wtorek, 14 sierpnia 2018

I JESZCZE KILKA GIER


  • Fraction Capture Game - gra dla dwóch osób. Potrzebna plansza, dwie kolorowe kredki i dwie kostki.
Cel: zdobyć jak najwięcej kwadratów.

https://www.uen.org/utahstandardsacademy/math/downloads/level-2/5-3-FractionCaptureGame.pdf
Reguły gry:  
1. Gracze na zmianę rzucają dwiema kostkami. Wybierają, która kostka wskazuje licznik, a która mianownik i tworzą ułamek.
np. na jednaj kostce wypadły dwa oczka, na drugiej pięć oczek. Do wyboru są dwa ułamki (jeden mniejszy od jedności: 2/5, drugi większy od jedności: 5/2 czyli 2 i 1/2)
2/5
5/2













Uwaga 1: Ułamki, które są całością -  nie są dozwolone np. 6/3  = 2
 

Jeśli na obu kostkach liczba oczek jest ta sama, rzucasz jeszcze raz np. 5/5 = 1

2. Pierwszy gracz (A) zaznacza swoim kolorem (swoim inicjałem) ułamek  na jednym lub kilku kwadratach.  Te zaznaczone części należą tylko do niego.
np. gracz A ma ułamek 3/4  -  zaznacza trzy ćwiartki na jednym kwadracie:

Kolej na drugiego gracza (B), który ma ułamek 1/2. Może on zaznaczyć dowolny ułamek równy połowie np. 1/2 lub  2/4 lub 3/6.

UWAGA 2: Jeśli gracz ma ułamek większy od 1, może zaznaczyć go na kilku kwadratach w dowolny sposób:
UWAGA 3: Jeśli gracz nie może zaznaczyć swojego ułamka, traci kolejkę.

3. Gracz zdobywa cały kwadrat, jeśli należy do niego więcej niż połowa kwadratu! 

4. Jeśli na tym samym kwadracie każdy gracz zaznaczył połowę - kwadrat nie należy  do nikogo.
5. Blokowanie jest wskazane!

6.  Gra kończy się, gdy wszystkie kwadraty będą zdobyte, lub zablokowane. Wygrywa osoba z najwiekszą liczbą  zdobytych kwadratów.

Przykładowa rozgrywka:
 


Interaktywne wsparcie;) https://www.nctm.org/Classroom-Resources/Illuminations/Interactives/Fraction-Models/
  • Toss and Talk - gra dla 2 osób (można też grać we 4). Potrzebna jest plansza, dwie kostki do gry, 10 kwadratów w jednym kolorze dla pierwszego gracza i 10 kwadratów w innym kolorze dla drugiego gracza.

https://d3jc3ahdjad7x7.cloudfront.net/pe2pmlWUcpPqY4Z3FvFzpSh9a9DbfxtSfHpjFz5tVCG5PzKx.pdf
 U mnie kostki sześcienne - patrząc na nie z góry widać kwadrat;)
Na kostkach wypadło 2 i 5
Gracze na zmianę rzucają dwiema kostkami. Dodają oczka. Odnajdują w tabeli liczbę oczek, która wskazuje, jakie działanie maja wykonać np.  na kostkach wypadło 2 i 5, co daje 7.



W tabelce jest dodawanie takich ułamków: 2/12 + 4/12 + 3/12 = 9/12. W tabelce poniżej szukamy prostokata z ułamkiem 9/12

Ups - nie ma? Musi być pod inną postacią. Zastanawiamy się, rozmawiamy z partnerem (talk), wizualizujemy i dochodzimy do wniosku, że 9/12  = 3/4.







Skracanie ułamka to odwrotność rozszerzania.
I mamy dwie opcje do wyboru. Wybieramy jedną i kładziemy klocek w swoim kolorze.

