IM MNIEJ TYM WIĘCEJ

Kolejny temat w podręczniku (https://flipbook.apps.gwo.pl/display/2350) to jednostki monetarne. Do wyboru mam 12 zadań i super zagadkę. Z zeszytów ćwiczeń zrezygnowałam. Proponowana liczba godzin lekcyjnych: 2.
Na początek ustaliliśmy, ile groszy mieści się w złotówce.
Nastepnie dzieci szacowały, ile groszy jest w słoiku. Sprawdzanie odbywało się w grupach trzyosobowych. Każda grupa liczyła część groszy swoim sposobem:
  • wrzucanie do pudełka 100 groszy, 100 groszy...
  • szyk prostokątny
    29 x 5 to wyzwanie i okazja do rozmowy.
    Ulepszenie: kwadrat 10 x 10 to 100 groszy, czyli 1 złotówka.
    Wspólne dodawanie wszystkich groszy, zamiana na złotówki i sprawdzenie, kto był najbliżej zajęło nam jedną lekcję.
Na kolejnych 3 lekcjach (ok.25 minut każdej lekcji) dzieci rozwiązywały w zeszytach(samodzielnie/z sąsiadem lub z moim wsparciem) zadania z podręcznika. Każdy w swoim tempie miał (do skutku;)rozwiązać 6 pierwszych zadań.
Dodatkowo wybrałam trudne zadania z "Kangurka"
Ostatnie 10 minut lekcji to odpoczynek od zadań z podręcznika i gra w parach, której celem jest znalezienie strategii wygrywającej. A pierwsze minuty lekcji to dzielenie się strategiami i próba wygrania ze mną.
Gry, w które graliśmy:
1. Stop the clock/Zatrzymać czas:)
https://nrich.maths.org/6071

Ustawiamy zegar na godzinę 6 (dzieci robiły to "w głowie"). Decydujemy, kto zaczyna grę. Na zmianę gracze przesuwają wskazówki zegara o jedną godzinę  lub o pół godziny do przodu. Na przykład:
Gracz 1 przesuwa wskazówki o pół godziny, czyli zegar wskazuje 6.30.
Gracz 2 ma do wyboru pół godziny lub godzinę do przodu. Wybiera  godzinę do przodu, czyli jest teraz 7.30 ...itd.
Zwycięża gracz, który przesunie wskazówki dokładnie na godzinę 12. 
2. Dwie wieże - Mirosław Dąbrowski "Gry matematyczne dla uczniów klas 1-3 i starszych" cz.2
Gracze budują z klocków dwie identyczne wieże ( np. z 5 klocków) i ustalają w jakiej kolejności będą wykonywać ruchy. Gracz rozpoczynający grę wybiera jedną z wież i zabiera z niej jeden albo więcej klocków. Jeśli chce może zabrać w jednym ruchu wszystkie klocki z wybranej wieży. Teraz drugi gracz wybiera jedną z wież (może być ta sama co poprzednio) i zabiera z niej jeden lub więcej klocków. I tak na zmianę. Wygrywa ten gracz, który wykona ostatni ruch w grze, czyli w swoim ruchu zabierze ostatni klocek lub ostatnie klocki.
Kolejne dwie lekcje to zadania z treścią z projektu "Gramy w piktogramy" https://piktografia.pl/klasy4-6-scen7.html 
Rola rysunku w zadaniach z treścią.


Wszystkie dzieci próbują samodzielnie rozwiązać zagadkę.
Chętne dziecko dzieli się swoją strategią przy tablicy.
Przy okazji próba ekonomicznego wykorzystania czasu: prośba o jabłka bez robaczków.
Na koniec* zacytuję zdanie, którym podzieliła się ze mną koleżanka po szkoleniu "Trudności w uczeniu się matematyki": "Z pośpiechu często przechodzimy do następnego działu, gdy dzieci radzą sobie z rozwiązywaniem zadań. Nie dajemy im jednak czasu na oswojenie się, na poczucie, że są w tym nieźli albo że to jest łatwe. Przez to spada prawdopodobieństwo, że będą lubili matematykę".

* Kilka pomysłów do wykorzystania groszy - na zastępstwach?
https://www.collectedny.org/wp-content/uploads/2018/04/WIM-day-2-gr-5-9-vF.pdf
Liczby trójkątne https://bajdocja.blogspot.com/2014/02/liczby-7-liczby-trojkatne.html

Liczby kwadratowe https://bajdocja.blogspot.com/2012/04/mnozenie-1-liczby-kwadratowe.html

KÓŁKA: https://nrich.maths.org/10829

Fraktale:
https://mathcraft.wonderhowto.com/news/math-craft-monday-community-submissions-plus-tiling-with-coins-0130925/
 Odkrywanie, co będzie dalej? http://www.visualpatterns.org/

Komentarze

Popularne posty