- Decimal Nim
Gdy dzieci odkryją strategię wygrywającą warto zmienić cel z 1
- na 2 (zwycięża gracz, który uzyska liczbę 2.
- na 0 * (zwycięża gracz, który uzyska liczbę 0), ale
uwaga: w tej rozgrywce startujemy od 1 i dążymy do 0, czyli odejmujemy 0,1 lub 0,2.
* Don Steward na swoim blogu proponuje wyścig do 0 zacząć od dowolnego ułamka dziesiętnego np. 6.387.
UWAGA: w tej grze wybieramy jedno miejsce ( jedności lub części dziesiętne lub części setne lub części tysięczne) z którego odejmujemy co?, jak? . Najlepiej spojrzeć na przykładową rozgrywkę:
https://donsteward.blogspot.com/2013/12/decimal-nim.html |
Uwaga: Maksymalnie można odjąć tyle części dziesiętnych, ile jest na tym miejscu.
Gracz2: Wybiera całości i od liczby 6.187 odejmuje 4,0. W wyniku odejmowania otrzymuje 2.187
Gracz 1: Wybiera części setne i od liczby 2,187 odejmuje 0,06. Otrzymuje liczbę 2,127.
Gracz2: Wybiera części dziesiętne. Może tylko odjąć 0,1. Zostaje liczba 2,021.
Uwaga: Części dziesiętnych już nie można odjąc, bo na odpowiadającym miejscu stoi cyfra 0.
itd.
Wygrywa gracz, który podczas swojego ruchu otrzyma 0,000.
Gra wciągnęła dzieci - niektóre miały też frajdę z odkrycia strategii wygrywającej.
- Closest/Najbliżej - to kolejny pomysł na ćwiczenie ułamków zwykłych znaleziony na blogu Median Don Steward - wyzwanie dla dzieci! Można rywalizować w grupach dwuosobowych?
15,48 czy 14,85 jest bliżej 15?
Ten przykład nie powinien sprawiać trudności, dalej będzie trudniej;)
- Spiralling decimals - porównywanie ułamków dziesiętnych.
https://nrich.maths.org/content/id/10326/SpirallingDecimals.pdf |
Gra jeszcze nierozegrana - gracze się blokują - źródło zdjęcia |
- Szalone zakupy, czyli jak podczas zakupów nie przekroczyć budżetu? (https://gwo.pl/ksiegarnia/ksiazka/676,szalone-zakupy-gra-matematyczna) - gra kilkuosobowa Marka Pisarskiego, którą dzieci w 4 klasie bardzo lubią (ryzykować, czy się wycofać?), a przy okazji dodają i odejmują w zeszycie w kratkę.
Po lewej karta z GWO z dawnych czasów. |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz