wtorek, 9 lutego 2016

PORÓWNYWANIE

Z podróży Ojciec przywiózł nam prezent, który wykorzystałyśmy do porównywania różnicowego i ilorazowego. Wprowadzając te pojęcia Ricie starałam się trzymać wskazówek, które znalazłam w książce "Matematyczna edukacja wczesnoszkolna":
Pojęcia te kształtowane są w trakcie zrozumiałych czynności. Uczeń nie musi odwoływać się jedynie do wyuczonych schematów postępowania.
  • porównywanie różnicowe córa sprawdza przez przyporządkowanie jeden do jednego, czy w porównywanych zbiorach jest tyle samo elementów.
Tyle samo.
O 2 więcej/o 2 mniej - to widać!

Ten przykład wymagał liczenia. Córa policzyła tylko nadwyżkę. Nie chciała korzystać z takiego działania: 12 - 3 = 9. OK.
R: Mam o 9 mniej - policzyłam.
  • porównywanie ilorazowe  -  poprzez mieszczenie tzn. ile razy jedna wielkość (lub liczba) mieści się w drugiej. 
Córa sprawdza, ile razy jej jedna czekoladka mieści się w mojej porcji czekoladek.


Jej czekoladka mieści się 6 razy. Zjem 6 razy więcej czekoladek niż Rita.
Przy okazji pada pytanie: o ile więcej mam czekoladek? O 5.
Potem  8 razy, 10 razy...
Teraz Rita ma 2 czekoladki, a ja 10 czekoladek. Ile razy jej porcja mieści się w mojej?

R: Mam 5 razy mniej. O 8 mniej.
 A tutaj porcja 3 czekoladek:
4 razy więcej/4 razy mniej
 I zadanie: Twoja porcja to 4 czekoladki. Moja jest dwa razy większa. Ile mam czekoladek?
Faza układania.
I poprawne rozwiązanie.
 I najtrudniejszy przykład: jeden raz więcej oznacza tyle samo!


Ćwiczyłyśmy też na klockach. Dzięki temu córa poradziła sobie z zadaniami z lekcji 2. 
2 razy
4 razy
3 razy
żółty klocek z 4 pinami - 2 razy

64 razy:)
Za jakiś czas te dwa pojęcia nie powinny sie mieszać mojej córce.

Na zakończenie polecam łamigłówkę jednoosobową z rywalizacją w tle: o ile mniej ruchów uda Ci się zrobić? 
Sliding game znalazłam oczywiście na stronie nrich maths.
Potrzebna jest jedna plansza (do skopiowania ze strony), 8 pionków (4 pionki w jednym kolorze i 4 pionki w innym kolorze) oraz umiejętność liczenia do ok. 60. Ustaw pionki tak jak na pierwszej planszy:


Na drugiej planszy widoczny jest pierwszy ruch żółtego pionka.
Cel gry:  zamień pionki miejscami (te 4 z góry ida na miejsce tych 4 z dołu a te 4 z dołu idą na górę) w jak najmniejszej liczbie ruchów. Możesz przesuwać pionek za każdym razem o jedno pole (jeden kwadracik), nie możesz skakać/przeskakiwać. Na jednym polu może stać jeden pionek.
Pamietaj: licz każdy ruch.

2 komentarze: