Do gry potrzebna jest:
- jedna kostka na parę. Miałam dwa rodzaje kostek: sześciościenną i dziesięciościenną - pojawia się 0 i okazja do rozmowy.
- plansza - gotowa lub rysowana przez dzieci w zeszycie - preferuję opcję drugą.
![]() |
https://www.isbe.net/Documents/roll-a-frac-dir.pdf |
1. Rzucacie na zmianę kostką.
2. Po każdym rzucie decydujecie, gdzie wpisujecie liczbę wyrzuconych oczek. Na początku macie trzy opcje:
- na górze kreski ułamkowej (licznik)
- na dole kreski ułamkowej (mianownik)
- w koszu na śmieci (nie pasuje wam ta liczba wyrzuconych oczek)*
3. Gdy otrzymacie ułamek - zilustrujcie go.
Uwaga: Aby porównać ułamki musicie wybrać ten sam kształt: koło, prostokąt...
4. Wstawcie odpowiedni znak między ułamki: < = >
5. Osoba, która ma większy ułamek zdobywa 1 punkt.
6. Po 4 rundach podliczacie punkty i zmieniacie parę lub gracie kolejny raz kostką dziesięciościenną.
Przykładowe rozgrywki i moje spostrzeżenia nad czym popracować:
Z: wstawienie 5 przy pustym koszu na śmieci to sygnał dla mnie, że strategia wygrywająca jeszcze nie została odkryta,ale jest to pierwsza rozgrywka. Na rysunku zaznaczono jedną część z pięciu - brawo, ale części nie są równe - trzeba zwrócić na to uwagę. Ale to są początki.
R: Wykorzystanie kosza cieszy. Podział z wychodzeniem poza całość opanowany. Świadomy wybór licznika większego od mianownika?
Z: Wstawianie 6 na dole przy pustym koszu nadal świadczy o potrzebie gry i uczenia się od partnera. Brawo za ilustrację istoty ułamka, chociaż wjednej połówce są tylko dwie części, a w drugiej połówce są cztery.
R: Wizualizacja ułamka z mianownikiem 1 - brawo!
Brak znaku, ale widać, że 2/6 < 6/1
ZAGRAJCIE KONIECZNIE!
* podczas gry powstawały ciekawe kosze na śmieci - niestety mam tylko zdjęcie zeszytu mojej córki, gdyż byłam zajęta omawianiem wizualizacji ułamków z dziećmi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz