czwartek, 26 marca 2015

PENTOMINO

Przez chwilę miałam w ręku KATAMINO.

źródło
Poszukałam w sieci i wydrukowałam (str.20) pentomino (pokolorowałam obustronnie) i wykorzystałam podczas lekcji z dziećmi:
1.  Ułóż/narysuj wszystkie kształty, które uda ci się stworzyć z pięciu identycznych kwadratów.
Uwaga:  Kwadraty mają się stykać ze sobą całym bokiem. Każdy kształt - klocek musi być niepowtarzalny. Czy te klocki przypominają litery?
Po rozwiązanie zapraszam do Bajdocji.
Dz. l 6: Ja ułożę więcej niż 12 klocków. 
Odbicie lustrzane. To jest ten sam klocek.
2. Wypełnij prostokąt 3 x 5 używając dowolnych trzech klocków pentomino.
Uwaga: klocki nie mogą nachodzić na siebie.

Dzieci dostały zrobiony w wordzie prostokąt i pasujące do niego wydrukowane z TEJ strony (tam można znaleźć nie tylko gotowe kształty) klocki pentomino.
Urok tej łamigłówki polega na tym, że jest więcej niż jedno rozwiązanie.
To nie są wszystkie rozwiązania.
Warto stopniować trudność:
  • wypełnij prostokąt 4 x 5 używając dowolnych czterech klocków pentomino
  • wypełnij kwadrat 5 x 5 używając dowolnych pięciu klocków pentomino.
 itd...
3. Spróbuj wygrać:
Planszę zrobiłam sama w wordzie. Klocki można obracać - na drugą stronę też.
 Na stronie Wrocławskiego Portalu Matematycznego znalazłam opis gry strategicznej z wykorzystaniem klocków - kamieni pentamino ( nie wiem, która forma jest poprawna pentomino, czy pentamino):
Gra toczy się się na kwadratowej planszy 8 x 8. Wykorzystuje się w niej 12 kamieni pentamino, które układamy obok planszy, a następnie w losowy sposób ustalamy rozpoczynającego rozgrywkę. Gracze na przemian wybierają klocek i kładą go w dowolnym miejscu planszy. Przegrywa ten, kto nie może dołożyć klocka. Jest też drugi wariant: na początku gracze rozdzielają między siebie wszystkie kamienie pentamino i grają nimi jak opisano powyżej.
Emocje były.
Można też zagrać ON - LINE.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz