wtorek, 21 sierpnia 2018

UŁAMKI DZIESIĘTNE - wprowadzenie

Na początek warto sprawdzić, czy dzieci rozumieją system dziesiętny (osobny post wkrótce) i czy spotkały się kiedyś z ułamkami dziesiętnymi. Proponuję też "zabawę" w sklep. Część dzieci ma okazję odkryć, że jedna złotówka to 100 groszy. 

W książce Marylin Burns "About teaching mathematics" znalazłam kilka różnych sposobów wprowadzania pojęcia ułamka dziesiętnego:
  •  Kalkulator*
Propozycja zadania dla uczniów: w bibliotece jest 50 egzemplarzy książek do równego podziału między 12 klas. Jak myślicie (bez użycia kalkulatora), ile książek dostanie każda klasa? Czy umiecie powiedzieć, jaką odpowiedź da kalkulator? Sprawdźcie.
https://www.desmos.com/scientific
Tak wygląda ułamek dziesiętny. Więcej niż 4 i mniej niż 5. 
Czas na własne przykłady. Zanotujcie je w zeszycie. Spostrzeżenia?
A potem praca w małych grupach i rozwiązywanie (najpierw w pamięci, a potem na kalkulatorze) dobranych przez nauczyciela przykładów
np. 7 ciasteczek podzielono między 2 osoby
7 : 2  = 7/2  = 3 i 1/2
Kalkulator pokazuje tak:

Online-calculator - https://calculator-1.com/

I dyskusja z uczniami...

10 wierszy, 10 kolumn, 100 małych kwadracików
I pytanie do uczniów: jaka część całości jest zamalowana?


https://www.visnos.com/demos/percentage-fraction-decimals-grid

Poprawna odpowiedź to 3/10 lub 30/100

Wtedy pokazujemy (może któryś uczeń nas wyręczy?) zapis w ułamku dziesiętnym:
3/10  = 0,3
30/100 = 0,30
I rozmawiamy o różnicach w tym zapisie...
Kolejny przykład: Jaką częścią całości są 3 zamalowane kwadraciki?
3/100 = 0,03
itd.
Następny krok - dzieci dostają puste plansze i kolorują jakie tylko ułamki chcą. Ułamki podpisują - najlepiej różnymi sposobami.
  •  Pieniądze* tzn. plansza 10 x 10 to JEDNA ZŁOTÓWKA. 
I tak 10 zamalowanych kwadratów to 10 x 1 grosz  (lub 1 x 10 groszy)
 10/100 = 0,10 zł

* inna opcja - konkret do ręki:
Każdy uczeń układa kwadrat ze 100 szt. jednogroszówek

Gra wykorzystująca planszę 10 x 10: FILL TWO/Wypełnij 2:

Zasady gry:
http://elementarymath.cmswiki.wikispaces.net/file/view/U6%20Fill%20Two.pdf
Materiały do gry: 
 - Jedna plansza dla dwóch graczy.

Każdy gracz ma 2 duże kwadraty do wypełnienia, czyli 2 całości:
  - Zestaw kart do gry.
Przykładowe karty do druku:

 - Kolorowe kredki (dwie lub więcej dla każdego gracza).

Przebieg gry:
1. Potasujcie karty i połóżcie je zakryte na jednym stosie.
2. Weżcie z wierzchu 4 karty i połóżcie je odkryte w jednym rzędzie.
3. Gracz 1 wybiera jedną z 4 kart, koloruje/wypełnia odpowiednią liczbę kwadracików na swojej planszy i zapisuje ten ułamek dziesiętny pod pokolorowanym kwadratem. Celem gry jest pokolorowanie jak największej powierzchni obu dużych kwadratów- najlepiej całe dwa.
4. Po wykonaniu ruchu przez pierwszego gracza, jego karta wraca na spód stosu?, a dobierana jest 4 karta z wierzchu. Gracz drugi znów wybiera jedną z czterech kart i postępuje tak samo jak gracz 1 - koloruje swoją wartość na swojej części planszy.
UWAGA: Za każdym razem gracz zmienia kolor kredki, aby widoczne były różne ułamki. 
5. Jeśli wartość karty przekracza liczbę pustych pól, gracz traci kolejkę. 
6. Gra się kończy, gdy żaden gracz nie może wykonać ruchu/wyełnić planszy. 
7. Gracze dodają swoje pokolorowane pola. Wygrywa, który jest bliżej 2 całości.

Praca domowa: 
  • poszukaj interesujących Cię artykułów/fragmentów książek w których występują ułamki dziesiętne i przynieś je na lekcję.
CAROLINE PAUL "GIRL POWER"
  • poćwicz on-line https://www.splashmath.com/decimal-games

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

ODEJMOWANIE PISEMNE/Magiczna liczba 6174

Odejmowanie pisemne - część klasy już je opanowała, część klasy jeszcze nie. Trzeba się zatrzymać. Potrzebne jest mi zadanie, które zaangażu...