niedziela, 12 sierpnia 2018

POTENCJAŁ GIER

Podczas gry w Splittissimo dzieci intuicyjnie wykonywały różne działania na ułamkach. Warto to wykorzystać w zapisie formalnym w zeszycie.
  • Dodawanie ułamków o tych samych mianownikach (takie same kawałki pizzy) 
1/4 + 1/4 = ?
Część dzieci podaje wynik 2/8. Dodają licznik do licznika i mianownik do mianownika.
Warto wtedy poprosić dzieci o samodzielną wizualizację wyniku, czyli tych dwóch ósmych.
Przydają się też karty do gry:
Czy to możliwe?
Można też wykorzystać interaktywną pizzę: Have a tray yourself:
A w domu niech dzieci kroją* jabłka i zapisują, ile zjadły. Pojawią się liczby mieszane, czyli całości i części.
1/2 + 1/2 + 1/2  = 3/2 = 1 i 1/2  lub  3 x 1/2 
Czekolada też jest dobrym pomysłem:
 
https://donsteward.blogspot.com/search/label/fraction%20addition


Przy okazji dodawania ułamków proponuję dzieciom krótką i wciagającą dwuosobową grę, której celem jest wygrać i odkryć strategię wygrywającą. A potem mnie pokonać;)  Niestety nie pamiętam źródła - najpewniej znalazłam ją w książce Pani Marylin Burns.
Zaczynamy od 0, celem jest dojść do 1.
Na zmianę dodajemy ułamki: do wyboru mamy tylko 1/10 lub 2/10. Kto w wyniku dodawania otrzyma 1, ten wygrywa. 
Przykładowa rozgrywka (wizualizacja na potrzeby postu;)
Gracz A: 2/10
Gracz B : Dodaję 1/10, czyli 2/10 + 1/10 = 3/10


Gracz A: Dodaję 2/10, czyli 3/10 + 2/10  = 5/10

itd. 
Czy wiecie, co Gracz B powinien teraz zrobić? To pierwszy krok do odkrycia strategii wygrywającej;) 
  • Odejmowanie ułamków o tych samych mianownikach
1 - 1/8 = 7/8
1 - 2/8 = 6/8 lub 1 - 1/4 = 3/4
  •  Rozszerzanie/skracanie ułamków
1/4 = 2/8
Pani Danuta Zaremba w książce "Jak tłumaczyć dzieciom matematykę" proponuje taki wstęp do rozszerzania/skracania:
Ile razy więcej osób zaprosimy do konsumpcji, tyle razy więcej tortów musimy przygotować, jeżeli kawałek tortu przypadający na osobę ma być taki sam jak na początku.
  •  Dodawanie ułamków o różnych mianownikach
1/4 + 3/8 = 2/8 + 3/8 = 5/8 .
  •  Mnożenie ułamków przez liczbę naturalną
Zjadasz pięć małych (takiej samej wielkości) kawałków 5 x 1/8 = 1/8 + 1/8 + ...
W kolejnym poście zapraszam na kolejne gry, które wolę od wypełniania zeszytów ćwiczeń, a tymczasem zapraszam na moją ulubioną zagadkę ze strony nrich.maths.org: Doughnut/Pączek z dziurką 

https://nrich.maths.org/959/note
Masz trzy cięcia nożem. Jak otrzymać osiem równych części
Jako wskazówka dobra jest kajzerka i przygotowanie śniadania.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

ODEJMOWANIE PISEMNE/Magiczna liczba 6174

Odejmowanie pisemne - część klasy już je opanowała, część klasy jeszcze nie. Trzeba się zatrzymać. Potrzebne jest mi zadanie, które zaangażu...