poniedziałek, 19 października 2015

ZAKUPY cz.1

 Przeczytałam , kupiłam i jestem zachwycona: 
" Sześcian w procesie dydaktycznym".
Córa ćwiczy biegłość rachunkową, logiczne myślenie i oczywiście wyobraźnię - bez wypełniania tych ...  zeszytów ćwiczeń!
Ćwiczenie 1.
1) Na górze jest 1. Co jest na dole?
3) Z frontu jest 3. Co jest z tyłu?
Ćwiczenie 4.
Składamy trzy kostki i pytamy o sumę liczb ukrytych oczek.
Ćwiczenie 5.
Składamy cztery kostki i pytamy o sumę liczb ukrytych oczek - córa wymyślała wszystkie możliwe ułożenia czterech kostek.





 Ćwiczenie 8.
1)Jak ustawić trzy kostki, aby suma liczb ukrytych oczek była największa?
2) Jak ustawić trzy kostki, aby suma liczb ukrytych oczek była największą z możliwych liczb nieparzystych?
3) Jak ustawić trzy kostki, aby suma liczb ukrytych oczek była 10?

4 Budowle z kostek - odkrywamy zasadę tworzenia konstrukcji.
Ćwiczenie I
Ile kostek sześciennych potrzebujesz do zbudowania podwójknych schodów o 2, 3, 4, 5, ... n stopniach?




Podobne zadanie/rozwiązanie można znaleźć na stronie: Up and Down Staircase:
Jeden klocek/kostka to jeden krok w górę i jeden w dół. Cztery klocki to dwa stopnie w górę i dwa w dół. Ile klocków potrzebujesz, by zbudować schody o pięciu stopniach w górę i pięciu stopniach w dół?
Dzieci chętnie budowały schody. Przy okazji wprowadzane zostawały w świat liczb kwadratowych.
I ostatnie świetne zadanie, które planuję zrobić z Ritą. Pan Jerzy Ćwirko - Godycki proponuje:
" Model kostki sześciennej wykonany z papieru, przekłuwamy sztywnym drutem (dobry jest drut używany do ręcznych robót). Możemy teraz łatwo wprwić kostke w ruch obrotowy.
Rezultat doświadczenia przekonuje nas, że zależnie od miejsca przeprowadzenia osi obrotu ruch kostki odbywa się różnie, np.
Kostka wykonuje kilka obrotów, a następnie "ustawia się" w pozycji pokazanej na rysunku.
Tym razem kostka obraca się dłużej ( przy tej samej sile "pstryczka") i nie można ustalić, przy jakim położeniu ścianek zatrzyma się.
Dzieci w klasie I szkoły podstawowej odgadły od razu, że w przypadku  b) należy przekłuć ścianki "w środku". I tak narodził się problem (wcale niełatwy), jak znaleźć środek kostki sześciennej?
Po ustawieniu kostki na kartce papieru i obrysowaniu podstawy dolnej rozważono, jak znaleźć środek ściany?


Dzieci zaproponowały kilka sposobów,

ale przypuszczam, że czytelnik tej książki odnajdzie ich znacznie więcej."
I tym optymistycznym akcentem kończę dzisiejszy post.

4 komentarze:

  1. Dzięki za wpis i za cały blog. Regularnie korzystamy z dziećmi.

    OdpowiedzUsuń
  2. O jak dobrze! Ja też dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja też dziękuję :) Oczywiście mam chrapkę na wszystko Pana Godyckiego... A sześciany uświadamiają mi moje braki...

    OdpowiedzUsuń