Anne Lene Johnsen i Elin Natas:
Przedmowa: http://www.marginesy.com.pl/uploads/attachments/133173/matma-fragment.pdf.pdfWybrane fragmenty:
"... Matematyka jest typowym przedmiotem "warstwowym". Proces jej nauki opiera się na tym, że zdobywamy całą niezbędną wiedzę i umiejętności, które tworzą jej fundamenty. Jeśli są w niej dziury, prędzej czy później napotkamy trudności.
W przepisach, które zawarłyśmy w tej książce, pokażemy wam, czego uczniowie muszą się nauczyć, by móc opanować konkretne zagadnienia matematyczne - innymi słowy: jakie dziury w fundamentach mogą doprowadzić do tego, że nauka matematyki na wyższych "piętrach" idzie im jak po grudzie.
Żeby nauczyć się myśleć, analizować i wyciągać wnioski, potrzebujemy niezawodnego systemu pojęć. To dzięki nim jesteśmy w stanie oddzielać rzeczy od siebie, zestawiać je ze sobą i we właściwy sposób wykorzystywać informacje, którymi dysponujemy.
Najważniejsze są pojęcia podstawowe. Pedagog Magne Nyborg wyodrębił 23 podstawowe systemy pojęć: kolor, kształt (linia/płaszczyzna/przestrzeń), położenie (poziome/pionowe/ukośne), wielkość, miejsce, ilość, wzór, kierunek, przeznaczenie (funkcja), materiał (rodzaj/właściwość), ożywiony/nieożywiony, dźwięk, powierzchnia, temperatura smak, zapach, czas, zmiana, prędkość, waga, siła (siła ciążenia itp.), wartość, rodzaj.
Ucząc się czegoś nowego, potrzebujemy podstawowych pojęć, które mówią nam o cechach tego, czego doświadczamy i co widzimy wokół nas.
Kładąc fundamenty pod dalszą naukę, ważne, by robić to gruntownie i za pomocą konkretów.
Nauczanie pojęć składa się z czterech etapów..."
Z córą zamierzam przystąpić do pracy nad czasem,
http://www.marginesy.com.pl/sklep/produkt/133173/latwa-matma |
http://www.marginesy.com.pl/sklep/produkt/133173/latwa-matma |
- kartki z kratkami np. 1 cm x 1 cm
- pionki/koraliki/makarony/multiklocki*
- karteczki z cyframi od 0 do 9 - co najmniej 3 karteczki z cyfrą 0
Zaczynamy od pracy z cyfrą jedności.
Na kartce nie ma nic, czyli ilość wynosi 0. Liczymy w następujący sposób:
kładziemy jeden pionek : 0 i 1 to 1,
Kładziemy drugi pionek: 1 i 1 to 2
...
9 i 1 to 10 - ups mamy tylko 9 krateczek, a 10 pionków, czyli jedną dziesiątkę!
"związujemy" dziesięć jedności w jedną dziesiątkę: 10. Wstawiamy ją w odpowiednie miejsce - zajmujemy jedną kratkę w cyfrze dziesiątek.
I liczymy dalej do 100, do 1000...
* inna opcja: wydrukowane pieniądze - jeśli dzieci mają doświadczenie z pieniędzmi.
Kolejny etap: pionki/pieniądze zamieniamy na cyfry na karteczkach.
Zaczynamy liczyć od 0 - kładziemy cyfrę 0 na miejscu dla jedności.Liczymy 0 i 1 to 1 , zabieramy karteczkę z cyfrą 0, a kładziemy z cyfrą 1.
Liczymy 1 i 1 to 2 , zabieramy karteczkę z cyfrą 1, a kładziemy z cyfrą 2.
Gdy dojdziemy do 9 i 1 to:
itd...
"...Kiedy zamiany zostaną zautomatyzowane, możecie zacząć zabawę. Kładźcie różne cyfry na miejscach dla liczby jedności, dziesiątek, setek i tysięcy i przekonajcie się, czy uczniowie potrafią odczytać poszczególne liczby..."
Po takich ćwiczeniach zrozumienie odejmowania pisemnego nie powinno sprawiać trudności:
http://www.marginesy.com.pl/sklep/produkt/133173/latwa-matma |
Na zakończenie - proste wytłumaczenie, które znalazłam w książce Lary Alcock "Mathematics Rebooted: A Fresh Approach to Understanding" :
Dlaczego 2 do potęgi 0 równa się 1?
https://laraalcock.wordpress.com/for-everyone/ |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz