czwartek, 28 grudnia 2017

KĄTY I MOZAIKA


Dzięki Pani Ani mam w rękach książkę - wzór do naśladowania -  Marylin Burns i Cathy Humphreys:
"A COLLECTION OF MATH LESSONS FROM GRADES 6 THROUGH 8."
Rozdział 6  MEASURING ANGLES
Dzień 1.
  • "Na początek chciałabym się dowiedzieć, co wiecie o kątach?"
 Pełen obrót to 360 stopni. 
Dlaczego koło podzielono na 360 części? Po odpowiedź odsyłam do książki Anny Cerasoli "Bakterie do kwadratu" 

  • "Czy ktoś potrafi wytłumaczyć, dlaczego kąt prosty ma 90 stopni?"
  • "W tym tygodniu będziedzie odkrywać/badać kąty na kilka różnych sposobów. Dzisiaj pokażę wam jak zmierzyć wszystkie kąty elementów Mozaiki XXL przy pomocy dwóch lusterek. Do tego wykorzystacie wiedzę, że kąt 360 stopni tworzy pełne koło".
  • "Zebrałam uczniów wokół jednego stanowiska do pracy w grupie i pokazałam jak używać lusterek do mierzenia kątów elementów/wielokątów Mozaiki. Klasa miała poprzednio do czynienia z Mozaiką, więc nie potrzebowali czasu na zapoznanie się z rodzajami wielokątów. Położyłam pomarańczowy kwadrat w rogu pary lusterek:
Poprosiłam uczniów o zrobienie tego samego z trzema innymi parami lusterek, tak aby wszyscy w klasie mieli szansę popatrzeć."
  • "Co widziecie?"
 Dzięki tym "konkretom" łatwo uzasadnić, dlaczego kąt prosty ma 90 stopni. 
  • "Zauważcie, że cztery kąty w kwadracie są takie same/mają tyle samo stopni, czyli są przystające. Niektóre wielokąty mozaiki mają wszystkie kąty takie same, a niektóre nie..."
  • "Poprosiłam uczniów, aby podzielili elementy mozaiki na dwie grupy: ze wszystkimi kątami przystającymi i z różnymi kątami."
  • "Usiądźcie na swoich miejscach, a ja podam Wam wskazówki do dalszej pracy: waszym zadaniem będzie obliczenie, ile stopni ma każdy kąt każdego elementu Mozaiki XXL. Wykorzystacie do tego lusterka. Zbudujcie i narysujcie/odrysujcie tak jak ja to zrobiłam."
"A COLLECTION OF MATH LESSONS FROM GRADES 6 THROUGH 8."
Ładne:)
"A COLLECTION OF MATH LESSONS FROM GRADES 6 THROUGH 8."
Dzieci pociągnęły temat: 
"A COLLECTION OF MATH LESSONS FROM GRADES 6 THROUGH 8."
Ja też zamierzam!

Dla tych, którzy nie mają książki - na pocieszenie -  73 strony.pdf
https://www.mathlearningcenter.org/sites/default/files/pdfs/PBLCCSS35-0412w.pdf

2 komentarze:

  1. Naprawdę dobrze opisany temat. Dziecko na pewno wszystko zrozumie po takim wytłumaczeniu. Szkoda, że nie miałem tak dobrej i kreatywnej matematyczki :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Niestety nie każde w klasie...

    OdpowiedzUsuń