9/12 = 3/4
Teraz kolej na drugiego gracza. Wygrywa osoba, która pierwsza ułoży ze swoich klocków - jeden z 19 wzorów zamieszczonych na samym dole planszy.
Gra online;)
 Tutaj inna wersja: zamiana ułamków zwykłych na ułamki dziesiętne:


  • Fraction war game/wojna na ułamki dla 2,3,4 osób.
Reguły proste, gra lubiana przez dzieci.
Wydrukowałam karty z podpowiedzią, dzięki (http://eisforexplore.blogspot.com) której każde dziecko miało szansę grać, a przy okazji odkryć porównywanie ułamków przez dopełnianie do jedności.
np. 7/8 jest mniejsze od 8/9, bo pierwszemu ułamkowi brakuje do całości 1/8 (pizze dzielimy na 8 części i zjadamy 1 kawałek), a drugiemu tylko 1/9 ( pizzę dzielimy na 9 części i zjadamy też jeden kawałek, ale mniejszy niż w przypadku podziału na 8 części)
7/8 + 1/8 = 8/8 = 1
8/9 + 1/9 = 9/9 = 1

Gdy mianowniki te same.



 



 Gdy liczniki te same.









5/10 = 1/2
 
6/12  = 1/2



 Połowa całości










 Na tym krótkim filmiku karty mają podpowiedź z tyłu:

Namawiam do wymyślania gier*. Moja dorosła już córa (dorabia w czasie studiów ucząc dzieci matematyki) podzieliła się ze mną swoimi grami. Dzieci dzieliły się nimi ze swoimi nauczycielami:)

  •  Kolorowanie tabliczki.
Plansza: tabliczka 9 x 4 kwadracików.
Karteczki do losowania: ułamki o mianownikach 3, 9, 4, 2.
Pierwszy gracz losuje ułamek i zakolorowuje taką też część planszy. Kolejny gracz robi to samo. Gracz, który wylosuje ułamek, którego nie da się już zakolorować na planszy (za mało kwadracików) przegrywa.
UWAGA: ułamki na początku najłatwiej zakolorowywać kolumnami/rzędami, ale nie jest to regułą: aby zakolorować 1/3, wystarczy zakolorować dowolne 12 kwadracików, nie muszą nawet do siebie przywierać.

  • Gra na odkrycie rozszerzania ułamków do wspólnego mianownika przy dodawaniu.
Plansza: szereg niewielkich prostokątów 'tabliczek czekolady' 12x5
Karteczki do losowania: dodawanie ułamków o różnych mianownikach, 2,3,4,5,6
Gracz losuje karteczkę i przy pomocy ołówka zaznacza oba ułamki na dwóch prostokątach/tabliczkach (najlepiej, by prostokąty leżały jeden pod drugim) i oblicza, ile należy mu się czekolady. Zapisuje to jako punkty. Pod koniec gry dochodzimy do zasady mnożenia mianownika i licznika przez tę samą liczbę. Dodajemy wszystkie punkty by sprawdzić, kto zje więcej czekolady.


  • Dodawanie/odejmowanie ułamków - karty
Każdy gracz losuje cztery karty i układa je w dwa ułamki. Następnie dodaje ułamki. Punkt dostaje osoba, która otrzyma większą sumę.
Np. wylosowane karty: 2, 4, 5, 8
można ułożyć 2/4 + 5/8
ale lepiej zauważyć (dopiero po kilku rundach), że można też: 8/2 + 5/4
Grę można zmodyfikować, żeby zamiast sumy układać różnicę ułamków.


Grajcie i udostępniajcie proszę!

* Przeglądając zasoby internetu natknęłam się na grę "kółko i krzyżyk" w ułamki. Plansza 4 x 4. Karty do gry o mianownikach 2, 4, 8.
Wygrywa osoba, która ułoży 3 ułamki w rzędzie (pion, poziom, skos), tak aby ich suma wynosiła 1.

3 komentarze:

  1. Od czego zacząć z dzieckiem lat 11 aby nauczył się logicznego myślenia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto grać w gry. Można zacząć od najprostszych np. różnych wersji kółka i krzyżyka http://projektgrajmy.blogspot.com/2017/06/koko-i-krzyzyk-jakiego-nie-znaes.html

      Usuń

ODEJMOWANIE PISEMNE/Magiczna liczba 6174

Odejmowanie pisemne - część klasy już je opanowała, część klasy jeszcze nie. Trzeba się zatrzymać. Potrzebne jest mi zadanie, które zaangażu...