niedziela, 11 października 2015

SZYKOŁA

Przepraszam za miesięczną nieobecność na blogu - po dwunastu latach w Azkabanie wróciłam i dopadł mnie stres szkolny. Zakupy* (książek, multiklocków i gier) odrobinę pomogły, ale najlepszym lekarstwem okazały się 2 udane lekcje: jedna w czwartej klasie, druga w szóstej.
Młodsze dzieci (też 7/8 latki) wciągnęła łamigłówka arytmetyczno - logiczna : KEN KEN, o której  przeczytałam na blogu Pani Marylin Burns. 

 
Zasady są proste:
  •  W żadnej kolumnie i żadnym wierszu cyfry/liczby nie mogą się powtarzać. 
źródło zdjęcia
  • W kwadrat 3 x 3 można wpisać tylko  1, 2, 3 - oczywiście jedna cyfra/liczba w jednym  kwadraciku. W kwadrat 4 x 4 można wpisać tylko 1, 2, 3, 4 itd...
  • Pogrubione linie tworzą obszar tzw. klatkę np. z trzech kwadracików. W każdej klatce jest liczba - cel, który trzeba osiągnąć. 
Przykład:  3+ w klatce złożonej z dwóch kwadracików - wybieramy dwie liczby z dostępnych (1, 2, 3), które w wyniku dodawania (+) dadzą liczbę 3.
1 + 2 = 3 arytmetyka
Teraz wystarczy wpisać te dwie cyfry/liczby ( 1, 2) pamiętając jednak o regule: w żadnej kolumnie i żadnym wierszu cyfry/liczby nie mogą się powtarzać - logika
A jeśli klatka jest pojedynczym kwadracikiem, to wpisujemy podany cel  - najlepiej na początku rozwiązywania łamigłówki - dlaczego? - logika
Z dziećmi zaczęłam od kwadratu 3 x 3 i samego dodawania. Potem dołączyłam odejmowanie - tu było więcej opcji np.  cel to 1 -  (otrzymaj jeden w wyniku odejmowania) spełniają dwa działania:
3 - 2  = 1
2 - 1 = 1
KROK PO KROKU: http://www.kenkenpuzzle.com/howto/solve
A potem dzieci chciały trudniejsze przykłady do domu! z mnożeniem i dzieleniem.
Wersja KEN KEN online  - KLIK.
W klasie 6 wykorzystałam dostęp do internetu i tablicy multimedialnej. Połączyłam ułamki, origami i praktyczne zastosowania w życiu każdego z nas.
Na początek  pierwsze 5 minut filmu (pozostałe minuty do obejrzenia w domu), potem z kartki papieru każdy uczeń składał kwiat zgodnie z instrukcją ze strony https://nrich.maths.org/7392:


I zastanawiał się jaką częścią (jakim ułamkiem) całego wyjściowego kwadratu jest najmniejszy trójkątny płatek. Niestety nie przewidziałam, że dzieci nie będą chciały zepsuć swojego ( też pokolorowanego) dzieła, aby znaleźć rozwiazanie tego zadania.
Rozwiązanie  - różne podejścia - omówiłam wyświetlając po raz kolejny stronę nrich: https://nrich.maths.org/7392/solution
Na początku każdej lekcji przypominam dzieciom, że za brak przestrzegania reguł czeka ich praca karna - niespodzianka, którą zdradzę na koniec. Do zrobienia żurawia z origami zgłosili się wszyscy:)
Zrobiłam się ekspertem w wymyślaniu prac karnych. Od czegoś trzeba zacząć.  "Wkrótce" podzielę się moimi pomysłami.


źródło zdjęcia
* Zakupy  - to temat następnego postu. Zanim powstanie - namawiam na kupno multiklocków - rodziców, nauczycieli szkoły. Konkret, który ma mnóstwo zastosowań na każdym etapie edukacyjnym!

12 komentarzy:

  1. A gdzie kupiłaś multiklocki? Czy mają idealne wymiary: 1 cm/1 cm/1 cm? Szukam ich od dawna. I potwierdzam: sa genialne, jeśli odpowiednio je się wykorzysta :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Multiklocki kupiłam w Nowej Szkole - maja chyba 17 mm i niestety ciężko niektóre się łaczą. Teraz spróbuję kupić inny rodzaj (wieksze dziury) w innym sklepie - może jakość będzie lepsza. Dam znak.

      Usuń
  2. Jak dobrze, że wróciłaś - jesteś moim największym ratunkiem w uczeniu matematyki. Dzięki Tobie nasza matematyka przestała być nudna i okropna a stała się zabawą. Jutro próbujemy z chłopakami ken ken. Dzięki za kolejny pomysł i czekam na następne wpisy!
    pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak dobrze, że Pani wróciła. Zaglądałam tu prawie codziennie i już zaczęłam wątpić w powrót. A tu taka niespodzianka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, jak mi dobrze - dziękuję! Postaram się nie znikać już na tak długo.
      W szkole na mnie tak nie czekają:)

      Usuń
  4. Ależ się umęczyłam z ken ken on line, wstyd się przyznać... Powodzenia w wymyślaniu karniaków - a potem założysz bloga dla swoich Uczniów, którzy ciągle chcą zadań dodatkowych, np. "Przyro... tfu, Matematyka na 6".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu - to akt odwagi!
      Dziękuję!
      Teraz myśle nad metoda ich egzekwowania.

      Usuń
  5. Cieszę się z kolejnego wpisu i dziękuję za cudowną zabawę matematyką!

    OdpowiedzUsuń