![]() | |
https://www.homeschoolmath.net/teaching/md/division-repeated-subtraction.php |
- Skaczemy na tablicy po kamieniach/osi liczbowej.
Działanie 55 : 5 i pytanie, ile piątek mieści się w 55? Jak to obliczyć?
A potem ambitnie karta pracy dla każdego dziecka
![]() | |
https://www.tes.com/teaching-resource/division-using-numberlines-7533511 |
i informacja zwrotna dla mnie, że jeszcze nie osiągnęłam celu. Dzieci skaczą jak małe żabki, a nie jak duże ropuchy;) np. w działaniu 54: 3 dzieci skaczą tylko co 3.
Na następnej lekcji dzieci budowały więc kolorowego i prostego węża z 10 jednakowych kawałków. Każdy kawałek to 3 sześciany.
Wąż - rzut z góry - znalazł się w zeszycie w kratkę. Jeden klocek to jeden kwadrat.
I zadawaliśmy różne pytania:
- Z ilu klocków składa się wąż? Jak można to obliczyć?
- Z ilu kawałków/z ilu trójek składa się wąż? 30 : 3 = ? Jak to obliczyłaś/łeś?
A potem pokroiły jednego ogromnego węża i ułożyły go w prostokąt/kolejna wizualizacja dzielenia o podanym przeze mnie jednym wymiarze: ? x 3 = ?
![]() |
Na zdjęciu mały wąż 10 x 3 = 3 x 10; 30 : 3 = 10; 30 : 10 = 3 |
A potem grały drugi raz w genialną grę: "Dzielniki i wielokrotności liczb". Szła im lepiej/odkrywały strategię wygrywającą! Niektóre dzieci pytały mnie, czy 45 : 3. A ja odpowiadałam tak:
Ja: Czy wiesz, ile trójek mieści się w liczbie bliskiej 45?
U: w 6 mieszczą się dwie trójki.
Ja: Dobrze, spróbuj podać większą liczbę.
U: 10 trójek to 30.
Ja: To ile jeszcze brakuje Ci do tych 45?
U: 15, czyli 5 trójek.
N: To ile trójek mieści się w 45?
U: 15!
* przykłady wizualizacji mnożenia/dzielenia, które poznali czwartoklasiści:
Znajdź wszystkie dzielniki liczby 64. |
5 x 11 = 5 x 10 + 5 x 1 = 55; |
60 to 20 skoków co 3 lub 10 skoków do 30 i potem znów 10 skoków do 60. |
Przed nami dzielenie - tym razem z resztą. Poniżej pomysły z poprzedniej wersji bloga, które zamierzam wykorzystać.
"The Game of 15 Leftovers" znalazłam w książce Marylin Burns - gra dla dwóch osób.
Materiały:- 15 kolorowych płytek/przedmiotów - na parę.
- 2 papierowe kubeczki/pojemniki (po jednym dla każdego gracza) - do przechowywania tych płytek.
- 2 kostki - po jednej dla każdego gracza.
- 6 małych papierowych talerzyków/papierowych kwadratów - na parę.
- Instrukcja gry.
- Kartka papieru i ołówek dla każdego gracza.
![]() |
Zamiast płytek - guziki. |
Instrukcja gry:
1. Rzucacie kostką na zmianę. Pierwszy gracz rzuca kostką i bierze tyle papierowych talerzyków, ile wypadło oczek na kostce. Następnie rozkłada "po równo" 15 płytek na każdym z talerzyków. Resztę płytek (jeśli zostały) zatrzymuje.
![]() |
Gracz A 15 : 4 = 3 R3 |
2. Każdy gracz zapisuje działanie. Na początku działania stawia inicjały tej osoby, która wykonała to działanie (rzucała kostką).
Gracz A zdobył resztę: 3 guziki.
3. Płytki z talerzyków zbieracie do kubeczka.
Gracz B ma w kubeczku teraz 12 guzików do podziału.
4. Drugi gracz rzuca kostką i postępuje dokładnie tak jak pierwszy gracz.
![]() |
Gracz B 12:2 = 6 R0 |
Gracz B nie zdobył żadnych guzików, bo 12 dzieli się przez 2 bez reszty.
Gracz A ma więc znów 12 guzików w kubeczku.
![]() |
Gracz B 10 : 3 = 3 R1 |
Gracz B zdobył wreszcie 1 guzik. Gra toczy się dalej...
5. Gra kończy się, gdy nie ma już płytek do podziału. Zwycięża osoba, która nazbierała najwięcej "reszt".
Upewnijcie się, czy zebrane przez was reszty dają w sumie 15 płytek.
5. Na koniec gracze wybierają i zapisują wszystkie działania, w których reszta wyniosła zero. np. w tej grze był taki przykład 12:2 = 6 R0
Dobre pytanie po rozgrywce: Przy jakiej liczbie płytek najtrudniej jest dostać resztę? Dlaczego?
Rozszerzenie gry: dowolna, ustalona liczbą płytek na początku.
Ciekawostka: przy 20 płytkach gra nie kończy się tak szybko jak przy 15 płytkach.
Kolejny etap:
"Leftovers with 100" Maryann Wickett and Marilyn Burns - gra dla dwóch osób.
Wygrywa osoba, która zbierze najwięcej "reszt".
Materiały:Kartka papieru, która będzie historią gry i ołówek dla każdego gracza.
Przebieg gry:
Liczba wyjściowa to 100 płytek. Zamiast liczb (dzielników) na kostce są liczby napisane w dwóch rzędach na kartce od 1 do 20 - dzielniki do wyboru.
- Pierwszy gracz (W) wybiera jedną liczbę z 20 np. 19 (skreślając ją przy okazji) i zapisuje działanie:
Resztę - 5 płytek gracz "zostawia" sobie. Teraz liczba płytek zmniejszyła się do 95!
- Drugi gracz (S) ma do wyboru już tylko dziewiętnaście liczb. Wybiera np. 20 (nie zapomina o skresleniu jej z listy) i zapisuje działanie:
Gracz (S) dokonał lepszego wyboru i zebrał większą "resztę".
Jak grać, żeby wygrać? Dzieci dzielą się swoimi strategiami - na razie tylko w wersji angielskiej:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz