poniedziałek, 10 kwietnia 2017

JESZCZE RAZ

Kształtujemy w trakcie zrozumiałych czynności, tak aby córa nie musiała odwoływać się jedynie do wyuczonych schematów postępowania.
Rita sprawdza:
 - czy jej wieża z klocków jest 7 razy wyższa od mojej, a moja 7 razy niższa?,
Raz/jeden raz,

dwa razy,
trzy razy...
 - czyj wąż zbudowany z klocków będzie dłuższy (o ile?) po 4-krotnym rzucaniu kostką?,
Obie zaczynamy od jednego klocka.
Córa wyrzuciła 4 - buduje węża 4 razy dłuższego.
Ja wyrzuciłam 5 i zbudowałam pięciokrotnie dłuższego węża.
Córa wyrzuciła 6 i teraz jej wąż jest 6 razy dłuższy od poprzedniego.
Ja wyrzuciłam 3 i zbudowałam trzykrotnie dłuższego węża od poprzedniego...
 - jaka liczba jest większa 2 razy od liczby 6?, jaka liczba jest mniejsza 2 razy od liczby 8?,
 - jak wygrać w świetną! grę dwuosobową: "Factors and Multiples Game":
Plansza do druku.
Pierwszy gracz wybiera na planszy dowolną liczbę parzystą mniejszą od 50 i ją skreśla. Drugi gracz wybiera i skreśla liczbę, która jest albo wielokrotnością liczby skreślonej przez pierwszego gracza, albo jej dzielnikiem.
Teraz kolej na pierwszego gracza, który skreśla liczbę będącą wielokrotnością lub dzielnikiem liczby skreślonej przez drugiego gracza. Gra się toczy do momentu, aż któryś z graczy nie będzie mógł znaleźć wolnego pola z dzielnikiem lub wielokrotnością liczby ostatnio skreślonej przez przeciwnika. Wygrywa gracz, który jako ostatni skreśli liczbę na planszy.
Przykładowa rozgrywka:
Gracz 1: 10
Gracz 2: ma całkiem spory wybór wielokrotności liczby 10: 20 (2 x 10), 30 (3 x 10), 40 (4 x 10), 50 (5 x 10), 10 (1 x 10 - już skreślone) lub dzielników liczby 10: 1 (10:1), 2 (10:2), 5 (10:2), 10 - jest już skreślone (10:10). Wybór pada na liczbę 50.
Gracz 1: Na planszy nie ma wielokrotności liczby 50 oprócz 1x50. Dzielniki liczby 50 to : 1, 2, 5, 10 (pole już jest skreślone) 25, 50 (pole jest skreślone). Wybór pada na 1.
Gracz 2: Jeśli zna liczby pierwsze, to wygrał tę rundę: wybiera wielokrotność jedynki (29 x 1) np. 29. Wielokrotności liczby 29 nie ma na tej planszy (1 x 29 już skreślone, 2 x 29 = 58; 3 x 29, ...), a dzielniki tej liczby: 1 i 29 są  już skreślone.
Gracz 1: nie może skreślić żadnego dzielnika, ani żadnej wielokrotności liczby 29 - przegrywa tym razem.
  • Czy to możliwe? 
Zatrzymujemy się nad wynikiem dodawania/odejmowania/mnożenia dzielenia i się zastanawiamy/szukamy błędu:
a) 28 + 17  = 46

Czy suma liczby parzystej i nieparzystej (8 i 7) może być liczbą parzystą (6)?
Dodaj do siebie dwie ósemki/dwie osiemnastki/... 
Jaką cyfrę jedności otrzymasz w tej liczbie dwucyfrowej?
8 + 8 = 1
18 + 18 = 36
28 + 18 = 46
A dwie siódemki? 
7 + 7 = 14
17 + 17 = 34  
Teraz popraw przykład 28 + 17  = 46. Jaka cyfra jedności może być wynikiem dodawania 8 i 7?
b) 8 x 5 = 48
Popatrz na tę tabelkę z liczbami od 1 do 100. Pokoloruj liczby, które są wynikiem mnożenia przez 5 (5, 10, 15, 20, 25, 30...) Czy coś zauważyłaś? Popraw swój przykład.
Ź®ódło.
I gramy w kolejną świetną grę znalezioną na blogu Marylin Burns:
Źródło zdjęcia
Jedna osoba wymyśla działanie, które drugi gracz stara się odgadnąć wybierając cyfrę/liczbę spośród dziesięciu dostępnych: 0, 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7, 8, 9. Jeśli wybrana cyfra/liczba występuje w działaniu, zadający zagadkę wpisuje ją w odpowiednie miejsce na przygotowanej "planszy". Jeśli cyfry/liczby nie ma  - stawia x. Gdy odgadujący uzbiera x, x, x, x - odpada z gry/przegrywa.
Połączenie szczęścia i myślenia/liczenia.
Nasz przykład:
Pierwsze dwie nieudane próby zgadywania -  cyfry 5, 7. I zdobywamy x, x. Trzecia próba zakończyła się podwójnym sukcesem: cyfra 6 pasuje w dwóch miejscach!
Za trzecim razem trafiona cyfra jedności w obu składnikach to 6.
 Teraz pora na myślenie. Skoro dodajemy dwie szóstki, to warto wybrać cyfrę 2.
 I znów zgadywanie - tym razem cyfra 3 - trafiona:

 Pora na myślenie/liczenie:

 Były jeszcze takie przykłady:



A tutaj przykład dla mnie wymyślił siedmiolatek, który koniecznie chciał wygrać. Nie umie jeszcze mnożyć przez siebie liczb dwucyfrowych, ale potrafi korzystać z kalkulatora:)
 
 Aby odkryć urok/siłę tych gier trzeba w nie kilka razy zagrać!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz