wtorek, 29 grudnia 2015

TABLICZKA MNOŻENIA cz. 3

Po przerwie wróciłyśmy do tabliczki mnożenia. Dzięki lekturze książki "Matematyczna edukacja wczesnoszkolna" wiem, że nie warto wprowadzać za wcześnie symbolicznego zapisu związku dwóch działań: mnożenia z dodawaniem: 
3 x 4 = 4 + 4 + 4.
Pan Zbigniew Semadeni proponuje następujące kroki w poznawaniu mnożenia:
  • schemat tyle razy po tyle.
 " Najlepiej zacząć od sytuacji problemowej, np. Są 3 króliki. Na podwieczorek każdy królik ma dostać 4 marchewki. Ile marchewek trzeba przygotować? " Można to rozwiązać manipulacyjnie. To 3 razy po 4 (potem opuszcza się słowo "po"). Gdy uczniowie rozwiążą w ten sposób czynnościowo kilka zadań, wprowadza się znak mnożenia: 3 x 4 = 12."
U nas były wiewiórki w parku:
3 razy po 5 orzechów/ 3 razy 5 to 15.
I kostki do gry (wygrywała osoba, która wśród 10 kostek miała więcej np. szóstek):
Dwie szóstki, to 2 razy 6 = 12.
Były też karty:
Dziesięć dziesiątek to 10 x 10 = 100
I pizza z youcubed:
U nas dwóch graczy, dwa długopisy, dwie kartki, cztery kostki (2 x 2) i 5 rund.
Jednocześnie rzucamy dwiema kostkami. Jedna kostka (niebieska) wskazuje, ile pizzy (kółek) trzeba narysować. Druga kostka (zielona) wskazuje, ile kawałków ananasa trzeba narysować na każdej pizzy. Wygrywa osoba, która po pięciu rundach ma więcej ananasów - o ile więcej?
Rita miała szczęście do jednej pizzy. Dała radę z mało intuicyjnym mnożeniem przez 1.
Pan Zbigniew Semadeni pisze: " Przykładem takiego szyku jest prostokąt ułożony z kafelków, a także analogicznie ułożone przedmioty (np. pomidory w płytkiej skrzynce), tzn. ułożone w taki sposób, że powstaje n rzędów poziomych i m rzędów pionowych. 
4 x 2 = 2 x 4
Obliczanie liczby elementów w takim szyku prowadzi do mnożenia, w którym oba czynniki odgrywaja symetryczną rolę. Dorosłym wydaje się to łatwe..."
Układanie prostokątów:
Trzy prostokąty z 12 kwadratów.
3 x 4 = 12 = 4 x 3
 Klocki Lego*
Jeden klocek z trzema "pinami", czyli 1 x 3 = 3
Dwa klocki z trzema "pinami", czyli 2 x 3 = 6 itd...

Przytoczę jeszcze kilka  zdań z w/w książki:  
" Przy ujęciu konstruktywicznym najpierw uczeń powinien przez odpowiednio długi czas sam obliczać iloczyny - w rozmaity sposób - i rozwiązywać wiele zadań. Bardzo pomocne na pewnym etapie sa kartoniki, np. uczeń ma do dyspozycji 10 kartoników, na każdym jest po 8 kółek (lub np. 8 kwiatków). Pytamy: Ile jest 6 razy 8?  Uczeń układa 6 takich kartoników. Patrząć na to może dodawać kolejno: 8, 16, 24, 32, 40, 48. Może też rozsunąć kartoniki po trzy. Będzie widział  3 razy po 8 kółek i osobno jeszcze 3 razy po 8 kółek. Jeśli już pamięta, że 3 x 8  = 24, to wystarczy stwierdzić, że 24 i 24 to 48. Może też rozsunąć te 6 kartoników inaczej...
W ten sposób uczeń opanowuje tabliczkę mnożenia, doskonaląc przy okazji obliczenia pamięciowe i ucząc się elastyczności przy obliczeniach, kluczowej dla dalszego opanowywania matematyki. Co więcej, jeśli zapomni jakiś iloczyn, może go w ten sposób sobie obliczyć, nie jest bezradny."

 Gra HOW CLOSE to 100?  - dwóch graczy, dwie kostki i jedna plansza (opcja - każdy ma swoją planszę). Gracze na zmianę rzucają dwiema kostkami, obliczają iloczyn oczek na obu kostkach, zapisują działanie na dole planszy i rysują  prostokąt, który składa się z konkretnej liczby kwadratów - wyniku mnożenia.
Np. na dwóch kostkach wypada ta sama liczba oczek: 5. Zapisujemy działanie: 
5 x 5 = 25. Rysujemy prostokąt składający się z 25 oczek. Będzie to tym razem kwadrat, który jest szczególnym przypadkiem prostokąta.

Gra kończy się, gdy nie można narysować prostokąta. Cel gry: zamalować jak najwięcej pól i przy okazji poćwiczyć tabliczkę mnożenia.

Karty MATH CARDS gotowe do druku.

Gra na telefon/tablet: tabliczka mnożenia.
  • zamiana jednostek - ten trzeci schemat przed nami.
* Dawno temu byłam na szkoleniu organizowanym przez  AKCES edukacja, gdyż zainteresował mnie "zestaw" More to Math. W kolejnym poście temat postaram się rozwinąć.

8 komentarzy:

  1. no tak... aplikacja już rozgrzana do czerwoności przez mojego 9-latka
    już tabliczkę zna, ale zabawę ma, a młodszy patrzy, hura!
    dzięki

    OdpowiedzUsuń
  2. Najbardziej podoba mi się ta gra na Androida! Cieszę się, że ją tu znalazłem. Pozdrowienia z Wrocławia! Grzegorz (komentarz niesponsorowany)

    OdpowiedzUsuń
  3. O! My już od jakiegoś czasu pracujemy nad tabliczką mnożenia. Ten wpis pokazał mi, że udało mi się całkiem nieźle wprowadzić ten temat (hura!)
    Wypróbujemy jeszcze zabawy z kartonikami i grę na tablet.
    Dodam jeszcze, że obaj moi chłopcy mimo, że zrozumieli na czym polega mnożenie, kompletnie nie potrafili sobie poradzić z symbolicznym zapisem związku dwóch działań: mnożenia z dodawaniem.
    Czekam na dalsze wpisy: zarówno na zamianę jednostek, jak i More to Math (jestem bardzo ciekawa - mam w domu dwóch fanów lego:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :)
      Symboliczny zapis tylko nam dorosłym wydaje się prosty.
      Dziękuję za motywację do pracy.


      Usuń
  4. A mój syn stwierdził, ze zamiast grać w pizze lepiej stawiac choinki(pierwsza kostka) i wieszać na nich bombki (druga kostka). Taka okołoswiateczna modyfikacja...

    OdpowiedzUsuń