poniedziałek, 24 października 2016

DZIELENIE Z RESZTĄ TEŻ.

Dziś o genialnych lekcjach:
Obejrzyjcie proszę zamieszczone tam prace dzieci, a potem
 
The Raccoon Problem str. 31

zerknijcie do zeszytów szkolnych swoich dzieci. Niektórzy mają szczęście. Moja córa ma w domu zeszyt w kratkę formatu A4, a w nim kolejną lekcję dzielenia:
"The Game of 15 Leftovers" str. 90 - gra dla dwóch osób.
Materiały:
  • 15 kolorowych płytek/przedmiotów - na parę.
  • 2  papierowe kubeczki/pojemniki (po jednym dla każdego gracza) - do przechowywania tych płytek.
  • 2 kostki - po jednej dla każdego gracza.
  • 6 małych papierowych talerzyków/papierowych kwadratów - na parę. 
  • Instrukcja gry.
  • Kartka papieru i ołówek dla każdego gracza.
Zamiast płytek - guziki.
Instrukcja gry:
1. Rzucacie kostką na zmianę. Pierwszy gracz rzuca kostką i bierze tyle papierowych talerzyków, ile wypadło oczek na kostce. Następnie rozkłada "po równo" 15 płytek na każdym z talerzyków. Resztę płytek (jeśli zostały) zatrzymuje.
Gracz A 15 : 4  = 3 R3
2. Każdy gracz zapisuje działanie. Na początku działania stawia inicjały tej osoby, która wykonała to działanie (rzucała kostką).
Gracz A zdobył resztę: 3 guziki. 
3. Płytki z talerzyków zbieracie do kubeczka. 
Gracz B ma w kubeczku teraz 12 guzików do podziału. 
4. Drugi gracz rzuca kostką i postępuje dokładnie tak jak pierwszy gracz. 
Gracz B 12:2 = 6 R0
Gracz B nie zdobył żadnych guzików, bo 12 dzieli się przez 2 bez reszty.
Gracz A ma więc znów 12 guzików w kubeczku.

Gracz A 12:5 = 2 R2
Gracz A zdobył kolejne 2 guziki. Razem ma już 5 guzików. Do kubeczka dla Gracza B trafia (5x2) 10 guzików.
Gracz B 10 : 3 = 3 R1
 Gracz B zdobył wreszcie 1 guzik. Gra toczy się dalej...
5. Gra kończy się, gdy nie ma już płytek do podziału. Zwycięża osoba, która nazbierała najwięcej "reszt". 
Upewnijcie się, czy zebrane przez was reszty dają w sumie 15 płytek.
5. Na koniec gracze wybierają i zapisują wszystkie działania, w których reszta wyniosła zero. np. w tej grze był taki przykład 12:2 = 6 R0
Dobre pytanie po rozgrywce: Przy jakiej liczbie płytek najtrudniej jest dostać resztę? Dlaczego?
Rozszerzenie gry: dowolna, ustalona liczbą płytek na początku. 
Ciekawostka: przy 20 płytkach gra nie kończy się tak szybko jak przy 15 płytkach.
Kolejny etap przed nami:  
Wygrywa osoba, która zbierze najwięcej "reszt".
http://mathsolutions.com/
Materiały:Kartka papieru, która będzie historią gry i ołówek dla każdego gracza.
Przebieg gry:
Liczba wyjściowa to 100 płytek. Zamiast liczb (dzielników) na kostce są liczby  napisane w  dwóch rzędach na kartce od 1 do 20 - dzielniki do wyboru.
  • Pierwszy gracz (W) wybiera jedną liczbę z 20 np. 19 (skreślając ją przy okazji) i zapisuje działanie:
100 : 19 = 5 R 5 (W)
Resztę  - 5 płytek  gracz "zostawia" sobie. Teraz liczba płytek zmniejszyła się do 95!
  • Drugi gracz (S) ma do wyboru już tylko dziewiętnaście liczb. Wybiera np. 20 (nie zapomina o skresleniu jej z listy) i zapisuje działanie:
95 : 20  = 4 R 15 (S)
Gracz (S) dokonał lepszego wyboru i zebrał większą "resztę".
Jak grać, żeby wygrać? Dzieci dzielą się swoimi strategiami -  na razie tylko w wersji angielskiej:





Na koniec zapraszam na grę PODZIEL TO , którą w komentarzu podzielił się ze mną anonimowy czytelnik.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz