wtorek, 2 sierpnia 2016

ZNAKI

Rita poznaje duże liczby zdobywając punkty podczas gry na tablecie. Wie, który wynik jest lepszy/większy niż poprzedni. Oczywiście nie obyło sie bez pytań i tradycyjnego liczenia (co 1, co kilka, co 10, co 100, co 1000 - wspak również!)  w wolnych chwilach. Przed nami kształcące pytanie ze strony nrich.maths:
  • Jak myślisz, czy szybciej policzysz do 30 co jeden, czy do 300 co dziesięć? Dlaczego?
  • Jak myślisz, czy szybciej policzysz do 40 co jeden, czy do 4000 co sto? Dlaczego?
  • Jak myślisz, czy szybciej policzysz do 20 co jeden, czy do 140 co siedem? Dlaczego?
 SPRAWDŹMY!
Przez chwilę miałam w ręku grę HURRICOUNT - świetne ćwiczenie znaków równości/nierówności połączone z logiką na wyścigi. Dzieci bardzo chętnie w nią grają, ale po kilku rozgrywkach się nudzi. Warto zrobić własne karty...
Jest też wersja trudniejsza Hurricount Mathitude.
źródło
REGUŁY GRY dla 2-6 graczy: 
Gra składa się z dwóch rodzajów kart: 
  • karty ze zwierzętami (ptaki, jeże, żaby)
  • karty z warunkami (dokładna liczba, większe niż, mniejsze niż, większe lub równe/mniejsze lub równe).
Rozdajemy karty ze zwierzętami. Każdy z graczy ma przed sobą stos kart (koszulkami do góry), których zawartości nie widzi. Obok leży jeden wspólny stos kart (koszulkami do góry) z warunkami. Na środek stołu wykładamy pierwszy warunek np. ptaków jest więcej niż jeży/jeży jest mniej niż ptaków:
źródło
Gracze równocześnie odkrywają swoją kartę ze zwierzętami i kłada ją (widoczną dla wszystkich) na stole przed sobą. Od tej chwili wszystkie zwierzeta są wspólne tzn.  2 jeże jednego gracza i 3 jeże drugiego to w sumie 5 jeży na stole. Gracz, który pierwszy dostrzeże spełniony warunek kładzie rękę na kartę z warunkiem i woła: Mam! W nagrodę zbiera wszystkie odkryte zwierzęta od graczy i kładzie nowy warunek na stos. W przypadku pomyłki musi oddać 2 karty:
  • przeciwnikowi - gdy grają dwie osoby
  • po jednej obu sąsiadom - gdy jest więcej niż dwóch graczy 
Nową kartę z warunkiem można położyć po zebraniu poprzednich kart ze zwierzętami przez zwycięskiego gracza. Nie zawsze musi się to udać w pierwszej kolejce. Gra kończy się, gdy:
  • wszyscy gracze poza jednym nie mają już kart
  • nie ma już kart z warunkiem. Wygrywa wtedy osoba z największą liczbą kart.
Dzieci często miały kłopot z taką sytuacją:


źródło

Warunek: żab ma być mniej niż 3 lub dokładnie 3 jest spełniony, gdyż żab na stole jest 0.

Rodziców młodszych dzieci namawiam do lektury rozdziału 14.2  (str.163) z książki " Edukacja matematyczna dzieci" Edyty Gruszczyk Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej:
Wprowadzanie znaków =, <, >

________________________________________________________________
________________________________________________________________

Prośba do Czytelników:

Zastanawiam się nad prowadzeniem płatnych warsztatów "Rodzinna matematyka". Co Was by do nich zachęciło/zniechęciło? Jakie mielibyście oczekiwania? Będę wdzięczna za informację pozostawioną w komentarzu lub przesłaną na adres: hey.malgorzata@gmail.com
Dziękuję.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz