Dzieci pracowały w 4 osobowych grupach (czasem jedna osoba istniała tylko na papierze). Każda grupa dostała kartkę z przygotowanym poleceniem (tabelką):
Podziel sprawiedliwie ... ciasteczek pomiędzy 4 osoby. Przyklej każdą porcję ciasteczek (kółka z papieru) w swoim okienku.
Odpowiedz pisemnie na pytanie:
Ile ciasteczek dostała każda osoba?
Tutaj zamieszczam czytelne zdjęcie znalezione na blogu investigatinglearning.blogspot.com![]() |
Obserwując odpowiedzi dzieci na pytanie:
Ile ciasteczek dostała każda osoba?
zorientowałam się, że zapis ułamka przy pomocy kreski ułamkowej (1/2) jest dla nich obcy. Zatrzymaliśmy się więc na chwilkę, żeby półtora ciasteczka/jedno ciasteczko i pół/1,5 ciasteczka zapisać na tablicy tak: 1 i 1/2 Przy okazji spytałam się dzieci, jak zapisać ćwiartkę, dwie ćwiartki.
Następnie każda grupa (w swoim tempie) dzieliła 5 ciasteczek, 4 ciasteczka, 3 ciasteczka, 2 ciateczka i jedno ciasteczko... Dzieci mogły korzystać z wyciętych kółek lub ten konkret mogli zastąpić rysunkiem. A ja sobie chodziłam, patrzyłam i słuchałam, czasem coś mówiłam. Gdy zabrakło przygotowanych kart (praca szła szybko), dzieci tworzyły na odwrocie kolejne. Karty zebrałam do analizy i omówienia na następnej lekcji. Rodzicom wysłałam informację o przebiegu lekcji i prośbę o dzielenie z dziećmi kanapek, owoców na równe części: połówki, ćwiartki...
![]() |
Ta grupa potrzebuje jeszcze konkret i zapis słowny. |
![]() |
Podział 3 ciasteczek pomiędzy 4 osoby i rysunek. |
![]() |
Ciekawe obliczenia;) |
![]() |
Samodzielny rysunek - bezcenny! |
![]() |
Podział 2 ciastek pomiędzy 4 osoby. |
![]() |
Ułamki dziesiętne i ułamki zwykłe. |
A w kolejnej książce Marylin Burns "Lessons for Introducing Fractions: Grades 4-5" na stronie 82 można znaleźć podobne zadanie dla dzieci, które zetknęły się wcześniej z ułamkami.
cdn;)
* Do zadania warto wrócić, gdy mówimy o tym, że kreska ułamkowa to symbol dzielenia np 6 : 4 = 6/4 = 1 i 2/4 = 1 i 1/2
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz