"Operując wycinkami koła, uczeń ma szansę dostrzegać relacje między ułamkami, a także znajdować wyniki prostych działań na ułamkach. W początkowych ćwiczeniach modele ułamków są nie do przecenienia."
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiGtr5eD48GQ0qo0geYiyJn__vmdZoPRqc2TbDs5j84G_MqNuUa7Ivg3q4k67yxdJ5Ue4yo7uPoAd9tUXjMAktJfGUEMFhfCcdQvNKq9N66XCCrNjU2fRJ_t8YYxDVWUStFu8wv84cJIDU/s320/handmade.jpg)
Postanowiłam wykorzystać/powtórzyć wiadomości zdobyte przez dzieci na wcześniejszych lekcjach, a także sprawdzić/przypomnieć umiejętność posługiwania się cyrklem i kątomierzem. Własnoręczny podział na równe części zamierzam wykorzystać na kolejnej lekcji.
1. Każde dziecko dostało gładką, sztywną kartkę A4 z prośbą o narysowanie czterech kół o średnicy 6 cm na tej jednej kartce - PLANOWANIE to WYZWANIE:)
2. Kolejna prośba: podziel każde z tych kół na równe części: pierwsze na dwie, drugie na trzy, trzecie na cztery i ostatnie na pięć.
Nie dałam wskazówki jak to zrobić, czekałam, aż dzieci odkryją sposób i podzielą się z innymi.
Podział na dwie i cztery części nie sprawił trudności: raz jedna średnica, a raz dwie średnice prostopadłe. Podchodziłam i prosiłam dzieci o dowód ekierką/kątomierzem, że ich średnice narysowane są pod kątem prostym.
Nadszedł czas na wskazówkipozsotałych podziałów: opowieść
a) przypomnienie opowieści Anny Cerasoli* ("Bakterie do kwadratu, czyli matematyka jest wszędzie")
Dlaczego koło podzielono na 360 części?
b) rysunek Pani Danuty Zaremby:![]() |
źródło i przykłady ćwiczeń |
4. Wytnij koła, porozcinaj na części, a potem złóż je z powrotem w koła.
5. Schowaj koła do koperty do dalszych ćwiczeń.
* Z ostatniej chwili:
![]() |
źródło |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz