wtorek, 28 sierpnia 2018

0,001

Przeglądając zawartość strony  Math Solutions spodobała mi się lekcja dotycząca ułamków dziesiętnych:  The lobster problem/problem homara*
źródło

Autorzy tej lekcji (Carrie De Francisco and Marilyn Burns) proponują zacząć tak:
Zapytałam uczniów: 
  • według wskazań elektronicznej wagi sklepowej homar waży więcej niż 2,56 lb.**  i mniej niż 2,57 lb. Jak myślicie, ile waży homar?
Marcus powiedział, że nie ma żadnej liczby pomiędzy 2,56 a 2,57. Nikt inny nie miał pomysłu.
  • A gdyby homar ważył więcej niż 2 lb., a mniej niż 3 lb.? Ile mógły ważyć homar?
Shannon odpowiedziała, że homar mógłby ważyć 2,5 lb.
  • Czy ktoś ma inny pomysł?
Cisza.
  • A gdyby homar ważył więcej niż 2,5 lb. a mniej niż 3 lb.? Ile mógłby ważyć homar?
Nadal cisza.
Jeszcze raz zmieniłam pytanie, tym razem wykorzystując "coś" bliższego dzieciom - pieniądze.
  • Przypuśćmy, że Matthew ma więcej niż dwa dolary i pięćdziesiąt centów ($2,50) ale mniej niż trzy dolary ($3). Ile może mieć on pieniędzy?
Jonathan odpowiedział, że  Matthew może mieć $2,51 lub $2,75 oraz cokolwiek innego pomiędzy.
  • Co masz na myśli mówiąc "cokolwiek innego pomiędzy"?
Jonathan wyjaśniał, że Matthew może mieć dowolną ilość/liczbę*** pieniędzy większą od 2,50 i mniejszą niż 3 dolary np. 2,60; 2,70 i tak po kolei aż do 3 dolarów.
  • Czy ktoś ma inną odpowiedź na moje pytanie?
Elaine zaproponowała, że pomiędzy $2,60 i $2,70 Matthew mógłby mieć 2,61; 2,62 i tak do 2,70. I tak samo między $2,80 i $2,90.
  • Znów zapytałam, czy można mieć więcej niż $2,90 a mniej niż $3?
Laura odpowiedziała, że Matthew może mieć jeszcze $2,91 lub $2,93 aż do $2,99. Czyli największa kwota przed $3 to $2,99.
  • Skąd to wiemy?
Louis wytłumaczył, że zaczynasz od 2,90 i dodajesz po jednym cencie, aż otrzymasz dolara.
  • Czy ktoś może wytłumaczyć to w inny sposób?
W skrócie: dodawanie dziesięciocentówek i centów;)
  • Jaka jest najmniejsza ilość pieniędzy, którą może mieć Matthew?
Ian odpowiedział, że $2,51 , inni się z tym zgodzili.
  • Kontynuowałam:  Matthew może mieć różne kwoty między $2,50 a $3 dodając dzisięciopensówki lub centy.
Wydawało się to jasne dla uczniów, więc wróciłam do problemu homara w ten sposób:
  • według wskazań elektronicznej wagi sklepowej homar waży więcej niż 2,5 lb. i mniej niż 3 lb . Jak myślicie, ile waży homar? Liczby napisałam na tablicy. Poprosiłam uczniów, aby w parach przedyskutowali wagę homara.
Wielu uczniów rozumiało, że waga homara może być różna od 2,51lb. do 2,99 lb. - analogicznie jak ilość pieniędzy którą mógł mieć Matthew.
  • Wróciłam do pytania, które zadałam na początku lekcji: według wskazań elektronicznej wagi sklepowej homar waży więcej niż 2,56 lb.  i mniej niż 2,57 lb. Jak myślicie, ile waży homar?
Napisałam na tablicy:
2,56 lb.
2,57 lb.
I znów w parach "burza mózgów" - szukanie odpowiedzi na postawione pytanie. 


 Zajrzyjcie proszę na stronę 3.
Praca domowa:
Czy zgadzacie się z Isaac'iem i Blaire'm, którzy uważają, że można podać nieskończenie wiele przykładów wagi homara pomiędzy
2,56 lb. i 2,57 lb. Odpowiedź uzasadnij i podaj przykłady.

Odpowiedzi uczniów można znaleźć na stronie 5 i 6.


* Można homara zamienić na kurczaka, a zaamiast  funtów  napisać kilogramy. Liczby zostają te same, gdyż kurczak waży ok. 2,5 kg
** 1 lb to około 0,45 kg
***




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

ODEJMOWANIE PISEMNE/Magiczna liczba 6174

Odejmowanie pisemne - część klasy już je opanowała, część klasy jeszcze nie. Trzeba się zatrzymać. Potrzebne jest mi zadanie, które zaangażu...