czwartek, 1 stycznia 2015

RACHUNEK

Udało mi się przeczytać ostatni rozdział książki Jana Filipa i Tadeusza Ramsa "Dziecko w świecie matematyki" pt.: Pierwsze spotkania dzieci z kombinatoryką i probabilistyką. I postanowiłam w tym roku (pomimo artykułu w GW) wziąć się za rachunek - podczas zabaw z dziećmi. Zapraszam chętnych i wytrwałych do wspólnej nauki, gdyż: " Prawdziwa logika naszego świata tkwi w rachunku prawdopodobieństwa" J.C. Maxwell
Na początek kilka cytatów z w/w książki:
  • " ... Zdaniem wielu dydaktyków matematyki, obecnie na wyższych szczeblach nauczania (np. w liceach) kombinatoryka nauczana jest w sposób niewłaściwy, gdyż ujmowana jest dedukcyjnie. Podaje się definicje i wzory kombinatoryczne (np. na liczbę: permutacji, wariacji, kombinacji), oraz przeprowadza ich dowody, a potem uczniowie stosują te wzory do rozwiązywania zadań..."
Mnie tak uczono, moją starszą córkę również. Na szczęście była ona po genialnej lekturze pana Leonarda Mlodinowa: "Matematyka niepewności. Jak przypadki wpływają na nasz los".
Dodatkowo zajrzała na anglojęzyczną stronę KHAN ACADEMY * (świetna powtórka języka angielskiego przed maturą) i podzieliła się z matką takim filmikiem - jest opcja włączenia napisów w języku polskim:
  

Odwzajemniłam się książką:
źródło zdjęcia.
* Fundacja Edukacja Przyszłości zajmuje się m.in. tłumaczeniem zasobów Khan Academy na język polski. Proszę zajrzeć TUTAJ.

  • " ... Okazuje sie, że już na bardzo niskim poziomie nauczania można kształtować pewne intuicje kombinatoryczne uczniów tak, aby mogli oni rozwiązywać różne problemy bez bezmyślnego podstawiania do wzorów i nie byli bezbronni wobec tych problemów, gdy zapomną wzory kombinatoryczne..."
  •  " ... Pierwsze zetknięcie dzieci z probabilistyką winno być oparte na czynnościach konkretnych i różnych obserwacjach dzieci, np. może mieć ono charakter zabawowy. Nie wystarczą tu słowa, za którymi i tak na ogół nie nadąża rozumienie uczniów.Myślenie probabilistyczne i statyczne musi być rozwijane od pierwszych lat nauczania szkolnego, gdyż w przeciwnym przypadku wieloletni trening może tak utwalić u uczniów myślenie typu deterministycznego, że ich przestawienie na rozumowanie probabilistyczne, (tzn. prowadzące do wniosku, że coś może się zdarzyć z takim to a takim prawdopodobieństwem, zamiast tego, że zdarzyć się musi) okaże się potem bardzo trudne lub zgoła niemożliwe..."
  • " ... Pierwsze spotkania uczniów z rachunkiem prawdopodobieństwa powinny rozpoczynać się od samodzielnych eksperymentów, oraz obserwacji konkretnych zjawisk (dla których rzuty monetami, rzuty kostkami, czy losowanie kul z urny sa modelami symulacyjnymi).Obserwacje i dotychczasowa praktyka nauczania wskazują, że przeciętny uczeń nie rozumie własności pojęć probabilistycznych, jeżeli nie bierze udziału w ich odkrywaniu (sam, z kolegami, przy udziale - stymulującego ich pracę - nauczyciela itp.)
    Dobrą okazją do rozwijania intuicji probabilistycznych są gry losowe..."
Na początek zaopatrzyłam się w książki do wspólnego czytania z Ritą - proszę zajrzeć do recenzji BUBY,  która ten etap ma już za sobą.
Odszukałam temat prawdopodobieństwa na mojej ulubionej stronie NRICH,
i wybrałam na początek takie zadanie:
Wyobraż sobie, że dziś jest pierwszy dzień wakacji. Pytasz mamę, tatę, babcię, dziadka, przyjaciela ..., czy może z Tobą pójść dzisiaj do parku?
Jakich odpowiedzi się spodziewasz?
Z tych odpowiedzi wybierz słowa, które określają jak prawdopodobne jest to, że pójdziesz dziś do parku.
Spróbuj uporządkować te słowa w jednej lini. Na jednym końcu niech będzie słowo: nie, na drugim słowo: tak.

Warto zajrzeć do odpowiedzi nadesłanych przez dzieci, które zadały to pytanie rodzicom, dziadkom... Jest też tam rysunek linii z uporządkowanymi słowami:
NIE, WĄTPIĘ, PRAWDOPODOBNIE NIE, MOŻE, PRAWDOPODOBNIE,  MOŻLIWE, TAK
Następnie planujemy narysować linię prawdopodobieństwa, o której pisała specjalistka w tej dziedzinie na swoim blogu Do dzieci z pasją.
Może wkrótce znajdę tam więcej wskazówek?

4 komentarze:

  1. Ciekawe, nie slyszalam o tej Fundacji Edukacja Przyszlosci.
    Twoj blog jest super! Zagladam do Was szukajac zabaw dla moich chlopakow. Bardzo ciekawie piszesz :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marto,

      Dziękuję! Bez cytatów z książek byłoby nieciekawie.

      Usuń
  2. Specjalistka???!!! ech, dziękuję;)
    Myślę jednak, że to ja będę czerpać od Ciebie w związku z Twym (jakże mnie cieszącym:)) postanowieniem noworocznym!;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Cieszę się, że zaglądasz do mnie. Mam nadzieję na komentarze - korygujące.

    OdpowiedzUsuń