piątek, 10 sierpnia 2018

UŁAMKI RĘCZNIE ROBIONE

Danuty Zaremba "Jak tłumaczyć dzieciom matematykę":
  "Operując wycinkami koła, uczeń ma szansę dostrzegać relacje między ułamkami, a także znajdować wyniki prostych działań na ułamkach. W początkowych ćwiczeniach modele ułamków są nie do przecenienia." 

Postanowiłam wykorzystać/powtórzyć wiadomości zdobyte przez dzieci na wcześniejszych lekcjach, a także sprawdzić/przypomnieć umiejętność posługiwania się cyrklem i kątomierzem. Własnoręczny podział na równe części zamierzam wykorzystać na kolejnej lekcji.
1. Każde dziecko dostało gładką, sztywną kartkę A4 z prośbą o narysowanie czterech kół o średnicy 6 cm  na tej jednej kartce - PLANOWANIE to WYZWANIE:)
2. Kolejna prośba: podziel każde z tych kół na równe części: pierwsze na dwie, drugie na trzy, trzecie na cztery i ostatnie na pięć.
Nie dałam wskazówki jak to zrobić, czekałam, aż dzieci odkryją sposób i podzielą się z innymi. 
Podział na dwie i cztery części nie sprawił trudności: raz jedna średnica, a raz dwie średnice prostopadłe. Podchodziłam i prosiłam dzieci o dowód ekierką/kątomierzem, że ich średnice narysowane są pod kątem prostym.

Nadszedł czas na wskazówkipozsotałych podziałów: opowieść
a) przypomnienie opowieści Anny Cerasoli* ("Bakterie do kwadratu, czyli matematyka jest wszędzie")
Dlaczego koło podzielono na 360 części?
b) rysunek Pani Danuty Zaremby:
źródło i przykłady ćwiczeń 
3. Podpisz te części koła np. 1/2 ...
4. Wytnij koła, porozcinaj na części, a potem złóż je z powrotem w koła.
5. Schowaj koła do koperty do dalszych ćwiczeń.
* Z ostatniej chwili:
źródło

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

ODEJMOWANIE PISEMNE/Magiczna liczba 6174

Odejmowanie pisemne - część klasy już je opanowała, część klasy jeszcze nie. Trzeba się zatrzymać. Potrzebne jest mi zadanie, które zaangażu...