matematyki bardzo ciekawa:-) pomysły wykorzystam w edukacji mojego 6-latka, pierwszoklasity :-) czekam z niecierpliwością na kolejne lekcje:-)

    OdpowiedzUsuń
  2. CU-DOW-NE!
    Oszołomiona jestem od możliwości, jakie przede mną otwierasz - dzięki! Próbuję kolejnych Twoich propozycji i uwierzyć nie mogę, jaka matematyka staje się ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  3. O jak miło. Ale tak naprawdę ja tylko znajduję dobre źródła i sklejam...

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję, chyba dobrze. Stworzyłam etykietę/sprawozdanie: LEKCJE W SZKOLE. A rodzice dostają łamigłówki pocztą;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ech, gdyby matematyka zawsze była w tak ciekawy sposób prezentowana, nie spóźniałabym się na zajęcia:) Pozdrawiam madebybibi

    OdpowiedzUsuń
  6. Zawsze się nie udaje - ostatnio dzieci ziewały:)
    Pozdrawiam ciepło
    Małgorzata

    OdpowiedzUsuń
  7. Dzisiaj graliśmy w square it, chłopcy się wkręcili na maksa :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Gra w kwadrat rzeczywiście genialna! :-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Przepraszam za linka, ale musiałam ci pokazać, bo twój blog bardzo, bardzo mnie inspiruje :)!
    http://dzieciakiwdomu.pl/2015/06/kropki-i-kwadraty-gry-dla-dzieci-ktore-zdominowaly-nasze-popoludnia.html

    OdpowiedzUsuń
  10. Inspirujesz :-)
    http://dzieciakiwdomu.pl/2015/06/kropki-i-kwadraty-gry-dla-dzieci-ktore-zdominowaly-nasze-popoludnia.html

    OdpowiedzUsuń