Świadomie poświęcam całą lekcję na jego tworzenie z kartki A4. Zadaniem dzieci jest budowa muru z takich kawałków: 1, 1/2, 1/3, 1/4, 1/6, 1/8, 1/12, 1/16. Na zdjęciu poniżej dziecko pomaga otrzymać ułamek 1/3 z 1, bo zginając na pół 1/2 nie można otrzymać części trzecich - cenne odkrycie!
Nikt nie chciał używać linijki.
Taki mur wykorzystywać można na różne sposoby.
Ja zaczynam tak:
- Wymień/zapisz ułamki równe 1/2. Co zauważyłeś? Podaj inne przykłady, których nie widać na murze.
- Wymień/zapisz wszystkie ułamki z muru większe/mniejsze od 1/2.
Uczniowie dostają też czarno białą "wklejkę" stabilnego i czystego muru do zeszytu:
https://www.math-salamanders.com/printable-fraction-strips.html
Jest też wersja interaktywna/ruchomy mur :
https://mathsbot.com/manipulatives/fractionWall?fbclid=IwAR1qVUYMGz7k-Zh3Y2shduxO5Tm049tWdescvzJQbr6HB7PHj8AsW0OkP7E
W szkole znalazłam kilka pudełek takich klocków: https://pl.wikipedia.org/wiki/Klocki_Cuisenaire%E2%80%99a
Utrwalam temat ułamków z ich wykorzystaniem.
Najpierw jednak dałam dzieciom czas na zapoznanie się z nimi podczas wypełniania wzorów, które znalazłam (pdf) na świetnym blogu https://buildingmathematicians.wordpress.com/2019/09/25/spatial-puzzles-cuisenaire-cover-ups/
Można było uzyć tylko 10 klocków, każdy innej długości. Zadania okazały się wyzwaniem w klasie 4.
Część dzieci tworzyła własne wzory.
Kolejne lekcje to wykorzystanie klocków do nauki ułamków: porównywania/rozszerzania/dodawania/odejmowania...
Oczywiście dostepne są klocki on - line:
Poniżej 2 pomysły:
- http://pbs.panda-prod.cdn.s3.amazonaws.com/media/assets/wgbh/rttt12/rttt12_int_cuisenaire/index.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz