Łatwa matma


Anne Lene Johnsen i Elin Natas:
 Przedmowa: http://www.marginesy.com.pl/uploads/attachments/133173/matma-fragment.pdf.pdf
Wybrane fragmenty:
 "... Matematyka jest typowym przedmiotem "warstwowym". Proces jej nauki opiera się na tym, że zdobywamy całą niezbędną wiedzę i umiejętności, które tworzą jej fundamenty. Jeśli są w niej dziury, prędzej czy później napotkamy trudności.

W przepisach, które zawarłyśmy w tej książce, pokażemy wam, czego uczniowie muszą się nauczyć, by móc opanować konkretne zagadnienia matematyczne - innymi słowy: jakie dziury w fundamentach mogą doprowadzić do tego, że nauka matematyki na wyższych "piętrach" idzie im jak po grudzie.

Żeby nauczyć się myśleć, analizować i wyciągać wnioski, potrzebujemy niezawodnego systemu pojęć. To dzięki nim jesteśmy w stanie oddzielać rzeczy od siebie, zestawiać je ze sobą i we właściwy sposób wykorzystywać informacje, którymi dysponujemy.

Najważniejsze są pojęcia podstawowe. Pedagog Magne Nyborg wyodrębił 23 podstawowe  systemy pojęć: kolor, kształt (linia/płaszczyzna/przestrzeń), położenie (poziome/pionowe/ukośne), wielkość, miejsce, ilość, wzór, kierunek, przeznaczenie (funkcja), materiał (rodzaj/właściwość), ożywiony/nieożywiony, dźwięk, powierzchnia, temperatura smak, zapach, czas, zmiana, prędkość, waga, siła (siła ciążenia itp.), wartość, rodzaj.

Ucząc się czegoś nowego, potrzebujemy podstawowych pojęć, które mówią nam o cechach tego, czego doświadczamy i co widzimy wokół nas.

Kładąc fundamenty pod dalszą naukę, ważne, by robić to gruntownie i za pomocą konkretów.

Nauczanie pojęć składa się z czterech etapów..."

Z córą zamierzam przystąpić do pracy nad czasem,
http://www.marginesy.com.pl/sklep/produkt/133173/latwa-matma
którą zakończymy Pasjansem królewskim:
http://www.marginesy.com.pl/sklep/produkt/133173/latwa-matma
Na lekcje w 4 klasie (system liczbowy/pozycyjny) zamierzam wykorzystać pomysł autorek. Potrzebne mi będą:
  • kartki z kratkami np. 1 cm x 1 cm

  • pionki/koraliki/makarony/multiklocki*
  • karteczki z cyframi od 0 do 9  - co najmniej 3 karteczki z cyfrą 0
Zaczynamy od pracy z cyfrą jedności.
Na kartce nie ma nic, czyli ilość wynosi 0. 
Liczymy w następujący sposób: 
kładziemy jeden pionek : 0 i 1  to 1,

Kładziemy drugi pionek: 1 i 1 to 2
...

9 i 1 to 10 - ups mamy tylko 9 krateczek, a 10 pionków, czyli jedną dziesiątkę!
"związujemy" dziesięć jedności w jedną dziesiątkę: 10. Wstawiamy ją w odpowiednie miejsce  - zajmujemy jedną kratkę w cyfrze dziesiątek. 

I liczymy  dalej do 100, do 1000...

* inna opcja: wydrukowane pieniądze - jeśli dzieci mają doświadczenie z pieniędzmi.

Kolejny etap: pionki/pieniądze zamieniamy na cyfry na karteczkach.
Zaczynamy liczyć od 0 - kładziemy cyfrę 0 na miejscu dla jedności.


Liczymy 0 i 1 to 1 , zabieramy karteczkę z cyfrą 0, a kładziemy z cyfrą 1.


Liczymy 1 i 1 to 2 , zabieramy karteczkę z cyfrą 1, a kładziemy z cyfrą 2.



Gdy dojdziemy do 9 i 1 to:
 itd...


"...Kiedy zamiany zostaną zautomatyzowane, możecie zacząć zabawę. Kładźcie różne cyfry na miejscach dla liczby jedności, dziesiątek, setek i tysięcy i przekonajcie się, czy uczniowie potrafią odczytać poszczególne liczby..."

Po takich ćwiczeniach zrozumienie odejmowania pisemnego nie powinno sprawiać trudności:

http://www.marginesy.com.pl/sklep/produkt/133173/latwa-matma

Na zakończenie  - proste wytłumaczenie, które znalazłam w książce Lary Alcock "Mathematics Rebooted: A Fresh Approach to Understanding" : 
Dlaczego 2 do potęgi 0 równa się 1?

https://laraalcock.wordpress.com/for-everyone/
Zmykam do kuchni - czytać "Symetrię kiełbasy" - kolejną książkę kupioną przez Bibliotekę Publiczną w Warszawie.

Komentarze

Popularne posty