poniedziałek, 29 maja 2017

MNOŻENIE/DZIELENIE

Z konkretem (pieniądze, klocki) i osią liczbową (centymetr krawiecki, kartka papieru).
M: Wolisz mnożyć 11 x 5, czy 5 x 11?
R: 5 x 11.
M: Pieniądze, czy klocki?
R: Pieniądze.
Widać pięć dziesiątek i pięć jedynek.
M: To ja w tym czasie ułożę klocki.
Sprytny sposób na mnożenie. Po więcej zajrzyjcie do Bajdocji.
To może teraz 10 x 11?
I znów wszystko widać.
M: A 11 x 11 to?
R: 121, bo wystarczy dodać jedną jedenastkę.
Ten przykład był ciekawy:
M: A 9 x 12?
R:  To będzie to samo co 10 x 11, zabieramy 1 z 12 i dokładamy do 9.
M: Hmm, sprawdź sama na konkretach.
9 x 12
Przygotowanie do zabrania jednej złotówki z każdej dwunastki.
Po tej zmianie jest 9 x 11 i jeszcze 9, czyli jednak to nie będzie 10 x 11, bo brakuje 3.
 M: To teraz czas na 11 x 5. Ułóż piątki tak, żeby Tobie wygodnie było liczyć.
2 x 20 + 10 + 5
5 x 10 + 5
I to samo działanie (11 x 5), ale na  osi liczbowej .
Zaczynamy od 0 i skaczemy "co 5" jedenaście razy. Lądujemy na liczbie 55.
Można skakać inaczej (wielokrotności piatki): "co 10", co 50 - wybór należy do dziecka. Efekt końcowy jest ten sam: liczba 55 zawiera w sobie jedenaście piątek.
18 x 3  - zamiast skakać osiemnaście razy "co trzy" można skoczyć od razu na 30...

Sam rysunek nie do końca przemawiał do córki. Pomyślałam o piratach i skakaniu na centymetrze. Zaczęłyśmy od działania, którego wynik Rita znała, czyli 11 x 5. Do tego doszła opowieść w której udział brało kilka piratek. Zdjęcia poniżej.  
Mała piratka stoi na liczbie 55 - znanym wyniku mnożenia 11 x 5. Matka piratka z załogą pokonywali odległość (0-55) w skokach (wielokrotności piątki). Z ich udziałem rysunek stał się czytelny.
Matka piratka szykuje się do skoku, którego długość określa Rita.
Matka przeskoczyła pięć piątek i stanęła na 25.
Kolejny skok należy do innej piratki, która startuje z liczby 25.
Pokonuje ona tę samą odległość pięciu piątek i ląduje na 50.
Ostatni skok z liczby 50 na 55 (jedna piątka) należy do trzeciej piratki.
Inny sposób: pierwszy skok od 0 do 50 (10 piątek), drugi skok od 50 do 55 (jedna piątka).

To samo można robić z dzieleniem:
Kolejny przykład: 85 : 5 =?
Ile piątek mieści się w 85?
Córa wybierała długość skoków. Dzięki temu miała okazję coś odkryć.
Pierwszy skok na liczbę 45 - Rita zapamiętała, że tam mieści sie dziewięć piątek.
Kolejny skok i kolejne dziewięć piątek - o jedną piątkę za daleko. Super - co dalej?
Dwa skoki po 9 piątek to 18 piątek.
R: Trzeba się cofnąć o jedną piątkę!

Od tych osiemnastu piatek trzeba odjąć jedną piątkę.
 Reasumując: 85 : 5  =  17.
 Po pewnym czasie wystarczyła tylko kartka:
Szukanie własnych ścieżek!
 I jeszcze zabawa z taką "osią liczbową"
Kolorowanie liczb podzielnych przez 3.
Czy każda liczba podzielna przez 9 jest podzielna przez 3? 
Ile trójek mieści się w 45?
Ile dziewiątek mieści się w 45?
Które liczby są podzielne przez 3,9,5?
Po takich ćwiczeniach można grać w grę dwuosobową (każdy gracz ma swój kolor długopisu): Four Go
Oś liczbowa i plansza z 9 liczbami do wyboru.
Pierwszy gracz wybiera dwie liczby z planszy. Ma do wyboru dwa działania: mnożenie lub dzielenie liczb przez siebie. Wynik tego działania (liczby naturalne) zaznacza na osi liczbowej. To samo robi drugi gracz. Wygrywa osoba, która zakreśli cztery liczby w rzędzie. I nie będzie tam po drodze liczby zakreślonej przez przeciwnika. Jak grać, żeby wygrać?
Czerwony kolor wygrał.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz