Przebieg lekcji:
UWAGA: działania na liczbach naturalnych.
Nauczyciel zapisuje pierwszy punkt na tablicy i daje czas uczniom na konsultację z sąsiadem, czy zdanie jest prawdziwe. Następnie uczniowie dzielą się na forum klasy swoim stanowiskiem.
1. Mnożenie to wielokrotne dodawanie. Po dyskusji uzupełniamy zdanie: jednakowych elementów.
2. Times (razy) means "groups of" - zamiast tłumaczenia - przykład:
3 x 4 to 3 grupy czwórek/trzy razy po cztery/trzy czwórki ( 3 x 4 = 4 + 4 + 4.) np. 3 torby, a w każdej 4 jabłka. Gdybyśmy chcieli zapisać działanie 4 x 3, to byłyby 4 torby po 3 jabłka w każdej.
3. Mnożenie można przedstawić za pomocą prostokąta.
np. 6 x 2 = 12 |
4. Możesz zmienić kolejność czynników w mnożeniu, a iloczyn (wynik mnożenia) pozostanie ten sam tzw. przemienność mnożenia.
6 x 2 = 2 x 6
5. Aby ułatwić sobie rachunki możesz rozdzielić liczby tzw. rozdzielność mnożenia względem dodawania/odejmowania.Uwaga: trzeba pomóc dzieciom zrozumieć, co nauczyciel miał na myśli podając przykład do rozwiązania np. 6 x 15.
![]() |
WARTO TO REGULARNIE ĆWICZYĆ - najpierw na klockach - można je przesuwać! |
Uczniowie podają swoje sposoby np.
6 x 15
15 = 10 + 5
6 x 10 = 60
6 x 5 = 30
60 + 30 = 90
![]() |
Po klockach - rysunek. |
6 x 15 = (3 x 15) + (3 x 15) = 45 + 45
...
Potem przechodzimy do trudniejszego przykładu: np. mnożenia liczb dwucyfrowych.
6. Kiedy mnożymy dwie liczby (dwa czynniki) , to w wyniku otrzymujemy liczbę większą niż czynniki. Po dyskusji dopisujemy dwa wyjątki: mnożenie przez 1 i 0.
Kolejna lekcja - te same 6 punktów, ale tym razem zajmujemy się ułamkami na przykładach wybranych przez nauczyciela:
6 x 1/2.
![]() |
https://mathsolutions.com/ms_classroom_lessons/introducing-multiplication-of-fractions/ |
Przedstawienie mnożenia z wykorzystaniem prostokąta:
![]() |
Marilyn Burns: Teaching Arithmetic: Lessons for Multiplying & Dividing Fractions, Grades 5-6 |
W trakcie lekcji pojawiają się przykłady/pytania uczniów np. 1/2 x 1/2
W punkcie 6 oprócz przykładu 6 x 1/2 uczniowie zastanawiają się nad takim działaniem: 6 x 3/2
Nie mogę opisać całej ksiażki, ale jeszcze w następnym poście wybiorę kilka rzeczy, które mnie urzekły.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz