poniedziałek, 6 lutego 2017

PO CO TE KLOCKI?

" ...  Klocki pozwalają odkryć piękno nie tylko geometrii, ale całej matematyki, z jej ukrytym w liczbach porządkiem, elegancją relacji i nieograniczonemu oznaczaniu wszelkich przejawów rzeczywistości. Nie bez powodu klocki mają w sobie siłę niemal magicznego przyciągania dzieci (i wielu dorosłych). Są źródłem poczucia wyzwania dla umysłu, fascynującej łamigłówki, odczucia potęgi intuicji, pomysłowości i przeogromnej satysfakcji, gdy można powiedzieć: „Zobacz, co zrobiłem!” (zamiast nieśmiałego „Proszę Pani, a to jest dobrze?”)..."

Fragment pochodzi z artykułu Prof. dr hab. Doroty Klus-Stańskiej: 


Jakiś czas temu podeszła do mnie nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej z pytaniem: 
Jak wykorzystać klocki na lekcjach matematyki?

Te dzieci mają szczęście.
Czas zebrać pomysły z klockami w jednym miejscu - będę wdzięczna za pomoc -  chwilę to jednak potrwa, bo z okazji zbliżającego się konkursu matematycznego Kangur głównie wrzucam do torby klocki/sześciany, przy pomocy których dzieci rozwiązują zadania konkursowe z poprzednich lat. Za każdym razem zaczynam od polecenia:
Zbuduj sześcian z jak najmniejszej liczby klocków. 
I za każdym razem wściekam się na brak klocków na lekcjach!

Na zakończenie jeden znany pomysł wykorzystania klocków do odkrywania prawidłowości i umiejętności budowania kwadratów:
PO CO TO ROBIĆ?
Warto też zajrzeć:
http://matematykawkolorach.edukacjananowo.edu.pl/matematyka-w-kolorze-klockow-lego/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz