- Gra Cover UP Marylin Burns
Warto podzielić klasę na 4 osobowe grupy - gra się np. w parach.
Każda grupa dostaje 5 różnokolorowych kartek*.
![]() |
Ja wybrałam format A4 (21cm x 29,7cm) |
Jeden kolor podpisać tak:
![]() |
Całość to 1 = 1/1 |
Z pozostałych kolorów/pasków prostokąta przy pomocy zginania (na początku nie podpowiadać jak) dzieci niech otrzymają takie ułamki: 1/2 (z paska koloru fioletowego), 1/4 ( z paska koloru?), 1/8 (z paska koloru pomarańczowego), 1/16 (z paska koloru niebieskiego. Każdy pasek niech podpiszą.
![]() |
Jednokrotne złożenie na pół. |
Każde dziecko powinno zrobić taki zestaw ułamków:
![]() |
Świetna wizualizacja rozszerzania/skracania... |
![]() |
MARYLIN BURNS "About teaching Mathematics |
Przebieg gry:
1. Na zmianę dzieci rzucaja odpowiednio przygotowana kostką (spiner, kartki do losowania...) z zaznaczonymi na niej ułamkami: 1/2, 1/4, 1/8, 1/8, 1/16, 1/16
![]() |
https://rollthedice.online/en/cdice/mrs-swatzels-fraction-dice |
2. Kładą na planszy (tutaj biały pasek - całość) ułamek, który wypadł na kostce.
3.Jeśli do końca gry brakuje np. 1/8, a na kostce wypadł inny ułamek - gracz traci kolejkę.
Przykładowa rozgrywka dwuosobowa:
Gracz 1: Wyrzucał po kolei: 1/2, 1/8, 1/4
Gracz 2: Wyrzucał po kolei: 1/4, 1/4 ,1/16, 1/16, 1/4
Kto pierwszy wyrzuci ... - wygrywa.
W zeszycie dziecko notuje przebieg swojej gry 1 = 1/2 +1/8 +1/4 +...
* W kolejnej rozgrywce warto dołączyć do gry inne ułamki np. 1/3; 1/6, 1/12. Do podziału paska o długości 297 mm na 3 części przydaje się kalkulator i linijka.
![]() |
297 : 3 = 99 mm, czyli 9 cm i 9 mm. |
- Gra Uncover , Marylin Burns - każdy gracz zaczyna od planszy przykrytej dwiema połówkami.
![]() |
1/2 + 1/2 = 1 |
1. Może zdjąć pasek z takim ułamkiem, który wypadł na kostce
lub
2. "rozmienić" pasek na planszy na odpowiednią liczbę pasków
lub
3. nic nie robić - stracić kolejkę.
OCZYWIŚCIE NOTATKI W ZESZYCIE:)i takie zagadki(do wyboru koło lub prostokąt).
- Pick two, pick three, roll five - Marylin Burns.
- Four Strikes i dodawanie ułamków.
![]() |
http://www.marilynburnsmathblog.com/four-strikes-and-youre-out/ |
0, 1, 2, 3, 4 , 6, 7, 8, 9.
Jeśli wybrana
cyfra/liczba występuje w działaniu, zadający zagadkę wpisuje ją w
odpowiednie miejsce na przygotowanej "planszy". Jeśli cyfry/liczby nie
ma - stawia x. Gdy odgadujący uzbiera x, x, x, x - odpada z
gry/przegrywa.
Połączenie szczęścia i myślenia/liczenia.?/? + ?/? = ?/?
Gracz 1: Zapisuję w tajemnicy działanie na kartce - ściągawka.Gracz 2: Wybieram 1.
Gracz 1: Dobrze.
1/? + 1/? = ?/?
Gracz 2: Wybieram 3.Gracz 1: Dobrze.
1/? + 1/? = 3/?
Gracz 2: Wybieram 2.Gracz 1: "Pudło", a raczej pierwszy X.
Gracz 2: Wybieram 8
Gracz 1: Dobrze.
1/8 + 1/? = 3/8
Teraz warto pomyśleć.
Można jeszcze wydrukować (lub stworzyć) takie karty: http://www.mathwire.com/whohas/whfractions.pdf
cdn.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz