poniedziałek, 12 listopada 2018

DZIELENIE Z RESZTĄ

Lekcję przygotowałam tak, żeby dzieci samodzielnie odkryły "resztę". Zaczęłam od równego podziału 2 klocków między 2 pluszaki, które postawiłam na biurku. 
Działanie zapisałam na tablicy.
Potem były 3 klocki i głosy, że to jest proste! Powiedziałam, że zaczynamy od prostych rzeczy! Liczbę klocków zwiększaliśmy o 1. 

WIZUALIZACJA DZIELENIA - w 4 klasie nadal potrzebna!
Po chwili słyszę: odkryłam/łem coś! Ja też! Ale to fajne!
Na pytanie co odkryliście, usłyszałam:
0,1,0,1,0,1...
1,1,2,2,3,3,4,4...

Spytałam się, czy dzieląc dowolną liczbę klocków między dwie osoby można dostać inną resztę niż 0 lub 1?
Usłyszałam, że nie, że tak, gdy weźmiemy 43 klocki.
Wspólnie to sprawdziliśmy działaniem 43 : 2 = 21 R 1.
Niektórzy zauważyli, że gdy dzielimy liczbę parzystą na 2 równe części to nie ma reszty, a jak liczbę nieparzystą przez 2 to reszta zawsze jest 1. 

Następnie dzieci samodzielnie w zeszycie dzieliły klocki między 3 pluszaki. Kolejno zapisywały na tablicy działania. Część z nich potrzebowała wziąć klocki do ręki, aby poprawnie zapisać działanie.

I znów odkrycie powtarzającego się wzoru: 
0,1,2,0,1,2,0,1,2...
1,1,1,2,2,2,3,3,3...

Skupiłam się "na reszcie". Zadałam pytanie o resztę z dzielenia przez 4, 5, 10 ...
I dostałam dobre odpowiedzi, a nawet ogólną odpowiedź, że reszta jest mniejsza od liczby przez którą dzielimy.
Ćwiczenie przykładów odbywało się podczas gry "The Game of 15 Leftovers".  - POLECAM! Ta gra oswaja z pojęciem dzielenia na równe części (konkret w ręku), uczy też logicznego myślenia (np. czy dzieląc za każdym razem 15 klocków gra się kiedyś skończy?).

Na kolejnej lekcji uczniowie zaczęli grę od miejsca w którym skończyli. W zeszytach mieli zapisaną historię gry. Po skończeniu grę omawialiśmy. Było pytanie: które liczby są "fajne/niefajne" w tej grze i dlaczego?

Przyniosłam też chleb tostowy do zadania wykorzystującego dzielenie tym razem "z mieszczeniem":
Ile tostów można zrobić z tego opakowania chleba? 
Tylko kilka osób* wykorzystało zapis poznany na lekcji:
 11: 2 = 5 R 1
Najczęściej dzieci rozwiązywały zadanie tak: [5 x 2 = 10 + 1].

Dzieci dostały pracę domową: genialne zadanie (jest więcej niż jedno rozwiązanie) LOTS OF LOLLIES (https://nrich.maths.org/2360),które omówiłam (dzieci dzieliły się swoimi rozwiązaniami)na kolejnej lekcji.

Jaś i Małgosia dostali torebkę cukierków. Podzielili je między siebie “po równo” i został im jeden cukierek. Gdy skończyli dzielenie  przyszli ich koledzy Piotrek, Adam i Franek, którzy też chcieli dostać cukierki. Zaczęto więc dzielić od nowa cukierki między 5 osób. Tym razem zostały 2 cukierki. Ile mogło być cukierków w torebce? Odpowiedź uzasadnij.



* W podręczniku jest propozycja poświęcenia 1 lekcji na dzielenie z resztą.

1 komentarz:

  1. Artykuł bardzo fajny i pomocny! Myślę, że dobrze pokazuje specyfikę tego w jaki sposób znika reszta.

    Przy okazji czytania artykułu naszła mnie refleksja, że warto poprawić jeden zapis [Najczęściej dzieci rozwiązywały zadanie tak: 5 x 2 = 10 + 1]

    OdpowiedzUsuń

ODEJMOWANIE PISEMNE/Magiczna liczba 6174

Odejmowanie pisemne - część klasy już je opanowała, część klasy jeszcze nie. Trzeba się zatrzymać. Potrzebne jest mi zadanie, które zaangażu...