- Dodawanie ułamków o tych samych mianownikach (takie same kawałki pizzy)
1/4 + 1/4 = ?
Część dzieci podaje wynik 2/8. Dodają licznik do licznika i mianownik do mianownika.Warto wtedy poprosić dzieci o samodzielną wizualizację wyniku, czyli tych dwóch ósmych.
Przydają się też karty do gry:
Czy to możliwe? |
A w domu niech dzieci kroją* jabłka i zapisują, ile zjadły. Pojawią się liczby mieszane, czyli całości i części.
1/2 + 1/2 + 1/2 = 3/2 = 1 i 1/2 lub 3 x 1/2 |
https://donsteward.blogspot.com/search/label/fraction%20addition |
Przy okazji dodawania ułamków proponuję dzieciom krótką i wciagającą dwuosobową grę, której celem jest wygrać i odkryć strategię wygrywającą. A potem mnie pokonać;) Niestety nie pamiętam źródła - najpewniej znalazłam ją w książce Pani Marylin Burns.
Zaczynamy od 0, celem jest dojść do 1.
Na zmianę dodajemy ułamki: do wyboru mamy tylko 1/10 lub 2/10. Kto w wyniku dodawania otrzyma 1, ten wygrywa.
Przykładowa rozgrywka (wizualizacja na potrzeby postu;)
Gracz A: 2/10
Gracz B : Dodaję 1/10, czyli 2/10 + 1/10 = 3/10
Gracz A: Dodaję 2/10, czyli 3/10 + 2/10 = 5/10
itd.
Czy wiecie, co Gracz B powinien teraz zrobić? To pierwszy krok do odkrycia strategii wygrywającej;)
- Odejmowanie ułamków o tych samych mianownikach
1 - 1/8 = 7/8 |
1 - 2/8 = 6/8 lub 1 - 1/4 = 3/4 |
- Rozszerzanie/skracanie ułamków
1/4 = 2/8 |
Ile razy więcej osób zaprosimy do konsumpcji, tyle razy więcej tortów musimy przygotować, jeżeli kawałek tortu przypadający na osobę ma być taki sam jak na początku. |
- Dodawanie ułamków o różnych mianownikach
1/4 + 3/8 = 2/8 + 3/8 = 5/8 . |
- Mnożenie ułamków przez liczbę naturalną
Zjadasz pięć małych (takiej samej wielkości) kawałków 5 x 1/8 = 1/8 + 1/8 + ... |
https://nrich.maths.org/959/note |
Jako wskazówka dobra jest kajzerka i przygotowanie śniadania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz