piątek, 10 sierpnia 2018

PORÓWNYWANIE UŁAMKÓW

Gra, którą znalazłam w książce Marylin Burns "50 Problems Solving Lessons" mnie urzekła, a dzieci w 4 klasie chętnie w nią całą lekcję grały. Pod koniec podzieliły się odkryciem strategii wygrywającej.
Do gry potrzebna jest:
  • jedna kostka na parę. Miałam dwa rodzaje kostek: sześciościenną i dziesięciościenną - pojawia się 0 i okazja do rozmowy.
  • plansza  - gotowa lub rysowana przez dzieci w zeszycie - preferuję opcję drugą. 
Uwaga: oryginalna plansza ma dwa "kosze na śmieci", uproszczona wersja tylko jeden:
 


https://www.isbe.net/Documents/roll-a-frac-dir.pdf
Zasady gry:
1. Rzucacie na zmianę kostką.
2. Po każdym rzucie decydujecie, gdzie wpisujecie liczbę wyrzuconych oczek. Na początku macie trzy opcje:
  • na górze kreski ułamkowej (licznik)
  • na dole kreski ułamkowej (mianownik)
  • w koszu na śmieci (nie pasuje wam ta liczba wyrzuconych oczek)*
Uwaga: Raz postawionej cyfry/liczby w okienku nie można zmieniać.
3. Gdy otrzymacie ułamek - zilustrujcie go.
Uwaga: Aby porównać ułamki musicie wybrać ten sam kształt: koło, prostokąt...
4. Wstawcie odpowiedni znak między  ułamki:   <   =   >
5. Osoba, która ma większy ułamek zdobywa 1 punkt.
6. Po 4 rundach podliczacie punkty i zmieniacie parę lub gracie kolejny raz kostką dziesięciościenną.

Przykładowe rozgrywki i moje spostrzeżenia nad czym popracować:
Z: wstawienie 5 przy pustym koszu na śmieci to sygnał dla mnie, że strategia wygrywająca jeszcze nie została odkryta,ale jest to pierwsza rozgrywka. Na rysunku zaznaczono jedną część z pięciu - brawo, ale części nie są równe - trzeba zwrócić na to uwagę. Ale to są początki. 
R: Wykorzystanie kosza cieszy. Podział z wychodzeniem poza całość opanowany. Świadomy wybór licznika większego od mianownika?
Z: Wstawianie 6 na dole przy pustym koszu nadal świadczy o potrzebie gry i uczenia się od partnera. Brawo za ilustrację istoty ułamka, chociaż wjednej połówce są tylko dwie części, a w drugiej połówce są cztery.
R: Wizualizacja ułamka z mianownikiem 1  - brawo!

Brak znaku, ale widać, że 2/6 < 6/1

ZAGRAJCIE KONIECZNIE!

* podczas gry powstawały ciekawe kosze na śmieci - niestety mam tylko zdjęcie zeszytu mojej córki, gdyż byłam zajęta omawianiem wizualizacji ułamków z dziećmi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

ODEJMOWANIE PISEMNE/Magiczna liczba 6174

Odejmowanie pisemne - część klasy już je opanowała, część klasy jeszcze nie. Trzeba się zatrzymać. Potrzebne jest mi zadanie, które zaangażu...