piątek, 15 września 2017

SYSTEM

DZIESIĘTNY u nas * wygląda tak:
ZOBACZYĆ STRUKTURĘ NA WŁASNE OCZY str.12.
I obowiązkowe pytania: Ile razy więcej?
Jen japoński.
Przy okazji odkrywanie reguły mnożenia przez 10, 100, 1000 itd.


Układając na stole system dziesiętny córa miała okazję zaobserwować powtarzalność "co 3": jedności, dziesiątki, setkijedności/"pojedyncze tysiące", dziesiątki tysięcy, setki tysięcy, jedności/"pojedyncze miliony", dziesiątki milionów, setki milionów...

1.111 = 1 x 1000 + 1 x 100 + 1 x 10 + 1 x 1
Po pewnym czasie do zapisu/odczytu dużych liczb córa potrzebowała tylko kartki i długopisu.
Pokazałam też Ricie krótki filmik ** (napisy w języku polskim) z systemem dwójkowym. Starsza siostra wyjaśniła, że komputery nie są zbyt mądre, ale za to szybkie. Potrzebują prostych komunikatów:
  • płynie prąd to cyfra 1
  • prądu brak to cyfra 0. 
Za pomocą tych dwóch cyfr można przedstawić dowolną liczbę:





Kiedyś będę miała takie klocki:

źródło zdjęcia


** Ze starszą córą obejrzałam film "Ukryte działania":

4 komentarze:

  1. Świetny ten chusteczkowy system :-)
    I taki... naturalny ;-)

    Po co kropka w zapisie 1.111 ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :)
      Kropka w zapisie na początek dla ułatwienia czytania - co 3.

      Usuń
  2. System może i naturalny, ale niestety oszukany. Od jakiegoś czasu w małym opakowaniu chusteczek marki V...t jest 9 chusteczek - można sprawdzić ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :)My zaokrąglaliśmy do pełnych dziesiątek.

      Usuń