- Fraction Capture Game - gra dla dwóch osób. Potrzebna plansza, dwie kolorowe kredki i dwie kostki.
![]() |
https://www.uen.org/utahstandardsacademy/math/downloads/level-2/5-3-FractionCaptureGame.pdf |
1. Gracze na zmianę rzucają dwiema kostkami. Wybierają, która kostka wskazuje licznik, a która mianownik i tworzą ułamek.
np. na jednaj kostce wypadły dwa oczka, na drugiej pięć oczek. Do wyboru są dwa ułamki (jeden mniejszy od jedności: 2/5, drugi większy od jedności: 5/2 czyli 2 i 1/2)
![]() |
2/5 |
![]() |
5/2 |
Uwaga 1: Ułamki, które są całością - nie są dozwolone np. 6/3 = 2
Jeśli na obu kostkach liczba oczek jest ta sama, rzucasz jeszcze raz np. 5/5 = 1
2. Pierwszy gracz (A) zaznacza swoim kolorem (swoim inicjałem) ułamek na jednym lub kilku kwadratach. Te zaznaczone części należą tylko do niego.
np. gracz A ma ułamek 3/4 - zaznacza trzy ćwiartki na jednym kwadracie:
Kolej na drugiego gracza (B), który ma ułamek 1/2. Może on zaznaczyć dowolny ułamek równy połowie np. 1/2 lub 2/4 lub 3/6.
UWAGA 2: Jeśli gracz ma ułamek większy od 1, może zaznaczyć go na kilku kwadratach w dowolny sposób:
3. Gracz zdobywa cały kwadrat, jeśli należy do niego więcej niż połowa kwadratu!
4. Jeśli na tym samym kwadracie każdy gracz zaznaczył połowę - kwadrat nie należy do nikogo.
5. Blokowanie jest wskazane!
6. Gra kończy się, gdy wszystkie kwadraty będą zdobyte, lub zablokowane. Wygrywa osoba z najwiekszą liczbą zdobytych kwadratów.
Przykładowa rozgrywka:
Interaktywne wsparcie;) https://www.nctm.org/Classroom-Resources/Illuminations/Interactives/Fraction-Models/
- Toss and Talk - gra dla 2 osób (można też grać we 4). Potrzebna jest plansza, dwie kostki do gry, 10 kwadratów w jednym kolorze dla pierwszego gracza i 10 kwadratów w innym kolorze dla drugiego gracza.
![]() |
https://d3jc3ahdjad7x7.cloudfront.net/pe2pmlWUcpPqY4Z3FvFzpSh9a9DbfxtSfHpjFz5tVCG5PzKx.pdf |
![]() |
Na kostkach wypadło 2 i 5 |
W tabelce jest dodawanie takich ułamków: 2/12 + 4/12 + 3/12 = 9/12. W tabelce poniżej szukamy prostokata z ułamkiem 9/12
Ups - nie ma? Musi być pod inną postacią. Zastanawiamy się, rozmawiamy z partnerem (talk), wizualizujemy i dochodzimy do wniosku, że 9/12 = 3/4.
![]() |
Skracanie ułamka to odwrotność rozszerzania. |
![]() |
9/12 = 3/4 |
![]() |
Gra online;) |
- Fraction war game/wojna na ułamki dla 2,3,4 osób.
Wydrukowałam karty z podpowiedzią, dzięki (http://eisforexplore.blogspot.com) której każde dziecko miało szansę grać, a przy okazji odkryć porównywanie ułamków przez dopełnianie do jedności.
np. 7/8 jest mniejsze od 8/9, bo pierwszemu ułamkowi brakuje do całości 1/8 (pizze dzielimy na 8 części i zjadamy 1 kawałek), a drugiemu tylko 1/9 ( pizzę dzielimy na 9 części i zjadamy też jeden kawałek, ale mniejszy niż w przypadku podziału na 8 części)
![]() |
7/8 + 1/8 = 8/8 = 1 |
![]() |
8/9 + 1/9 = 9/9 = 1 |
![]() |
Gdy mianowniki te same. |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjUtgsDVIsLe-RMwdAsmptZ846M6arIInUCehcBPuMLjDGPJLKnCclwZcpeu4lAr_midhjYM_pmhPrOMzKcqzTAHwu-lDHrHR0EZu6pr24p1LSI7LX_pQ2vZspmKNHvQaob3rQlz1V_Bj4/s200/Screen+Shot+2018-08-14+at+12.09.10.png)
Gdy liczniki te same.
![]() |
5/10 = 1/2 |
![]() |
6/12 = 1/2 |
Połowa całości
Na tym krótkim filmiku karty mają podpowiedź z tyłu:
Namawiam do wymyślania gier*. Moja dorosła już córa (dorabia w czasie studiów ucząc dzieci matematyki) podzieliła się ze mną swoimi grami. Dzieci dzieliły się nimi ze swoimi nauczycielami:)
- Kolorowanie tabliczki.
Karteczki do losowania: ułamki o mianownikach 3, 9, 4, 2.
Pierwszy gracz losuje ułamek i zakolorowuje taką też część planszy. Kolejny gracz robi to samo. Gracz, który wylosuje ułamek, którego nie da się już zakolorować na planszy (za mało kwadracików) przegrywa.
UWAGA: ułamki na początku najłatwiej zakolorowywać kolumnami/rzędami, ale nie jest to regułą: aby zakolorować 1/3, wystarczy zakolorować dowolne 12 kwadracików, nie muszą nawet do siebie przywierać.
- Gra na odkrycie rozszerzania ułamków do wspólnego mianownika przy dodawaniu.
Karteczki do losowania: dodawanie ułamków o różnych mianownikach, 2,3,4,5,6
Gracz losuje karteczkę i przy pomocy ołówka zaznacza oba ułamki na dwóch prostokątach/tabliczkach (najlepiej, by prostokąty leżały jeden pod drugim) i oblicza, ile należy mu się czekolady. Zapisuje to jako punkty. Pod koniec gry dochodzimy do zasady mnożenia mianownika i licznika przez tę samą liczbę. Dodajemy wszystkie punkty by sprawdzić, kto zje więcej czekolady.
- Dodawanie/odejmowanie ułamków - karty
Np. wylosowane karty: 2, 4, 5, 8
można ułożyć 2/4 + 5/8
ale lepiej zauważyć (dopiero po kilku rundach), że można też: 8/2 + 5/4
Grę można zmodyfikować, żeby zamiast sumy układać różnicę ułamków.
Grajcie i udostępniajcie proszę!
* Przeglądając zasoby internetu natknęłam się na grę "kółko i krzyżyk" w ułamki. Plansza 4 x 4. Karty do gry o mianownikach 2, 4, 8.
Wygrywa osoba, która ułoży 3 ułamki w rzędzie (pion, poziom, skos), tak aby ich suma wynosiła 1.
Super!
OdpowiedzUsuńOd czego zacząć z dzieckiem lat 11 aby nauczył się logicznego myślenia?
OdpowiedzUsuńWarto grać w gry. Można zacząć od najprostszych np. różnych wersji kółka i krzyżyka http://projektgrajmy.blogspot.com/2017/06/koko-i-krzyzyk-jakiego-nie-znaes.html
Usuń