środa, 30 listopada 2016

LITR w 3D

W ramach poznawania różnych jednostek oraz udziału w projekcie Spoza tęczy proponuję zabawę w szacowanie i odmierzanie. Materiały: woda, naczynia i ścierka.
Przebój - zakraplacz do oczu.
1. Badanie, co dzieci wyniosły w temacie litrów 2D ze szkoły.
Zadałam takie pytanie: jak myślisz, w których naczyniach (zdjęcie powyżej) zmieści się litr wody. Sprawdź. 
Zaczeły się poszukiwania jednego litra na różnego rodzaju naczyniach miarowych. Podpowiedź: jeden litr to 1000 mililitrów ułatwiła zadanie.
2. Samodzielne badanie pojemności naczyń. 
M: Ile wody mieści zmieści się w tej szklance/ jaka jest pojemność tej szklanki?
R: 218 ml
Z: 251 ml
Okazja do rozmowy o dokładności pomiarów.
M: Ile mililitrów wody mieści się w tej dużej łyżce, a ile w małej?
Z i R : 20 ml, 4 ml

Warto pociągnąć temat mieszczenia/dzielenia/zamiany jednostek:  Ile szklanek to litr? Ile małych łyżek mieści się w dużej łyżce?
3. A kropla ma więcej, czy mniej niż ... ml. Jak to udowodnisz?
Przy tej okazji dziewczynki zauważyły, że kropla z pipety jest innej wielkości niż ze strzykawki.


4. Jak myślisz, jakie jest dzienne zapotrzebowanie wody przez zwierzęta*? 
Dane zaczerpnęłam z TEJ strony: 
Świnka morska o wadze 700 g potrzebuje 50 ml.
Mysz o wadze 60 g potrzebuje 8 ml.
Ryjówka malutka 3-7 g potrzebuje 0,5 ml
Szczur 240 g - 30 ml
Kot 2,5 kg - 150 ml
Pies 35 kg - 2,5 l
Koza 60 kg - 5 l
Niedźwiedź polarny 435 kg - 23 l
Koń 550 kg - 60 l
A ty?
Warto podyskutować o dziennym zapotrzebowaniu wody na swoim przykładzie. Od czego ono zależy, czy każdego dnia jest jednakowe...

5. W nagrodę różowy kisiel zgodnie z wybranym przepisem: odmierz 200 ml wody ...



6. Podczas poszukiwań różowej szminki zwracanie uwagi również na jednostki!

  ____________________________________

* Planet Earth II już 5 grudnia, niestety tylko w wersji angielskiej:

2 komentarze: