niedziela, 12 sierpnia 2018

KOLEJNE GRY W UŁAMKI


UWAGA: dzieci samodzielnie przygotowują  zestaw do gry:
Warto podzielić klasę na 4 osobowe grupy - gra się np. w parach.
Każda grupa dostaje 5 różnokolorowych kartek*.
 Ja wybrałam format A4 (21cm x 29,7cm)
Każdą kartkę trzeba podzielić na cztery identyczne prostokąty (dla każdego po jednym) zginając na pół i jeszcze raz na pół - o tak:

Jeden kolor podpisać tak:
Całość to 1 = 1/1
To będzie plansza dla każdego gracza.
Z pozostałych kolorów/pasków prostokąta przy pomocy zginania (na początku nie podpowiadać jak) dzieci niech otrzymają takie ułamki: 1/2 (z paska koloru fioletowego), 1/4 ( z paska koloru?), 1/8 (z paska koloru pomarańczowego), 1/16 (z paska koloru niebieskiego. Każdy pasek niech podpiszą.

Jednokrotne złożenie na pół.
 Pozostałe ułamki:


 Każde dziecko powinno zrobić taki zestaw ułamków:
Świetna wizualizacja rozszerzania/skracania...
Cel gry COVER UP: Kto pierwszy przykryje planszę dostępnymi paskami ułamków (nie mogą nachodzić na siebie) wygrywa.

MARYLIN BURNS "About teaching Mathematics

Przebieg gry: 
1. Na zmianę dzieci rzucaja odpowiednio przygotowana kostką (spiner, kartki do losowania...) z zaznaczonymi na niej ułamkami: 1/2, 1/4, 1/8, 1/8, 1/16, 1/16
https://rollthedice.online/en/cdice/mrs-swatzels-fraction-dice

2. Kładą na planszy (tutaj biały pasek - całość) ułamek, który wypadł na kostce.
3.Jeśli do końca gry brakuje np. 1/8, a na kostce wypadł inny ułamek -  gracz traci kolejkę.
Przykładowa rozgrywka dwuosobowa:
Gracz 1: Wyrzucał po kolei: 1/2, 1/8, 1/4
Gracz 2: Wyrzucał po kolei: 1/4, 1/4 ,1/16, 1/16, 1/4
Kto pierwszy wyrzuci ... - wygrywa.
W zeszycie dziecko notuje przebieg swojej gry 1 = 1/2 +1/8 +1/4 +...
* W kolejnej rozgrywce warto dołączyć do gry inne ułamki np. 1/3; 1/6, 1/12. Do podziału paska o długości 297 mm na 3 części przydaje się kalkulator i linijka.
297 : 3 = 99 mm, czyli 9 cm i 9 mm.
Pozostałe ułamki można otrzymać bez używania linijki.
  •  Gra Uncover , Marylin Burns - każdy gracz zaczyna od planszy przykrytej dwiema połówkami.
1/2 + 1/2 = 1
Gracze na zmianę rzucają kostką z ułamkami. Wygrywa osoba, która pierwsza zdejmie wszystkie ułamki zgodnie z regułami:
1.  Może zdjąć pasek z takim ułamkiem, który wypadł na kostce
lub
2. "rozmienić" pasek na planszy na odpowiednią liczbę pasków
lub 
3. nic nie robić - stracić kolejkę.



 OCZYWIŚCIE NOTATKI W ZESZYCIE:)i takie zagadki(do wyboru koło lub prostokąt).
  • Pick two, pick three, roll five - Marylin Burns.
  •  Four Strikes i dodawanie ułamków.
http://www.marilynburnsmathblog.com/four-strikes-and-youre-out/
Jedna osoba wymyśla działanie, a druga osoba stara się odgadnąć wybierając cyfrę/liczbę spośród dziesięciu dostępnych: 
0, 1, 2, 3, 4 , 6, 7, 8, 9. 
Jeśli wybrana cyfra/liczba występuje w działaniu, zadający zagadkę wpisuje ją w odpowiednie miejsce na przygotowanej "planszy". Jeśli cyfry/liczby nie ma  - stawia x. Gdy odgadujący uzbiera x, x, x, x - odpada z gry/przegrywa. Połączenie szczęścia i myślenia/liczenia.

  ?/? + ?/? = ?/?

Gracz 1: Zapisuję w tajemnicy działanie na kartce - ściągawka.
Gracz 2: Wybieram 1.
Gracz 1: Dobrze.

1/? + 1/? = ?/?

Gracz 2: Wybieram 3.
Gracz 1: Dobrze.

1/? + 1/? = 3/?

Gracz 2: Wybieram 2.
Gracz 1: "Pudło", a raczej pierwszy X.
Gracz 2: Wybieram 8
Gracz 1: Dobrze.

1/8 + 1/? = 3/8 

Teraz warto pomyśleć.
Można jeszcze wydrukować (lub stworzyć) takie karty: http://www.mathwire.com/whohas/whfractions.pdf
cdn.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

ODEJMOWANIE PISEMNE/Magiczna liczba 6174

Odejmowanie pisemne - część klasy już je opanowała, część klasy jeszcze nie. Trzeba się zatrzymać. Potrzebne jest mi zadanie, które zaangażu...