niedziela, 26 sierpnia 2018

ZAMIAST ZESZYTÓW ĆWICZEŃ cz.2

  • Decimal Nim 
Wyścig do 1   -  opisywałam go (KLIK), jako dodawanie ułamków zwykłych (1/10 + ...). Na stronie https://mathsolutions.com/ms_classroom_lessons/decimal-nim/ do wyścigu stają ułamki dziesiętne 0,1 + ...
Gdy dzieci odkryją strategię wygrywającą warto zmienić cel z 1 
 - na  2 (zwycięża gracz, który uzyska liczbę 2.
 - na  0 (zwycięża gracz, który uzyska liczbę 0), ale 
uwaga: w tej rozgrywce startujemy od 1 i dążymy do 0, czyli odejmujemy 0,1 lub 0,2.

* Don Steward na  swoim blogu  proponuje wyścig do 0 zacząć od dowolnego ułamka dziesiętnego np. 6.387. 
UWAGA: w tej  grze wybieramy jedno miejsce ( jedności lub części dziesiętne lub części setne lub części tysięczne) z którego odejmujemy co?, jak? . Najlepiej spojrzeć na przykładową rozgrywkę:
https://donsteward.blogspot.com/2013/12/decimal-nim.html
Gracz 1: Wybiera części dziesiętne i odejmuje z początkowej liczby 0,2. Wynik odejmowania zapisuje pod spodem: 6,187
Uwaga: Maksymalnie można odjąć tyle części dziesiętnych, ile jest na tym miejscu.
Gracz2: Wybiera całości i od liczby 6.187 odejmuje 4,0. W wyniku odejmowania otrzymuje 2.187
Gracz 1: Wybiera części setne i od liczby 2,187 odejmuje 0,06. Otrzymuje liczbę 2,127.
Gracz2: Wybiera części dziesiętne. Może tylko odjąć 0,1. Zostaje liczba 2,021.
Uwaga: Części dziesiętnych już nie można odjąc, bo na odpowiadającym miejscu stoi cyfra 0.

itd.
Wygrywa gracz, który podczas swojego ruchu otrzyma 0,000. 
Gra wciągnęła dzieci - niektóre miały też frajdę z odkrycia strategii wygrywającej.


  •  Closest/Najbliżej - to kolejny pomysł na ćwiczenie ułamków zwykłych znaleziony na blogu Median  Don Steward  -  wyzwanie dla dzieci! Można rywalizować w grupach dwuosobowych?
 Z podanych czterech cyfr: 1; 8; 5; 4 i przecinka (ułamek dziesiętny) ułóż liczbę, która będzie najbliższa liczbie 15.
15,48 czy 14,85 jest bliżej 15?  
Ten przykład nie powinien sprawiać trudności,  dalej będzie trudniej;)
Gra dla 2 osób z próbą odkrycia strategii wygrywającej( czy ma znaczenie, kto zaczyna lub którą liczbę wybierzesz jako pierwszą?). Do gry potrzebna jest plansza (jest też plansza od 0 do 2) i 2 różnokolorowe długopisy.

https://nrich.maths.org/content/id/10326/SpirallingDecimals.pdf
Na zmianę gracze wybierają z tabelki ułamek dziesiętny i zaznaczają go (w przybliżeniu) na osi liczbowej, która ma postać spirali. Zwycięża gracz, któremu uda się zaznaczyć swoje 3 ułamki sąsiadujące ze sobą.
Gra jeszcze nierozegrana - gracze się blokują - źródło zdjęcia
Ustalamy kwotę, którą każdy ma w portmonetce. Kładziemy stos kart - karty są zakryte. Po kolei gracze odkrywają po jednej karcie z produktem, który właśnie kupili. Cenę produktu przepisują do zeszytu. Gracz który przekroczy zawartość portmonetki (dodawanie musi być czytelne dla innych graczy w zeszycie) odpada. Wygrywa osoba, która wyda jak najwięcej pieniędzy z portmonetki.

Po lewej karta z GWO z dawnych czasów.
Można grać  kartami z GWO lub kartami, które zrobiły dzieci - dla mnie okazja do rozmowy i zachwytu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

ODEJMOWANIE PISEMNE/Magiczna liczba 6174

Odejmowanie pisemne - część klasy już je opanowała, część klasy jeszcze nie. Trzeba się zatrzymać. Potrzebne jest mi zadanie, które zaangażu...